Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Bilkjøring

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-10, 17:59   #1
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Rødme

Bilkjøring

Altså,- Jeg har lappen,har hatt lappen i 10 år.Men er SÅ jæ... pysete på kjøring,og det irriterer ræven av meg, men jeg klarer ikke gjøre noe med detKjører bare mine "faste trygge ruter" kjører bil hver dag, men begir meg aldri ut på noe utrygt.Tørr ikke. Til helgen skal jeg til byen med ungene,velger å ta båt istedenfor å kjøre (det er ca 3 timers kjøring inkl ferge) Skulle sånn ønske jeg kunne tvinge meg, med da blir hele helgen ødelagt av at jeg ikke klarer tenke på annet enn hjemturen..skjønner? et mareritt.Er liksom livredd for å kjøre feil, feil felt, ikke finne veien osv.. tenk om jeg skulle havne i feil kjøreretnig?? er jo hele tiden ombygninger av veiene..Er alldeles rasende på meg selv for at jeg er så dum og ikke bare kjører og lar det stå til...men tenk om..med ungene i bilen og alt.. Er det bare meg som er sånn som dette, eller finnes det flere pyser der ute? og hva gjør dere?

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 18:16   #2
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilkjøring

Jeg holder på å kjøre opp nå og er kanskje litt pysete. Det jeg nå er at jeg blir slik som du beskriver etter jeg har kjørt opp.

Jeg vil tro at det eneste du kan gjøre er å tvinge deg ut i situasjoner du frykter. Når du har gjort det mange nok ganger vil jeg tro at det går over, sakte men sikkert.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 18:26   #3
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilkjøring

Jeg var sånn. Man bare tvinger seg til å kjøre når man har god tid og ikke trenger å stresse. Gjerne alene, slik at man unngår masete unger og bedrevitende voksne. Etter en stund løsner det og man er tryggere. Det skjedde i alle fall med meg.
Jeg ukependlet ett år og måtte kjøre 8 mil 2-4 ganger pr uke på all slags føre. Det gjorde meg tryggere.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 18:37   #4
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring

Øve, strekke rutene, ta omveier, snarveier, velge andre veier, konkurrere med deg selv om å finne ny rute hjem hver dag?

Jeg er kjemperedd for å bli begrenset og pysete når jeg får lappen og bli sånn kjerring som bare kjører til butikken og barnehagen og ikke tørre å ta langturer til Østlandet eller andre steder. Jeg gruer meg litt, men jeg tenker at etterhvert så blir jeg sikkert helt trygg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 18:40   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilkjøring

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Øve, strekke rutene, ta omveier, snarveier, velge andre veier, konkurrere med deg selv om å finne ny rute hjem hver dag?

Jeg er kjemperedd for å bli begrenset og pysete når jeg får lappen og bli sånn kjerring som bare kjører til butikken og barnehagen og ikke tørre å ta langturer til Østlandet eller andre steder. Jeg gruer meg litt, men jeg tenker at etterhvert så blir jeg sikkert helt trygg.



Jeg var pysete og holdt på å la det begrense meg. Men utfordret meg selv, begynte i det små. Tok kjørerturer sent på kvelden i de områdene jeg syntes var ille, så begynte jeg tidligere på dagen - dro det lengere etter hvert og til slutt så kom jeg til det punktet at det egentlig bare er glatt føre som gjør meg litt skeptisk.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 18:44   #6
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilkjøring

Eg hater bykjøring. Kan kjøra halve landet rundt, da gjer meg ingen ting. Men ikkje bykjøring. Og i alle fall ikkje med ungane i baksetet. Då blir eg bare frustrert og irritert. Men eg hadde ein periode på seinsommaren at eg ofta var i nærmaste by for div. behandlingar, og etter eit par gongar har eg lært den byen i alle fall.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 18:46   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilkjøring

Ut i bilen og kjør. Masse! Bestem deg for en tur hver dag, og velg nye ruter så ofte som mulig.

