Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Mazda 5

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-10, 23:37   #1
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mazda 5

Noen som har erfaring med denne bilen?

Bildet er lånt fra finn.no

Jeg tenker ca en 06 modell.
Vet lite om bilen annet enn at den er ramsligere enn andre tilsvarende biler med 7 seter. Det ser ut som om det er lett tilgjengelighet til baksetene og store åpninger i dørene. Jeg liker også at det er skyvedører bak.
Vet derimot ingenting om 'hashiri', advance eller andre typebetegnelser.

Noen som kan hjelpe eller dele erfaringene sine?

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 00:57   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mazda 5

Liker mazda. Har 2 stk, men ikke Mazda 5. Vi prøvekjørte den og den er veldig god å kjøre. God plass til barnesete bak. Gode løsninger og jeg ble veldig glad i skyvedørene.

Du kan se litt inne på mazda sine sider så finner du ut litt mer av de forskjellige utstyrsklassene. Det som er med mazda er at de sendes ut fra produsenten med ferdig utstyrspakker. Man bestiller ikke bil med ekstra utstyr som hos flere andre merker. Så kjøper du en Advance så skal det være det samme i den som i en annen Advance. Er ikke mulig å bestille ekstra ting som klimaanlegg i en utstyrspakke som ikke har det.

Vi endet opp med mazda 6 da den var billigere. Men kommer nok til å se på mazda 5 neste gang vi skal ha bil også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 11:13   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mazda 5

Hva som er inkludert i utstyrspakker som heter det samme kan variere litt ut i fra årsmodeller. Anbefaler å gå tilbake å se på tester gjort i 05 og 06 og se hva det står om utstyrspakkene. Vil overraske meg om det etter hvert ikke har blitt mer utstyr i pakkene slik at en 08-modell med samme pakke har mer utstyr enn en 06-modell. (mulig det ikke finnes noen 05-modell, ettersom Mazda 5 kom såpass sent på året i 06, slik at de allerede fra starten ble solgt som 06-modeller).

Sjekk om det er noen av utstyrsnivåene som har lengejusterbart ratt, hvis det overhode ble tilgjengelig på Mazda 5.

Mazda 5 er vel ikke akkurat romsligere enn en del andre bilder i samme klasse - viktig å ikke bare se på utvendige tall.
Baksetet blir noe smalere enn hos en del andre, noe som kanskje kan skyldes designen i henhold til skyvedørene. Midtsetet bak blir veldig smalt. Skal man ikke ha tre barnestoler eller ofte være tre i baksetet burde det ikke være noe praktisk problem.

Har ellers et godt inntrykk av Mazda 5, men ville vært obs på rustproblemene Mazda har slitt med i den perioden. Har ikke sett noe spesielt for Mazda 5, men Mazda 6 fra samme perioden har hatt meget store problemer (har to kollegaer med hhv 04 og 05-modeller av 6 som har fått mye fikset - er normalt sett garanti, men det er jo noe å tenke over på sikt). Mazda virker som å ha vært veldig ryddige i henhold til å rette opp om problemene for de kundene som har klaget. I en del tilfeller kan det være vanskelig å se starten på problemene uten et litt trent øye.

Par småting som ellers virker litt negativt med 5 er vel at de fortsatt ikke kan levere en fullgod bagasjeromssikring for høy lasting, samt at fronten er designet slik at man må være forsiktig på fartsdumper og overgang mellom flatmark og litt bratt stigning (f.eks. bratt bakke i parkeringshus, inn i garasje o.l.). Fikk inntrykk fra en bekjent med 5 at dette med fartsdumpene ble ganske irriterende der han bodde og bilen fikk seg noen smell, samt at det ble verre hvis man plutselig husket på dette og stod på bremsen i det man kjørte på humpen (slik at bilen blir lavere i front).

Ville vel ellers styrt unna 1.8-bensinmotoren hvis man ofte regner med å laste bilen tungt og for lengre turer.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 11:18   #4
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mazda 5

Vi har Mazda 5, 2006 modell og er veldig fornøyd. Vi har vel den dyreste modellen den gangen. Husker ikke hva den pakken heter men den har ryggekamera og dvdspiller med liten skjerm i taket bak. Vi har aldri hatt noen problemer med den. Hadde den på service i høst når den hadde gått 32.000 km og det var ingen overraskelser. Skal ha den på EU kontroll nå på tirsdag da den er over 3 år gammel.

Vi kjøpte helt ny når vi kjøpte vår den gangen.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-10, 17:03   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mazda 5

Første PKK er etter fire år, deretter er det hvert andre år. Videre er fristen avhengig av det siste sifferet i registreringsnummeret. F.eks. er siste siffer fire, blir firsten i april det fjerde året for bilen.

For så vidt greit å merke seg dette hvis man skal kjøpe en bil som er fra 06 - kan være greit at kontrollen er tatt. Riktignok er det få biler med normalt kilometerstand som får noe å utsette på første eu-kontroll..

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 18:34   #6
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mazda 5

Takk for svar allesammen.
Undersøker litt mer om bilen men tror kanskje valget er tatt.
Liker veldig godt skyvedørene bak samt at det er greit med plass i bagasjerommet selv om ekstrasetene er oppe.
Må bare regne litt på hvilken modell jeg kan ta meg rå til ...

Rustprolemene til Mazda har jeg hørt om men tror ikke det gjelder denne modellen.

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 18:39   #7
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mazda 5

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Takk for svar allesammen.
Undersøker litt mer om bilen men tror kanskje valget er tatt.
Liker veldig godt skyvedørene bak samt at det er greit med plass i bagasjerommet selv om ekstrasetene er oppe.
Må bare regne litt på hvilken modell jeg kan ta meg rå til ...

Rustprolemene til Mazda har jeg hørt om men tror ikke det gjelder denne modellen.

Ja, jeg bare elsker det ryggekameraet på bilen vår.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 18:40   #8
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mazda 5

Vi har Mazda 5, 2009 modell. Er ganske fornøyd med bilen.
Noen minuser har den dog. Det mrc sier om lavt frontparti som fort kan merkes over fartsdumper venner man seg fort til og tar det rolig.
Den største ulempen jeg syns er at det ikke er 3 hele bakseter, bare 2 1/2.
Men jeg elsker skyvedøren. De er veldig praktisk på parkeringsplasser. Bilen har også et stort og godt bagasjerom når den bakerste raden er lagt ned. Om man skal bruke alle 7 setene kan man bare glemme bagasje.
Bilen er god å kjøre, har godt grep på veien. Men det er ingen "comfort" bil..

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 18:41   #9
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mazda 5

Da skal jeg sjekke en sålakt Advance
Men mtp at jeg må ut på bruktmarkedet tror jeg ikke ryggekamera er 1.pri ...
Vil ha diesel ..., også har jeg sett en med skiboks ... 'praktisk'

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no