Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ungarsk gulasj

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-06, 13:18   #1
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Ungarsk gulasj

Til 6-8 personer

2 kg oksekjøtt (grytekjøtt er bra)
1 kg løk
2 fedd hvitløk
2 buljongterninger
4 ss paprikapulver
(2 ss tomatpuré)
vann

Hakk løken, og brun den i en gryte. Når den er gyllen, trekk gryta av plata og tilsett paprikaen. Ha deretter litt vann i for å unngå at paprikaen brennes. Ha i hvitløk, buljongterninger og tomatpure. Skjær kjøttet i terninger, ca. 3x3 cm. Legg det over løken, og fyll opp med vann til det dekker kjøttet. La det småkoke i 2-3 timer, jo lenger jo bedre. Bør kanskje jevnes litt på slutten, men det er ikke nødvendig. Serveres med en grønn salat og rundstykker.

(Du kan også tilsette en finhakket paprika for en litt annen smak)

  Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 00:01   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker du ikke potet og gulrot i gulasjen? Det pleier jeg å ha og dette fikk jeg virkelig lyst på nå. Nå begynner det å bli høsten.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 08:58   #3
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Da lager jeg heller gulasjsuppe. Litt mindre biter, litt mer vann, med potet, paprika og gulrot i. Når jeg lager ekte vare vil jeg ha den som jeg spiste den der nede, som en god venninne lærte meg. Helt fantastisk mat!

  Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 13:48   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri tenkt på at det gikk an å lage annet enn suppe som er et helt måltid alene. Kanskje jeg skal prøve din variant også?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-06, 08:08   #5
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.174
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ungarsk gulasj

Gullasj :namme:

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 21:37   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ungarsk gulasj

Ved siden av gulasjen er det veldig godt med knedlíky

500 g mel
1½ dl melk
½ pakke gjær
2 ss. nøytral olle
salt
1 egg


Melken varmes og has i en bolle. Rør gjæren ut i melken, ha i resten av ingrediensene. Deigen skal være "passe", hverken veldig løs eller veldig fast.
Heves i 30 minutter.

Del deigen i tre emner, rull emnene til pølser og legg dem i kokende vann i ca. 20 minutter.
Kokte knedliky skjæres i skiver på ca. 1 cm.





__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no