|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() Greit at barna velger kort utdannelse?Her på FP er jeg, med min 3 åringe agronomutdannelse fra videregående, relativt sjelden. Og jeg "senser" at mange ikke synes en slik utdannelse er "bra" nok og ikke ønsker det for sine barn eller seg selv.
![]() |
![]() |
#2 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Helt ærlig synes jeg det er bra uansett. Bare de vil noe med livet sitt.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Så lenge ungene mine velger noe de trives med og at de faktisk gjennomfører videregående så skal jeg ikke klage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Enig med Anne C.
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
Fordi?
![]() |
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg har selv valgt å ta svennebrev og synes det er en fin vei å gå. Ikke minst nå som man også kan ta studiekompetanse ved hjelp av et påbyggingsår. Jeg er lite opptatt av at ungene skal ta mye utdannelse, det viktigste for meg er at de får jobber de trives med. Om det er hjernekirurg eller maler er fullstendig irrelevant.
![]() |
#8 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg vil oppfordre til utdannelse, men for meg er det viktigst at de velger noe de selv vil trives med.
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg hadde vært dypt bekymret. Helt ærlig. Jeg kan flotte meg med "alt er greit og alle yrker er fine", men så lenge det er så mange negative sider ved det å ta lavere utdanning i fht livskvalitet, helse, slitasjeskader, uføretrygd, levealder, lønn og sånn, så kan jeg ikke si jeg ville blitt glad. Jeg hadde vel reagert som min morfar gjorde da min mor droppet planene om språkstudier på Blindern og ble agronom med hest på jakt etter gutt med gård i stedet.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg synes det er viktig at ungene utnytter potensialet sitt. Ikke alle bør bli akademikere. Men hvis ungene ser ut til å ha anlegg for å ta lengre utdannelse, så kommer jeg til å legge forholdsvis mye press på dem for at de skal ønske seg den veien.
![]() |
![]() |
#12 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg vil at ungene mine skal få et yrke de trives med, men jeg vil helt klart oppfordre dem til å ta høyere utdanning. Hvorfor? For samme grunnene som Mim oppgir: livskvalitet, helse, slitasjeskader, uføretrygd, levealder, lønn og sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
can-jur
|
For min del sto det ikke på hverken karakterer eller evner, men på ønske.
![]() |
![]() |
#14 |
ctrl+z
|
Man kan ikke ha god livskvalitet og helse med fagbrev?
![]() |
#15 |
can-jur
|
Det var et forsøk på en metafor......
![]() |
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg skal selvsagt tvinge barna inn i prestisjeyrker så jeg kan skryte på jobben. :gal. Astronaut og solocellist på Metroppolitan skal de bli.
![]() |
#17 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg skjønner selvsagt at du snakker statistikk, Mim, men jeg sliter med å se at det er en reell bekymring likevel. Jeg er omgitt av mennesker med det som blir omtalt som kort utdannelse og ser intet mønster i dette. Spesielt ikke dette med lønn, min erfaring er at man med fag/svennebrev kan ha like høy (og ofte høyere) lønn enn akademikeren - dessuten uten studiegjelden.
![]() |
#18 |
kan tilsettes alkohol
|
Dette er jo statistisk, og ikke på individ-nivå. Det er tross alt mange med kun videregående som lever godt og lenge og har god både helse og lønn. Derfor ville jeg ikke tenkt så mye på det om en av jentene ønsker å ta en yrkesrettet linje på videregående. Det viktigste er at de velger noe de har lyst til og noe de har gode evner innen. Men før jeg applauderer et slikt valg skal de overbevise meg om at det velges av genuin interesse og at de har et mål med det.
![]() |
#20 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg håper både det ene og det andre, for barnas egen skyld, men de må ville og ta valget selv. Jeg blir vel bare en støttespiller i dette uansett, og de skal ikke bli ulykkelige i sine valg på grunn av meg. Skulle fortsatt ønske jeg ble gullsmed. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
griserøkter |
|
|