|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
En Som Trener
|
![]() Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?I lys av diskusjoner rundt surrogatmødre lurer jeg nå på om noen av dere ville donert egg, eller sæd, og hva dere ville tenkt i forhold til om partneren gjorde det.
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Egg/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Nei!
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Egg/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Hvordan foregår egentlig eggdonasjon da? Det involverer vel hormoner og utplukking som for ivf? I såfall er svaret nei, det orker jeg ikke for å donere bort egg. Prinsipielt har jeg ikke noe imot det, og jeg hadde fint taklet at mannen var sæddonor.
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Egg/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Jeg ville ikke ha donert egg. Jeg hadde overhodet ikke ønsket at mannen min skulle ha donert sæd, men om det var viktig for han, så hadde jeg ikke nektet han det.
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Jeg ville også føle at mitt egg = mitt barn, og ville derfor ikke donert egg. (Av tilsvarende grunn ville jeg ikke likt det om mannen donerte sæd og det dermed kom "søsken" til sønnen min som vi ikke kjente til, men det ville ikke vært en sterk motvilje.) Jeg har dog ingen prinsipielle motforestillinger mot at andre gjør det.
![]() |
#7 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Jeg hadde ikke hatt noe problem med om min partner gjorde det (men kjenner henne godt nok til å vite at det aldri vil bli aktuelt, så det er selvsagt mulig jeg hadde tenkt annerledes om det plutselig var noe mer enn en hypotetisk problemstilling).
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Ja, det kunne jeg godt ha gjort, men eggene mine er det antakelig ikke så mange som vil ha, siden jeg har blitt ei gammal røy. |
![]() |
![]() |
#9 |
<*(((<
|
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Jeg vet ikke. Motforestillingene mine mot å donere sæd går mest på tanker om hvorvidt jeg syns genene mine er gode nok til å la andre, uhm, benytte seg av dem (irrasjonelt egentlig, jeg syns jo tydeligvis at de var gode nok til å lage noe veldig fine barn selv), samt det med at sæddonasjon vel ikke lengre er en anonym greie lengre og at jeg derfor vil måtte forholde meg til at noen kunne ta kontakt for en prat en dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Mannen vil ikke donere. Selv kunne jeg nok ha vurdert å donere egg, dersom det var aktuelt. Har ikke noen sterke følelser rundt egg = barn, og vet hva et inderlig barneønske og ufrivillig barnløshet kan gjøre med en stakkars psyke. Så hvis det var bare opp til meg, kunne jeg sagt ja. Men jeg tror mannen ville sagt nei, fordi han ser annerledes på det, og det hadde jeg måttet respektere.
![]() |
#11 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Jeg har, som Mim, ingen sterke følelser ovenfor eggene mine, men etter å ha lest dette:
...så tror jeg ikke det, nei. :Pingle:
...så hadde jeg helst sett at mannen holdt sæden sin for seg selv. Eller... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Det hadde vært helt ok om mannen gjorde det før regelen om at man ikke kan være garantert anonymitet etter at ungen fyller 18 kom. Jeg vil IKKE bli besøkt av et helt fotballag med mannens avleggere om et par tiårs tid! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Nei, jeg ville ikke gjort det grunnet hormonstimuleringen som følger med.
![]() |
#14 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Jeg er ei diger pingle, så nei, jeg hadde ikke donert egg, mye pga plagene dette medfører.
![]() |
#15 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?
Hva gjør - hormonstimuleringen?
![]() |
#16 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?
Ja, jeg tror, med vekt på tror, at det er en medvirkende årsak til at de som donerer mange ganger og veldig hyppig finner at de selv sliter med infertilitet når de selv skal i gang med å få barn.
![]() |
#17 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Vet det for noen år siden var snakk om å ta ut egg for å modne de på "utsiden av magen". Men hva som skjedde videre vet jeg ikke.
![]() |
#18 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Eneste problemet med eggdonasjon for meg er at jeg ville følt litt ansvar for barnet, og ville nok ikke ha donert til hvem som helst, men kunne ha gjort det til noen jeg kjente og stolte på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å donere bort egg. Men jeg er usikker på om jeg hadde orket alt det styret i forkant med hormoner og sånt. Jeg har overhode ikke noe forhold til eggene mine. Jeg tror ikke jeg hadde hatt noe imot om mannen donerte sæd heller, ikke det at det er noen aktuell problemstilling lenger for han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Egg-/sæddonasjon, ville du eller partneren gjort det?Jeg har heller ingen sterke følelser for eggene mine - de ender jo enten som en menstruasjon eller et barn. Jeg har nok ikke kunne tenkt meg å donere bort egg i min by - optimalt i ett annet land. uansett, så ville jeg ikke gjort det pga smerter og på grunn av den heftige hormonbehandlingen. Mannens sæd må han få svare på selv. - Jeg tror nok at det aldri har vært aktuelt, men om det har vært viktig for han, så har jeg nok sagt ok.
![]() |
|
|