Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-10, 14:13   #1
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Full omlegging av kostholdet i Zeppelin-familien?

Jeg vurderer seriøst å legge om kostholdet her i familien. Vi har fått anbefaling fra barnelegen å ta bort melk, men jeg vurderer også å ta bort sukker, hvitt mel og tilsetningsstoffer/e-stoffer etc.
Hvorfor?
Vi har barn som sliter med luftveisplager (bla astma), som ikke vokser som han skal (sjekkes nå for dårlig næringsopptak i tarmen), ustabilt humør på både voksne og barn, lite energi, dårlig søvn, flere andre type "livsstilplager". Det som blir vanskelig er at vi ikke er spesielt syke i forhold til resten av befolkningnen, og at mange av de tingene vi sliter med er jo "helt vanlig". "Alle" er jo trøtte og slitne, det er jo helt "normalt" med dårlig søvn i småbarnsperioden osv. Men jeg kjenner mer og mer at jeg ikke vil godta at det bare skal være sånn. Jeg vil ha en høyere livskvalitet for både voksne og barn. Jeg vil gjøre mitt beste for å gi ungene mine god næring, godt immunforsvar, stabilt blodsukker og humør osv.

Er jeg fanatisk? Det kan jo umulig bare være meg som reagerer på at minst 70 % av det som tilbys av varer i butikken bare er sukker, karbohydrater, hvitt mel, melk, tilsetningsstoffer osv. Og er det virkelig slik at man velger å se bort fra sammenhengen mellom vårt kosthold og alle de livsstilsykdommene som nå øker i omfang. Det skulle virkelig ikke vært lov å selge så mye kjemisk i mat!

Det er så frustrerende, for jeg føler at det blir vel så mye en kamp mot "systemet" som en omveltning her hjemme (praktiske konsekvenser, dyrere innkjøp etc.)

Mest av alt blir jeg så frustrert av å tenke på hvordan jeg skal få de til. Er det i det hele tatt mulig å lage god, næringsrik, kvalitetsmat (fra bunnen av, økologisk og mere til) samtidig som jeg er i jobb, studerer og har to små barn å ta meg av?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.