Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasse

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-10, 09:14   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasse

(Aldri har jeg vel skrevet et innlegg hvor jeg har følt sterkere for å bruke blondsmileyer og ... overalt. )

Eldste har altså entret syvende. Det måtte jo komme. Nå driver de med replikker. Det er ingen vei forbi - jeg må finne ut hvordan dette tegnsettingsgreiene er.

-Petter, nå må du høre. Damen sa nei, sa mamma?
-Petter, nå må du høre?
-Damen sa nei, sa mamma?
"Petter, nå må du høre. Damen sa nei," sa mamma?
"Hva sa damen?" sa Petter?
-Hva sa damen?, sa Petter?
-Hva sa damen, sa Petter?
-Hva sa damen? Sa Petter?

Jeg ville jo seff bare sagt: Petter lurte på hva damen sa.

Men det gåkke i syvende klasse. Det er akkurat som om læreren har bestemt seg for at dette skal man kunne for å få et godt voksenliv eller noe.

Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:19   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasse

Er det lov å gjette, eller vil du ha fasiten? "Petter, nå må du høre. Damen sa nei," sa mamma?

Gammel 17-03-10, 09:21   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Er det lov å gjette, eller vil du ha fasiten? "Petter, nå må du høre. Damen sa nei," sa mamma?

Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:23   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hey, du må ikke quote, da kommer jo det med hvit skrift frem.

Gammel 17-03-10, 09:24   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle sammen har spørsmålstegn helt til slutt (etter "sa mamma" og "sa Petter"), og det mener jeg er feil. Står det faktisk sånn i oppgaven?

Gammel 17-03-10, 09:25   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Nå ser jeg på det igjen, og så lurer jeg på hva du egentlig lurer på. Jeg trodde først vi skulle velge de som var riktig ut fra listen din. Men det stemmer vel ikke. Hva lurer du egentlig på?

Gammel 17-03-10, 09:25   #7
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:25   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal det være spørsmålstegn etter alle alternativene? Det kan jo ikke være riktig.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:25   #9
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Alle sammen har spørsmålstegn helt til slutt (etter "sa mamma" og "sa Petter"), og det mener jeg er feil. Står det faktisk sånn i oppgaven?

Ja, det var det jeg også kom til å tenke på når jeg så nærmere på det nå.

Gammel 17-03-10, 09:25   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei - det er jo fordi jeg spør dere det....
Fordeatte dere skal liksom skjønne atte jeg ikke veit det inni der.

:iddjåt:

DM -

Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:27   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det står egentlig: Skal man skrive: Petter, nå må du høre, sa mamma.?

Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:27   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg burde ikke hjelpe noen med norsklekser egentlig, burde jeg vel?

Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:28   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det står egentlig: Skal man skrive: Petter, nå må du høre, sa mamma.?

Og damen som sa nei puttet du inn selv?

Gammel 17-03-10, 09:28   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha. Da er jeg enig med DM. Replikker skrives inne i sitattegn, og hvis det er et spørsmålstegn etter replikken, skal dette stå inni sitattegnet. "Hva sa damen?" sa Petter. Hvis replikken er en setning som ellers ville hatt punktum, skal det stå komma inni sitattegnet: "Damen sa nei," sa mamma.

Det er jo ellers ikke uvanlig å bruke tankestrek foran replikker, slik du har på de andre, men da er jeg ikke sikker på hva regelen sier for tegnsetting etter replikken.

Gammel 17-03-10, 09:29   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må ikke ha spørsmålstegn bak mamma!

"Petter, nå må du høre. Damen sa nei", sa mamma.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:32   #16
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Det er en grunn til at meg og mannen har delt skole-fagene allerede før gutta har startet på skolen, jeg skal ikke bidra i språkfagene, men holde meg til matte og naturfagsbolken.

Gammel 17-03-10, 09:37   #17
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Å gud. Jeg skjønner at jeg vil få problemer når vi entrer sjuende.

Gammel 17-03-10, 09:37   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Aha. Da er jeg enig med DM. Replikker skrives inne i sitattegn, og hvis det er et spørsmålstegn etter replikken, skal dette stå inni sitattegnet. "Hva sa damen?" sa Petter. Hvis replikken er en setning som ellers ville hatt punktum, skal det stå komma inni sitattegnet: "Damen sa nei," sa mamma.

Det er jo ellers ikke uvanlig å bruke tankestrek foran replikker, slik du har på de andre, men da er jeg ikke sikker på hva regelen sier for tegnsetting etter replikken.

Åh - lovely!
Tegnet inni slik det skal være for replikken sin del, også ikke stor bokstav etterpå selv om det var stor-bokstav-danner i replikken og punktum utgår til fordel for komma?

Også samme med utropstegn?

"Jeg vil ikke!" skrek smilefjes.
?
De lærer på skolen at tankestrek også er ok. Men å si et kvekk om hva som da skjer med tegnsettingen baki der, nei det gidder de ikke å ta for seg i læreboka.

Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:38   #19
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det alle typer tegn? I så fall ville jeg skrevet:

"Petter, nå må du høre! Damen sa nei," sa mamma. Men det er egentlig mest fordi jeg hører meg selv når jeg leser setningen. Og det er helt klart et utropstegn der, altså.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:38   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og hvordan skal man forresten skrive [zulukode] Da tenker jeg at dette stemmer: Jeg vil ikke! skrek smilefjes.?[/zulukode]

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:12.