|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ad astra
|
![]() Et minste felles kulturelt multiplum?Jeg ble sittende å diskutere på jobb for noen dager siden, om viktigheten for et samfunn i å ha et minste felles kulturelt multiplum for sine medlemmer. Om at barn i dag kanskje ikke alltid får de samme kulturelle referanseverdier med seg gjennom skoleverket, og om viktigheten av at foreldre da "stepper inn" og bidrar.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Et minste felles kulturelt multiplum?Jeg synes dette er veldig viktig. Hvem som skal "pålegges" ansvaret er et vanskelig spørsmål - som forelder opplever jeg det helt klart som mitt ansvar, men samtidig synes jeg det er viktig at skolen formidler disse felles tingene. Det er felles historier og felles språk og felles opplevelser som danner en kultur, og i en multikulturell, stadig mer globalisert verden føler jeg at disse felles tingene fremdeles er viktige. At jeg, for min egen del, har et behov for et "sted å komme fra", kulturelt sett, for å kunne ta del i den større verdenen. Kanskje litt som at man må lære morsmålet sitt ordentlig for å kunne lære seg nye språk på en ordentlig måte - det er ikke det at (for eksempel) norsk er et bedre språk enn andre språk, men fordi norsk er mitt språk, er det viktig for meg å kunne det godt.
![]() |
#4 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et minste felles kulturelt multiplum?Dette har jeg ikke tenkt noe særlig over. Gleder meg til å høre hva andre mener og hvorfor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Et minste felles kulturelt multiplum?Dette syns jeg er veldig interessant, og jeg argumenterer sterkt som engelsk- og norsklærer for at et språk ikke bare er alle ordene og bøyningsformene det er bygd opp av, men kulturen det opptrer i. For å mestre et språk, må man ha et minimum av kjennskap til og kunnskap om kultur og historie og samfunn.
![]() |
![]() |
#6 |
trøtt
|
![]() Sv: Et minste felles kulturelt multiplum?Digresjon: En jeg kjenner gikk på en skole i Sør-Europa, en slags spesiell utdanning på videregåendenivå, som også medførte timer i allmennfag som gym og historie. Denne skolen hadde også stor søkning av japanske og kinesiske elever, og de hadde noen utfordringer f.eks. i historietimene.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Et minste felles kulturelt multiplum?Jeg syns det å vite hva kardemommeloven er og å kunne leke med litterære sitater er noe av det som gjør oss norske. Mye humor bygger på at vi har disse tingene med oss i bunn.
![]() |
|
|