|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
prøver tilpasse seg livet
|
![]() Gift vs. samboerMange velger å ikke gifte seg, av ulike årsaker.
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Gift vs samboerSiden loven nå er forandret så er det ikke store juridiske forskjeller mellom gifte og samboende med barn. Skulle vi giftet oss hadde det vært for å hatt en gøyal fest og for å få en slags formell kjærlighetserklæring oss i mellom.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gift vs samboerAv en eller annen grunn har det å gifte seg vært viktig for meg. Rart egentlig når jeg ser på det såkalte ekteskapet mamma og pappa har. Men for meg så var det feks viktig å være gift før jeg fikk barn. Jeg føler på en måte at det er tryggere å være gift selv om jeg vet at det bare er en illusjon. Men jeg beholder den illusjonene så lenge jeg kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Gift vs samboer
Samboende må fortsatt være nøye med å passe på eierforhold til ting de anskaffer. Det er fortsatt mulig å gå i fellen "han betaler renter og avdrag, hun betaler mat".
![]() |
#5 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gift vs samboerVi giftet oss av juridiske årsaker, flere år før vi fikk barn, uten å holde bryllup. For meg som utlending (EU, men likevel) i Dibmannens hjemland (Danmark) eller søskenland (Norge) gjør vielsesattest alt mye enklere, både mens vi er sammen og om en av oss skulle falle bort.
storebror 1997 og lillebror 2003 ![]() Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !! Sist redigert av Muad'Dib : 30-03-10 kl 16:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Gift vs samboerFor meg var det lenge viktig å ikke gifte seg, og grunnene var ikke særlig mer rasjonelle enn de mange har for å gifte seg. Jeg ville ikke, jeg var redd for å føle klaustrofobi og at jeg var fratatt et valg - selv om det valget selvsagt rasjonelt sett ble gjort ved å få barn, ikke ved dokumentunderskrivning.
![]() |
#7 |
...
Ja. For å få det juridiske ordnet med en underskrift istedenfor å lage avtaler om det meste og alikevel ikke vær fullt dekket.
![]() |
#8 |
heimføing
|
Slik var det "første gangen" for meg, dvs da det første barnet kom. Da ville jeg sikre at far hadde like rettigheter til barnet som meg. Det var tilbake på åttitallet, btw.
I grunnen var dette grunnen til at vi ble gift da, med nybygd hus og barn på vei. Og det var billigere enn å gå til advokat og få hjelp til kontrakter på alt. Middag for oss og forlovere kostet ikke mer enn én advokattime. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
mest viktig om man eier hus vil jeg anta?
![]() |
![]() |
#10 |
Eklektisk
|
Jeg vil også gjerne gifte oss, helt uten sermonielle fiksfakserier. Hvordan gikk dette for seg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Gift vs samboerJa, altså, man må gjennom en liten tale i tinghuset, men de legger det åpenbart ganske opp til hvordan vi ønsker det. Det var lite om og men med oss, mens de før oss hadde med pianist og stort følge, og brukte sikkert dobbelt så lang tid. Og det er selvsagt også greit.
![]() |
#12 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Gift vs. samboerJeg ville vise hele verden at jeg hadde kapret han, han var MIN, han var opptatt, jeg var opptatt, vi hadde hverandre.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Gift vs. samboerHvorfor jeg giftet meg?
![]() |
#14 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Gift vs. samboerVi var litt trege med å gifte oss, hadde vært sammen i mange år, hadde hus, barn og enda ett på vei. For oss var det først og fremst for det praktiske, men dagen ble flott og romantisk allikevel.
![]() |
#15 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Gift vs. samboer
Jeg tror faktisk de fleste gifter seg av økonomiske årsaker i dag, kjærlighetserklæringer og sånt er underordnet. Man er jo sammen uansett så sånn sett betyr det ikke noe, men økonomisk kommer man absolutt best ut om man er gift. Vi giftet oss så fort jeg fant ut at jeg var gravid, fordi vi ville ha alt det økonomiske i orden før vi fikk barn.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Det er virkelig ikke store forskjellen etter at lovene ble endret i fjor, altså.
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg snakker om det å ikke ha noen som helst form for avtaler, er man like godt sikret som gifte bare man bor sammen og har barn, uten testamente og avtaler?
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Ja, i bunn og grunn, sånn bortsett fra det Allium sa. Men der er man virkelig ikke helt sikret om man er gift heller.
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Ja. Vi giftet oss fordi vi begge var enige i at det på sikt var det mest praktiske når vi ville leve livet sammen. Men på det tidspunktet vi giftet oss, for snart femten år siden, hadde vi hverken barn eller hus sammen, og det å ta et slikt valg ut fra at man er sikker på at man vil leve sammen, det er jo i seg selv en kjærlighetserklæring, såklart. Og en erklæring om at man tar forholdet på alvor og mener å fortsette å gjøre det.
![]() |
#20 |
|
Jeg tørr, og har turt i de årene jeg har hatt barn.. og har tenkt å fortsette tørre i fremtiden.
![]() |
![]() |
|
|