Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelper det å gjemme tobakksvarene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-10, 07:27   #1
Left
Passiv

Standard

Hjelper det å gjemme tobakksvarene?

Kommunikasjonsdirektør Anne Edwards i Philip Morris International vil fjerne lov som forbyr synlige tobakksvarer i butikkene.Dette ønsker de å kjøre for rettssystemet, siden de ikke får gehør hos norske myndigheter.

Til Dagens Næringsliv sier hun at det ikke finnes vitenskapelig bevis for at forbudet mot å vise fram tobakksvarene gir helseeffekt.
"Dette forbudet ble innført allerede i 2001 på Island, og det er ikke noe som tyder på at dette har fått flere til å slutte å røyke", sier hun.

Nei, de som allerede har godt innarbeidete røykevaner kjøper vel svineriet allikevel, men det kan kanskje ha en forebyggende effekt, ved at man ikke blir minnet på at man kan kjøpe for de som ikke helt har suget inne alt?

Hva tror du?

Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 08:01   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelper det å gjemme tobakksvarene?

Jeg synes søksmålet faller på sin egen urimelighet.

Hvis det å skjule sigarettene ikke har noen effekt på røyking, ja da trenger de vel ikke gjøre noe med forbudet, da vel?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 08:19   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke vitsen med å fjerne forbudet? Enig med Kanina. Forøvrig liker jeg at de skjuler svineriet, så slipper jeg å se på det.

Gammel 09-03-10, 08:41   #4
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Å gjemme tobakksvarene tror jeg ikke har noen som helst virkning. Ikke på de som allerede bruker tobakk i hvert fall. Man må jo uansett si i kassen at man skal ha, og det er den ansatte som får bryet med å nå måtte lete det frem. For kunden er det null forskjell.

Men mulig denne gjemmingen har en hensikt for å forebygge at unge begynner å bruke tobakksvarer. Kanskje blir terskelen litt høyere for å si at man skal ha, selv om jeg tviler, for man måtte jo spørre etter det før også.

Å skulle lage styr for å fjerne dette påbudet om å gjemme varene, er bare tull. Nå er varene gjemt, og det er da vel helt greit.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 08:56   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror egentlig ikke det har noen effekt i forhold til de som allerede røyker i hvertfall. Men kassene ser utrolig mye hyggeligere ut i hvertfall.

Gammel 09-03-10, 09:25   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke tro det har noen effekt på de som allerede røyker, men kanskje på den kommende ungdomsgenerasjon?

Synes forbudet er helt greit.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 09:37   #7
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Salget av tobakksvarer i butikken jeg jobber i har gått betydelig ned etter at VenSafen kom på plass, så det er ikke tvil i min sjel om at det virker.

Gammel 09-03-10, 09:37   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg synes søksmålet faller på sin egen urimelighet.

Hvis det å skjule sigarettene ikke har noen effekt på røyking, ja da trenger de vel ikke gjøre noe med forbudet, da vel?

Selv om det ikke skulle ha innvirkning på hvor mye folk røyker, så tror jeg utstilling i butikkene har mye å si for hvilke sigaretter (eller andre tobakksprodukter) folk kjøper, så sånn sett er det veldig relevant for én produsent om de får lov til å profilere seg på den måten eller ikke. Både utseendet på pakkene og antall "hyllemeter" (som kommer an på bl.a. hvor mange ulike varianter de har) har selvsagt en reklameeffekt, og når det ikke er lov med alminnelig reklame, er det den eneste kanalen de har for å reklamere og dermed ta markedsandeler.

Gammel 09-03-10, 11:05   #9
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Min samboer føler det hjelper veldig. Nå er han i en prøve å slutte periode, og røyker minimalt, men sier at han blir mye mindre fristet når han ikke ser røykpakkene når han er innom butikken eller kiosken.

Gammel 09-03-10, 11:10   #10
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har sluttet å røyke å er glad for at det er gjemt, men hadde ikke kjøpt uansett.
Tror ikke det har noen særlig effekt, kanskje det er vanskeligere å prøve å kjøpe før du har lov?

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 11:28   #11
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tro på at mindre tilgjengelighet gir mindre forbruk, over hele linja.

Gammel 09-03-10, 11:37   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Kanina sier, hvis de saksøker har de jo fått lavere salg. Ergo hjelper det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 11:37   #13
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Det hjelper meg litt, jeg blir ikke så lett fristet til å røyke, selv om jeg fortsatt ryker jevnlig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 13:15   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Nemlig!

Gammel 09-03-10, 13:31   #15
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Til Dagens Næringsliv sier hun at det ikke finnes vitenskapelig bevis for at forbudet mot å vise fram tobakksvarene gir helseeffekt.
"Dette forbudet ble innført allerede i 2001 på Island, og det er ikke noe som tyder på at dette har fått flere til å slutte å røyke", sier hun.

Utifra dette så leser jeg at det kanskje ikke er flere som slutter, men at de som røyker kanskje kjøper mindre, og kanskje færre som begynner? Sånn siden de allikevel synes det er verdt å gå rettens vei for å få det omgjort. (Ser ikke for meg at kommer til å skje...)

Uansett hvilken effekt det har på salget så synes jeg det var veldig positivt å se butikker og kiosker med skjulte tobakksvarer. Det ga meg en god følelse.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 13:32   #16
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

ja det er akkurat det de hadde vel ikke brukt milioner på ett søskmål om det de saksøker ikke hadde effekt allikevel.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 13:35   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

ja det er akkurat det de hadde vel ikke brukt milioner på ett søskmål om det de saksøker ikke hadde effekt allikevel.

Som Skilpadda sier: Selv om det ikke har effekt på totalsalget (og dermed helsa), så tar dette bort tobakkselskapenenes eneste gjenværende metode for å differensiere seg mot konkurrenter, og dermed påvirke sin andel av det totale salget.

Gammel 09-03-10, 13:43   #18
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Og Skilpadda har et veldig godt poeng der. Men sånn som jeg leser det så sier de ikke at salget er like bra som før, men at det ikke har ført til at flere slutter. Men hvis salget går ned så blir det jo enda viktigere å ha størst markedsandel.....

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 13:47   #19
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror det hjelper godt hvis man gjemmer tobakksvarene så godt at man ikke finner dem igjen .

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 15:02   #20
A&A
Aktiv

Medlem siden: Feb 2010
A&A er litt kulA&A er litt kul
Standard

Ja, jeg syns det hjelper. Man blir ikke fristet når røyken er gjemt vekk. Slutta å røyke sommeren 2005 og det var den beste besluttningen i mitt liv

A&A er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.