Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Obamas helsereform vedtatt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-10, 13:18   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Obamas helsereform vedtatt

Jeg kjenner jeg er veldig glad for dette. Selv om den har mangler i forhold til det mange land i europa har, så er det et godt skritt på veien tenker jeg.

Og så håper jeg at det gjør at trenden i det norske helsevesenet med økonomisering og liberalisering som kommer fra USA kanskje snur. Som eksempel: En venninne av meg fortalte at økonomene på hennes sykehus hadde gitt beskjed om at de hadde for få lungebetennelser i forhold til hjerteinfarkter så de budsjetterte med 20 % mindre hjerteinfarktpasienter til neste årsbudsjett. Yeah.

Gammel 22-03-10, 13:21   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Obamas helsereform vedtatt

Jeg er helt ekstatisk, faktisk.

Den har mangler, men det er jo milevis bedre enn gamle. Den økonomiseringen av helsevesenet er brutal og veldig betenkelig.

Gammel 22-03-10, 13:22   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det er kjempebra, og veldig på tide. Slik systemet har fungert - ikke-fungert i USA er ikke et moderne land verdig. Godt for USAs befolkning. Ei jeg kjenner som har bodd der borte måtte operere vekk noen cyster i armhulen. Det kostet henne 30 000 kroner siden hun ikke hadde helseforsikring.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 13:26   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble veldig glad da jeg leste om dette.

Jeg har dog en kamerat i USA som sikkert er helt knust i dag. Han er veldig imot helsereformen, men jeg klarer ikke å få noe fornuftig utav han angående HVORFOR han er så imot den, annet enn at Obama = Hitler og ting i de baner.

Jeg regner med at mange amerikanere som er i mot helsereformen er det på saklig grunnlag, men hva er det egentlig motargumentene går ut på?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 13:33   #5
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har dog en kamerat i USA som sikkert er helt knust i dag. Han er veldig imot helsereformen, men jeg klarer ikke å få noe fornuftig utav han angående HVORFOR han er så imot den, annet enn at Obama = Hitler og ting i de baner.

Jeg regner med at mange amerikanere som er i mot helsereformen er det på saklig grunnlag, men hva er det egentlig motargumentene går ut på?

Abortmotstanderne har vel skreket høyt og tydelig i den debatten der.
De er redd for at det kommer til å bli enklere å få abort.

Ellers er jeg veldig glad for at dette gikk igjennom.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 13:34   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samme her.

Jeg ble ganske skremt da jeg så intervjuet med de som demonstrerte uten for det hvite hus og de brukte ord som sosialisttyrrani og kommunisme. Stakkars folk, det er jo ikke rart de er redde når de lider av slike vrangforestillinger.

minibolle mai 2012

Sist redigert av kokosbolle : 22-03-10 kl 13:54.
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 13:38   #7
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg humret godt av de demonstrantene gitt, de hadde hatt godt av noen uker på seminar her i landet og skikkelig "sosialisme" fra Vindern

Gammel 22-03-10, 13:40   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men HVA er de redde for? Det jeg har hørt er at folk sier at reformen er urettferdig overfor dem som har jobbet og slitt for å ha råd til god helseforsikring, men hvordan?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 13:51   #9
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Høyere skattere for å finansiere reformen?
Mindre valgfrihet?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 13:53   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke skjønt hva den saklige kritikken kan gå i. Jeg har bare hørt totalitærstat, Hitler, fascisme, sosialisme, kommunisme all rolled in to one. Noe med at de blir fratatt valgfriheten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 13:54   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men HVA er de redde for? Det jeg har hørt er at folk sier at reformen er urettferdig overfor dem som har jobbet og slitt for å ha råd til god helseforsikring, men hvordan?

Helsehjelp er en vare mer enn en rettighet, og da synes det urettferdig at folk som ikke har betalt for dyr helseforsikring bare skal få det gratis i stedet, vet jeg at en del mener.

Gammel 22-03-10, 13:56   #12
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

jeg slutter meg til dem som sliter med å skjønne/finne saklige argumenter mot...

Gammel 22-03-10, 14:08   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

En venninne av meg fortalte at økonomene på hennes sykehus hadde gitt beskjed om at de hadde for få lungebetennelser i forhold til hjerteinfarkter så de budsjetterte med 20 % mindre hjerteinfarktpasienter til neste årsbudsjett. Yeah.

