Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Reklamere på sofa?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-10, 23:18   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Reklamere på sofa?

Vi har en sofa som vi kjøpte for 9 mnd siden.

Stoffet, som er mye mer syntetisk enn jeg trodde da jeg kjøpte den, har blitt så stygt. Det har blitt veldig nuppete, og det er ikke lett å bruke nuppefjerner på sofaen. Dvs har gjort det en gang, men alt blir ikke borte. Nuppene kom faktisk etter 3-4 mnd.

Reklamasjonsgrunn? Hva kan jeg forvente?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 11:14   #2
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Det spørs litt hva selger opplyste deg om ved kjøpet, og om hva du fikk vite ang kvaliteten, slitestyrke osv også... Men en sofa er vel ikke noe man skifter hvert år for å si det slik, og den skal tåle å bli brukt, så det er godt mulig at du får medhold ved en reklamasjon!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 12:14   #3
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Vi har en sofa som vi kjøpte for 9 mnd siden.

Stoffet, som er mye mer syntetisk enn jeg trodde da jeg kjøpte den, har blitt så stygt. Det har blitt veldig nuppete, og det er ikke lett å bruke nuppefjerner på sofaen. Dvs har gjort det en gang, men alt blir ikke borte. Nuppene kom faktisk etter 3-4 mnd.

Reklamasjonsgrunn? Hva kan jeg forvente?

Vi har reklamert på akkurat det samme. Skal se det faktisk er samme sofaen! (Fra Bohus).

Stoffet ble slaskete og veldig nuppete. Vi reklamerte. En mann kom for å kikke på sofaen, og konstaterte at vi trengte ny. Vi fikk velge ny i butikken, eller tilsvarende med annet stoff. Ettersom vi ikke kunne finne en lignende sofa i butikken uten å legge til 10-15 000 ekstra, valgte vi å få samme sofaen i nytt stoff. Etter en liten stund fikk vi den. Alt var veldig rask og effektivt.

Etter en stund begynner denne sofaen også å knirke som bare f..., samt bli slaskete i fyll og stoff. Nuppene var gone, da. (Jippi.)
Reklamerte en gang til, og fikk tilbake 50% av kjøpesummen. Nå har vi bare tenkt å slite med sofaen til den er helt flussete, så kjøper vi en ny. Den var ikke så veldig dyr.

Ja, altså, sofaen var ment til hard bruk.

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 12:16   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Reklamér. Uansett om det var en billig eller dyr sofa, så skal den vare lenger enn 9 mnd.

  Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 12:21   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

En sofa er en ting som skal holde lenger enn 9 måneder. Jeg hadde reklamert og forventet nytt trekk, evt. ny sofa om det er lettere for butikken. Kan jeg spørre hvordan sofa det var, vi er nemlig på utkikk og jeg vil helst unngå dårlige kjøp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 12:24   #6
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

En sofa er en ting som skal holde lenger enn 9 måneder. Jeg hadde reklamert og forventet nytt trekk, evt. ny sofa om det er lettere for butikken. Kan jeg spørre hvordan sofa det var, vi er nemlig på utkikk og jeg vil helst unngå dårlige kjøp.

Den jeg kjøpe selger de ikke lenger, fordi den var så dårlig. Den kommer neppe til å krysse veien din med mindre du har tenkt å handle på finn.

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 12:37   #7
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Men hvordan gjør man det? Tar man med sofaen til butikken?

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 12:41   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Jeg ville kontaktet butikken på telefon, forklart problemet og tatt det derifra. Evt. sendt dem bilder på mail.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 13:53   #9
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Den jeg kjøpe selger de ikke lenger, fordi den var så dårlig. Den kommer neppe til å krysse veien din med mindre du har tenkt å handle på finn.

Nettopp, jeg finner den ikke lenger i sortimentet hos Bohus.
Tro om jeg ikke hadde en tråd om sofaen fra i fjor? :letelitt:

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 14:26   #10
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Nettopp, jeg finner den ikke lenger i sortimentet hos Bohus.
Tro om jeg ikke hadde en tråd om sofaen fra i fjor? :letelitt:

De har tatt den bort rett etter jeg reklamerte siste gangen. Du kan bare ringe dem eller sende mail, så leter de opp kjøpet ditt og sender en mann for å se på den. Men; ikke reklamer på alle tingene med mindre du finner det nødvendig!

Hvis dere har tenkt dere å beholde sofaen og ta i mot et avslag i pris (minimum 50%, for det solgte de sofaene for etter en stund grunnet dårlig kvalitet), så lønner det seg å holde tilbake på noen ting, slik at du ikke mister reklamasjonsretten på alt. Om jeg ikke tar mye feil, så mister du bare reklamasjonsretten på de feilene du har klaget inn og fått tilbakebetalt for. Hvilket i praksis vil si at dersom du klager inn stoffet og nuppene, og får godgjørelse for det, kan du klage inn knirking/sammensunket fyll i ettertid, men ikke stoff og nupper. Skjønner du? :går lange omveier om meg selv i dag:

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 14:33   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Vi reklamerte i sin tid på sofaputer det gikk hull på før det hadde gått fem år. Fikk nye puter.

Selvsagt skal du klage!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 18:44   #12
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

De har tatt den bort rett etter jeg reklamerte siste gangen. Du kan bare ringe dem eller sende mail, så leter de opp kjøpet ditt og sender en mann for å se på den. Men; ikke reklamer på alle tingene med mindre du finner det nødvendig!