Og, stol på deg selv og det du ser. Veiene er skiltet, og kjører du feil så er det bare å snu. Bli venn med bilen, og nyt kjøringen. For det er artig å kjøre bil.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 18:52   #8
iana
safariqueen
 
iana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 534
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: Bilkjøring

Kanskje du kan få en erfaren sjåfør til å sitte på med deg mens du øver deg på å kjøre der du synes det er utrygt? Det er bare trening som skal til - dette klarer du.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 19:21   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.481
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilkjøring

Øvelse gjør mester.
Ut og kjør, eneste som hjelper.
Sier hun som måtte øvelseskjøre med sin far når vinteren kom, lappen hadde jeg, men hans datter fikk ikke lov å ha et "sommersertifikat" må vite. Greit det, vi øvde på bakkestart og sving og alt mulig rart på vinterføre, men trengte han sette på den L'en? Men, jeg har et sertifikat som virker året gjennom da, i det minste...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 19:48   #10
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilkjøring

Jeg fikk lappen for halvannet år siden og var skrekkslagen overfor det meste i hele opplæringsperioden og i lang tid etterpå.
Likevel var jeg pukka nødt til å drive med ekkel landeveiskjøring, bykjøring og kjøring på motorvei + div. hat-småveier daglig, på grunn av jobb og familieliv med barnehage osv.
- og jeg har blitt så modig at det IKKE er til å tro!

Jeg kjørte fra Bergen til Førde og tilbake igjen (= 3 timer + ferge, som din strekning) første gang 9 måneder etter at jeg tok lappen, og jeg var så gyselig stolt altså. Det var dessuten temmelig lett når det kom til stykket også

Så jeg vil oppfordre deg til å ta bilen, jeg!

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 19:55   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.481
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilkjøring

Første gangen jeg kjørte "over fjellet" (fra Bergen til østlandet) var jeg ikke så høy i hatten, nå kjører jeg glatt den veien sommer som vinter, og oppover vestlandet også. Sånn blir det når vi bor i Bergen, mannens familie i Gjøvik-traktene, min familie på Sunnmøre, og jeg på toppen av det hele har giftet meg med en mann uten sertifikat. Det er 7-8 timers kjøring, og den turen oppover innebærer fire ferger. Jeg liker det fortsatt ikke når vi må ned i "kjelleren" på ferga over sognefjorden noen ganger, bratt ned, du ser ikke helt ned, og tilsvarende oppigjen, men fergefolka har jo vett til å holde annen trafikk unna, så det ER trygt å kjøre der de peker... pent og sakte. Det går så fint så.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:01   #12
Shane
Erfaren
 
Shane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 894
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Bilkjøring

Skjønner deg godt! Jeg er sånn når det gjelder bykjøring... Sliter skikkelig med å kjøre i Oslo sentrum, eller til steder jeg ikke vært før.
Så lenge jeg kan veien UTENAT er det helt greit Og det å kjøre langt (by til by) er heller ikke noe problem.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:15   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring

Du må nesten velge selv. Er det sånn du vil ha det? Hvis ikke, hva kan du gjøre for å endre det?

Jeg har respekt for fobier, altså, selv om det alltid høres rart ut for andre, men man kan nesten alltid komme over dem. Men man må velge det. Velge endring.

Og ja, eksponering er nesten alltid mest effektivt for å overkomme fobier.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:26   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring

Jeg syntes det var utrolig ekkelt å kjøre i tunnel i starten og så meg selv knuse inn i veggen hele tiden. Men nå er det virkelig helt greit. Det er øvingen som har gjort det lettere. Men altså, all respekt for fobier. Men en vegring er ingen fobi.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:30   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring

Jeg synes dette minner om en fobi. Definisjonen på at det er patologisk, er at det påvirker hverdagen betraktelig, og hvis man gruer seg i dagesvis slik at det ødelegger en hyggelig tur fordi man skal kjøre en trygg bil på en trygg vei, er det i hvert fall helt på grensen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 21:31   #16
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.756
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilkjøring

Jeg hadde aldri kjørt i større byer enn Trondheim da jeg skaffet meg bil i 2001. Da var det bare å stålsette seg og venne seg til det. Jeg måtte gjennom Oslo for å komme meg på jobb, og de første gangene jeg kjørte, var jeg så kvalm og skjelven at jeg nesten ikke kom meg ned trappene til leiligheten vår, for beina holdt på å svikte under meg. Og jeg husker ennå panikken da jeg hadde planlagt en rute, og fant ut at om man kom vestfra på Ring 1, så kunne man IKKE svinge opp Pilestredet. Jeg satt inne i bilen og hylte av redsel, men det gikk, jeg kom fram dit jeg skulle, og etter hvert ble jeg vant til det meste. Jeg VILLE ha den friheten det var å kunne kjøre hvor som helst, og jeg er virkelig ingen avslappet bilkjører. Så jeg har kjempet for det. Nå kjører jeg i land med venstrekjøring også. Ikke alene, jeg vil ha med meg noen, men en vakker dag skal jeg tørre å kjøre alene i de landene også.

Og klarer JEG det, så klarer hvem som helst, det, altså. Det tør jeg nesten påstå.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no