At det var?

Gammel 22-03-10, 14:14   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Et langt skritt i riktig retning, kjempeflott!
Synd de måtte ofre abortsaken for å få det igjennom.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 14:28   #15
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er strålende, og er glad på vegne av amerikanerne, også på vegne av de som er for dumme/egoistiske/gale til å være motstandere.

Gammel 22-03-10, 14:36   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stakkars Amerika - nå blir de vel som Sverige.

Var det ikke det noe av kritikken gikk ut på?

Jeg er utrolig glad i dag på vegne av alle dem som ikke har råd til å tegne en helseforsikring, og som risikerer å få svi dyrt på grunn av dette. USA tok et steg i rett retning nå, i mine øyne.

Selv merker jeg helseøkonomiseringen på et småkomisk vis. Som mamma til en liten fyr som har mange og tildels lange sykehusopphold bak seg, er måltidene og maten et lite høydepunkt å se fram i mot i en heller traurig hverdag. I løpet av de fem årene vi har fått lære helsevesenet å kjenne, har maten stadig blitt dårligere, mindre utvalg og mer "ferdigprodukter" framfor hjemmelagde produkter. "Vi sparer oss til fant," som bufeverten sa til meg i går, da jeg lette etter Biola - som de ikke lenger har lov til å la stå framme i bufeten, da biola er for dyrt. "Ja, vi har biola altså, og de som vet det får når de spør etter det. Vi har bare ikke lov å sette det fram."

Ja ja.

Gammel 22-03-10, 14:37   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forsikringsselskapene har jo vært veldig imot, for de har jo tjent massevis av penger på dette systemet. Jeg antar at mange som jobber innen forsikring er redd for jobbene sine nå.

Jeg antar at argumentasjonen mot går på at man skal ha noen fordeler av å jobbe i et selskap som er villig til å betale for deg. I Norge er det staten som betaler for deg bare fordi vi bor her. Amerikanere ser ikke på det på samme måte som oss. Det er jo en grunn til at den ble vedtatt med såpass lite flertall.

Ikke overraskende synes jeg også at det var en meget gledelig nyhet at reformen ble vedtatt.

Gammel 22-03-10, 14:41   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Selv merker jeg helseøkonomiseringen på et småkomisk vis. Som mamma til en liten fyr som har mange og tildels lange sykehusopphold bak seg, er måltidene og maten et lite høydepunkt å se fram i mot i en heller traurig hverdag. I løpet av de fem årene vi har fått lære helsevesenet å kjenne, har maten stadig blitt dårligere, mindre utvalg og mer "ferdigprodukter" framfor hjemmelagde produkter. "Vi sparer oss til fant," som bufeverten sa til meg i går, da jeg lette etter Biola - som de ikke lenger har lov til å la stå framme i bufeten, da biola er for dyrt. "Ja, vi har biola altså, og de som vet det får når de spør etter det. Vi har bare ikke lov å sette det fram."

jo da .... jeg skjønner at dette er litt stusselig. Men det er allikevel ikke verre enn at jeg synes vi kan glede oss over at lillegutten sin får hjelp bortimot gratis helt uavhengig av hvor du og mannen din jobber. For det er den hjelpen han får som virkelig koster penger.

..... og så ønsker jeg også at de hadde hatt råd til skikkelig mat i tillegg. Matopplevelsen etter knertens to døgn på sykehus var heller grusom.

Gammel 22-03-10, 14:42   #19
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det var en fin nyhet, ja!

Jeg catcher heller ikke helt hva kritikken mot reformen er? Media melder at Republikanerne nå er redde for at staten "tar over" helsevesenet. At helsevesenet har kommet "i klørne" på staten. Hva mener de egentlig med det? Er det arbortsaken igjen?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 14:47   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen amerikanske venner av meg var veldig bekymret for den nye helsereformen, det kunne virke som de var redd for at helsetilbudet skulle bli veldig dårlig. Kanskje fordi de tror det vil bli mindre penger i systemet? Samtidig som de var veldig redd for dette, så lovpriser de norske forhold og var skuffet over at den nye reformen fremdeles ikke første til at far fikk noe barselpermisjon.

Jeg tror det egentlig bare bunner i en skepsis til sosialisme som høyresiden har nøret oppunder i mange år, med skrekkscenarioer ala Sovjet og Cuba.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.