Hvis dere har tenkt dere å beholde sofaen og ta i mot et avslag i pris (minimum 50%, for det solgte de sofaene for etter en stund grunnet dårlig kvalitet), så lønner det seg å holde tilbake på noen ting, slik at du ikke mister reklamasjonsretten på alt. Om jeg ikke tar mye feil, så mister du bare reklamasjonsretten på de feilene du har klaget inn og fått tilbakebetalt for. Hvilket i praksis vil si at dersom du klager inn stoffet og nuppene, og får godgjørelse for det, kan du klage inn knirking/sammensunket fyll i ettertid, men ikke stoff og nupper. Skjønner du? :går lange omveier om meg selv i dag:

Altså, jeg kan reklamere på nupper (det er igrunn bare det som er problemet) og få 50 % avslag på sofaen? Vi betalte ca 11 000 for den, og kan muligens få igjen 5500,- ?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 18:46   #13
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Vi reklamerte i sin tid på sofaputer det gikk hull på før det hadde gått fem år. Fikk nye puter.

Selvsagt skal du klage!

Har pris noe å si her? 5 år var lenge. Hva med en sofa fra Jysk til kr 2500, f.eks. Det er sikkert forskjell fra sted til sted. Noen kan kanskje si at du kan ikke regne med så god kvalitet til den prisen.

Sofaen vi kjøpte var forresten satt ned fra kr 14000 - 11000.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 18:54   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Har pris noe å si her? 5 år var lenge. Hva med en sofa fra Jysk til kr 2500, f.eks. Det er sikkert forskjell fra sted til sted. Noen kan kanskje si at du kan ikke regne med så god kvalitet til den prisen.

Sofaen vi kjøpte var forresten satt ned fra kr 14000 - 11000.

Dette er lenge siden. Det var en billig furu sofa fra A-møbler med sikkert ikke veldig solide putetrekk. Dette var i en periode hvor klager på sofaer hadde spesielt fokus hos Forbrukerrådet. Det skulle være fem års garanti på sofaen uansett pris. Vi måtte fylle ut et egenmeldingsskjema der vi bekreftet at vi hadde sofaen bare hadde vært utsatt for vanlig bruk.

Man kan sikkert si at en forbruker må justere forventningene sine til et produkt etter prisen, men jeg mener fortsatt at alt for mange forbrukere er for dårlige til å klage på produkter som ikke holder mål.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 23:11   #15
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Altså, jeg kan reklamere på nupper (det er igrunn bare det som er problemet) og få 50 % avslag på sofaen? Vi betalte ca 11 000 for den, og kan muligens få igjen 5500,- ?

Ta kontakt med dem, forklar dem at stoffet har blitt "slaskete" og at det nupper. De sender en mann som tar bilder og bekrefter. Deretter får du beskjed om å plukke ut en ny sofa til samme pris hos dem. Du går i butikken og kikker, men finner ikke noe som passer med dine krav (vi slet i hvertfall maks). Da foreslår du at du kan få et avslag i pris. Ikke godta midre enn 50%. Vips så betaler de pengene ut til deg. Dog; du må nok regne med at du må kjøpe ny sofa om ikke alt for lenge. Fyllet i putene kommer til å sige, og det er overhengende fare for at den begynner å knirke. Skjønt, om du har spart disse to andre klagene, så kan du faktisk reklamere på dem i ettertid, selv om du har godtatt en godgjørelse for den andre feilen.
Alternativet er å få en ny sofa av samme slag. Klage på denne også for samme feil. Få nok en ny sofa og klage en tredje gang, for så å heve kjøpet.
Skjønt, de var ikke vanskelige når jeg tok opp muligheten for å heve kjøpet.
Om ikke jeg tar mye feil.

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 23:12   #16
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.


Man kan sikkert si at en forbruker må justere forventningene sine til et produkt etter prisen,

I utgangspunktet ikke. Det er samme reklamasjonsrett på et kjøleskap til 2000 som et til 15000. Det skal vare uten å bli ødelagt, så dette kan ikke butikker påberope seg.

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-10, 23:45   #17
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Da vi reklamerte på en 2 år gammel billigsofa fra Skeidar (som jeg hadde tenkt å kaste siden den likevel ikke var kjøpt for å vare, men ble overtalt av en venninne til å reklamere på) fikk jeg beskjed om å ta bildene selv og sende på mail. To uker etterpå hadde jeg hele kjøpssummen på konto.

.. Nå kom jeg på at vi fikk pengene tilbake fordi vi allerede hadde kjøpt ny sofa på Skeidar, ellers hadde vi fått tilgodelapp. Fortsatt på hele kjøpssummen, etter det jeg forsto.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 21:51   #18
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Her er sofaen:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC01101.jpg (196,2 KB, 94 visninger)
Filtype: jpg DSC01102.jpg (193,8 KB, 92 visninger)
__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-10, 21:54   #19
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet
 
Ulvhedina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 496
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Klag i vei. Dersom du har et teppe liggende på sofaen som kan matche nuppene, så legg bort dette, sånn at de ikke får det for seg at det er teppet som har gjort. :safer:

__________________
Do as I say, not as I do..
Ulvhedina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-10, 08:42   #20
Pippilopp
I tenkeboksen
 
Pippilopp sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 137
Pippilopp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Reklamere på sofa?

Vi kjøpte sofa på Bohus i okt 09. Rett etter nyttår påpekte svigers at stoffet nuppet. Vi tok med oss en av sofa putene tilbake til Bohus, viste til selger, som uten noe mer sa at dette var en reklamasjonssak. Meldte saken inn, fikk svar fra den avdelingen etter kort tid. De var undernbemannet, men hvis vi kunne sende bilde av feilen, ville de ta det så fort som rå var. Resultat: Vi sitter nå med nye trekk til vår sofa og gode tips vedrørende vedlikehold. Ikke trengte vi levere inn de gamle trekkene heller..

__________________
Store, Snuppa og Lille
Pippilopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no