|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Diskusjon om ord - trenger litt hjelpFørst dukket det opp en diskusjon om ordet ku og hvordan det bøyes. Jes mener at ordet kan bøyes på to måter korrekt: KU- FLERE KUER eller KU- FLERE KYR. Min mann og min svoger sier det er feil (begge deler faktisk) og at den korrekte bøyingen er KYR-FLERE KYR. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelpBokmål:
![]() |
#3 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelpDer jeg kommer fra sier man "ei kyr" og "fleire kjy", men det er nok dialekt ja, sikkert ikke godkjent skrivemåte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelpEllers er vel alle ord som finnes i ordbøker akseptable i Scrabble - så sånn sett burde hysj kunne passere.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelpEi kyr! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelp"Kyr" er et flertallsord; i entall heter det "ku". (Sjekk Bokmålsordboka.) "Utropsord" pleier vi å godkjenne, hvis de står i ordboken. Dessuten er, som du sier, "hysj" også imperativ av "å hysje". Dialekt er selvsagt ikke lov, med mindre det er ord som også er tillatt i skriftlig norsk. Språkform (bokmål eller nynorsk - eller begge deler, for den del) må man nesten bare bli enig om på forhånd. Det samme gjelder hvilken ordbok som skal brukes.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelp
Mannen min er fra Sogn, og han sier "ei kyr". Du har helt rett: Det er dialekt. (Jeg vet jo ikke om det heter det på din mann og svogers dialekt, men det heter i alle fall det på svigerfamiliens dialekt.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelpEi kyr - kyra - kjy - kjynå ... joda, det er dialekt, men det gjør det jo ikke til skriftlig gangbare formuleringer.
![]() |
#9 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Hysj er et ord. Det ville seff vært mer tvilsomt om vedkommende ville bruke bokstavene p-s-o-w til å lage det. Eller t-y-q-d, da hadde han (hun?) virkelig vært ute og kjøre.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelpHer har det nok bare gått litt fort i svingene |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelpDet er LOV å si "flere kuer". Men det høres VELDIG blondt ut, altså!
![]() |
#12 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelpDa jeg gikk grunnskolen...for leeeenge siden, var det bare lov å skrive ei ku, flere/fleire kyr, uansett målform. Senere mener jeg det ble endret til å kunne skrive ei ku, flere kuer på bokmål. Rett og slett fordi de fleste sa det, med mindre de hørte til bygder der det var naturlig å si ei ku, flere kyr, alle kyrne. Nå alle kuene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelpAlle kuene, alle kuene! Heisann, hoppsann, fallerallera!
![]() |
#14 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Jeg synes det er på sin plass å mobbe folk som prøver seg på kuer |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
This is normal!
|
De fløy omkring mellom trærne.
![]() |
![]() |
#18 |
Epikur
|
![]() Sv: Diskusjon om ord - trenger litt hjelpJeg var på sauesanking et par ganger i fjor og på den øye i Nord Hordaland sier de ei sau om alle hunnsauer. Der jeg kommer fra heter det "tikklam" om hunnlam og "tikke" om ung hunnsau. En godt voksen hunnsau heter tøkse. Det heter ei ku, kua, mens en ung ku heter kvige og en hunnkalv heter kvig(e)kalv.
![]() |
#19 |
Epikur
|
Det heter nok kumøkk, gitt.
![]() |
|
|