Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-10, 22:58   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Jeg har arvet oldemor og oldebfars lysekrone som de fikk i bryllupsgave for mange, mange år siden. Den er svær, blytung og i ekte krysall. Den er fettete og støvete og metallet er slitt. Det er mange hundre prismer som alle ser like slitne ut.
Hvordan få den pen uten å slite meg halvt ihjel ? Tid har jeg altså, sitter stort sett i ro hele dagen, så om jeg bare vet hvordan jeg skal rense prismene uten å skade tar jeg jobben !
Noen med erfaring med tilsvarende prosjekt ?

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:00   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp !

Åh! Åhhhh!

Ha'kke peiling, men vil se bilder!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:01   #3
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp !

Du må hekte av prismene og vaske de en og en. Det gjorde i alle fall jeg på den jeg har. Det var dritkjedelig!!!!!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:02   #4
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Jeg husker når bestemors bøhmiske lysekrone skulle vaskes. Det var et todagersprosjekt, der hvert prisme ble demontert, vaske i zalo, tørket, pusset og hengt opp igjen. Alle sammen. Hundre var det minst.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:03   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Åhh.. jeg husker min farmors prismelysekrone. Jeg satt på gulvet og så på den, og ønsket meg sånn et sånt prisme.

Så får jeg høre mange år senere at min far kastet den i søppelsjakten da han hjalp henne med å flytte.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:06   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Jeg mener å ha hørt at man kan få kjøpt en spesialspray i lampeforretninger som er beregnet på dette. Det blir vått under, så dekke til godt, og dusje i vei. Aner ikke om det funker riktignok.

  Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:06   #7
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

En og en prisme, vaskes med omtanke og kjærleik. Det tar tid, det er forferdelig kjedelig, men det blir så pent etterpå atte.

Ja, også bilder eller så fins 'n ikke.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:08   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Åhh.. jeg husker min farmors prismelysekrone. Jeg satt på gulvet og så på den, og ønsket meg sånn et sånt prisme.

Så får jeg høre mange år senere at min far kastet den i søppelsjakten da han hjalp henne med å flytte.

IKKE FORTELL SÅNT!!


Jeg virkelig hater når Vakre Ting går til spille, altså.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:08   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Å.

Bilder, ja.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:09   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.


Så får jeg høre mange år senere at min far kastet den i søppelsjakten da han hjalp henne med å flytte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:10   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg virkelig hater når Vakre Ting går til spille, altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 23:15   #12
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Den er enorm ! Virkelig enorm. Akkurat nå står den i en svær sekk her, ikke mye å ta bilde av, men dere skal absolutt få se når jeg begynner på prosjektet her. Skal få tak på elektrikervenninna mi også til å hjelpe med det praktiske. Den er jo blytung.

En og en prisme ja, kan jeg f.eks bruke samme oppløsning som jeg bruker til vinduer med zalo og salmiakk mon tro ?

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 09:59   #13
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Å! Så heldig du er! Må få se bilder av prosjeketet!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 10:07   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.728
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Å, heldiggris!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 10:08   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

En og en prisme ja, kan jeg f.eks bruke samme oppløsning som jeg bruker til vinduer med zalo og salmiakk mon tro ?

Ja, det vil jeg tro.

Jeg kunne dødd for en sånn lysekrone. :begynner å legge planer for å få tak i mormors lysekrone:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 10:23   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg kunne dødd for en sånn lysekrone. :begynner å legge planer for å få tak i mormors lysekrone:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 10:35   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Heldige du!
Jeg ser for meg at du bruker samme renholdsmiddel som når du vasker glass ja..

(Har den ikke vært så gammel, så har jeg sikkert vasket prismene i oppvaskmaskinen på forsiktig varme )

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 10:44   #18
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg mener å ha hørt at man kan få kjøpt en spesialspray i lampeforretninger som er beregnet på dette. Det blir vått under, så dekke til godt, og dusje i vei. Aner ikke om det funker riktignok.

Du kan henge en paraply under: se her:

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid...deoId=1.982222

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:01   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

(Har den ikke vært så gammel, så har jeg sikkert vasket prismene i oppvaskmaskinen på forsiktig varme )

Jeg hadde ikke vasket krystallprismer i maskin uansett. Jeg tror vaskemiddelet også kan skade.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 11:03   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har arvet en 100 år gammel lysekrone, hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

(Har den ikke vært så gammel, så har jeg sikkert vasket prismene i oppvaskmaskinen på forsiktig varme )

Yaiks! Jeg vasker ikke en gang krystallglassene mine i oppvaskmaskin.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no