Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Arbeidsfordeling og system i hjemmet

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-10, 21:28   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Spørsmål

Arbeidsfordeling og system i hjemmet

Jeg blir gal!

Jeg føler vi lever i et rotehus for tida, vi mangler totalt systemer for alt som har med rydding og rengjøring å gjøre. Vi jobber mye begge to - mannen jobber dessuten en del overtid mens jeg går i turnus og jobber mye aften og natt. Dette gjør at vi begge opplever at tida ikke strekker til ift. å holde orden hjemme, samtidig som vi begge syns det er uholdbart når vi drukner i klesvask og rot overalt.

Det er nok jeg som irriterer meg mest - mannen har vokst opp med en mor av den gammeldagse husmorsorten som gjorde alt hjemme, uten at verken mann eller barn ble ansvarliggjort i forhold til å bidra med å holde orden. Det henger igjen, ja. Jeg har langt fra støv på hjernen, men er opptatt av å ha et hjem som er noenlunde rent og ryddig (i praksis et hjem der man kan få uventet besøk uten å gremmes over omgivelsene). Vi har hatt mange runder på dette, og mannen har fremlagt ønske om et detaljert system med arbeidsfordeling der han sier han vil utføre de oppgaver som faller på ham, bare det er tydelig hva som skal gjøres og når oppgavene skal utføres. Jeg sitter nå og prøver å lage meg et system, men syns ikke det er så lett. Derfor prøver jeg meg her, har skjønt det er mange damer her inne med stålkontroll på A/S hus & hjem.

Om noen kan hjelpe meg å sette opp et system for hvilke oppgaver som bør gjøres når, på en måte som kan fungere i en travel hverdag er jeg evig takknemlig. Hvor ofte vasker dere badet/-ene? Skifter sengetøy? Pusser vinduer? Støvsuger? Hvordan fordeler dere mellom dere? Hva med gjøremål som gjøres kun en gang i blant (avise fryser, rydde i kjøkkenskap etc.) - har dere faste tidspunkter i året for dette? Hvordan inkluderer dere ungene i ryddingen - hvilke arbeidsoppgaver har de selvstendig ansvar for? Vi har en snart-7-åring og to snart-5-åringer som absolutt er modne for å få ansvar på dette området, syns jeg. Men hvordan motivere til frivillig deltagelse?

At av tips og råd og løsninger som inkluderer skjemaoppsett og lister med fordeling av oppgaver er jeg interessert i. Jeg innbiller meg at det vil bli lettere å holde orden jevnt over og ikke ende opp med skippertakene hele tiden om man har en plan for hva som skal gjøres når, og initialt tror jeg det kan være praktisk med en tydelig fordeling som er nedfelt på papir. Kanskje er det flere som har det som oss, som kan ha nytte av det samme?

På forhånd takk, jeg venter i spenning.

Hilsen frustrert kjerring.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.