Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om holisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-10, 11:32   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om holisme

Jeg ønsker meg jo et eget underforum for livssyn/filososfi/etikk her inne (og kan ikke helt skjønne hvorfor det ikke kan opprettes!) - men "generell diskusjon" er vel stedet å poste tråder om temaet per i dag?

Om noen skulle spørre meg om hvilket lisvssyn jeg har, vil "holist" være det eneste dekkende. Men det er på en måte ikke særlig brukandes siden det ikke er etablert og utbredt nok til å ha noen mening for folk flest.

Generelt snakker jeg svært lite om eget livssyn med andre all den tid det av en eller annen grunn alltid må krangles om eller ihvertfall ispees noen ugreie vibber. Noe jeg i grunnen finner veldig merkelig i og med at vi lever i et fritt, demokratisk samfunn hvor det å skulle frelse andre er en lite utbredt aktivitet, og med det som bakgrunn burde egentlig utvekslinger av tanker rundt livssyn kun være til glede/utvikling/berikelse, for her er det jo ikke snakk om at noen kan gå av med seieren eller tvinge motparten til å tro på noen h*n ikke selv tror på i motsetning til tidligere tiders religiøse overtramp eller religiøse overtramp i andre deler av verden.

Det jeg lurer på, er om det er andre her inne som vil definerer seg som holister? Det er en vag definisjon og en romslig sekk - men så er det også det som er poenget. Leder i holistisk forbund, Øyvind Solum, sier dette:

"Hvis vi ser den gamle, autoritære, trosbaserte religiøsiteten som tese, og opplysningstid, rasjonalitet og humanisme som antitese, så mener vi at holismen og den fremvoksende spiritualiteten kan sees som syntesen. Holismen mener eller håper at vi nå går inn i en tid hvor vi tar både åndelig erfaring og selvstendig tenkning på alvor og så bygger et samfunn basert på det."

Og her er Holistisk forbunds trosplattform.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.