Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å beregne ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-10, 09:23   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Å beregne ...

Er det en egenskap som er medfødt? eller kan det læres?

jeg har aldri hatt noe form for beregningsegenskap. Jeg er rett og slett elendig til å beregne. I alle mulige tilfeller. Jeg husker da jeg var liten beregnet jeg tid veldig dårlig, og trodde jeg ville vokse det av meg. Jeg husker spesielt én gang da jeg var rundt 10 år. Vi skulle i middagsbesøk kl 15 og jeg kjedet meg noe fryktelig. Klokken var rundt 13 og jeg fikk en glimrende idé. Hvorfor ikke ta seg en tur på fløyen. (jada, min datter og hennes glimrende kreative hjerne er nok arvet fra meg) Jeg hadde jo tid, 2 hele timer før vi skulle gå så jeg la i vei. Tok med meg sparepenger og gikk. Da jeg kom ut av fløybanen på stasjonen på toppen så jeg på klokken og den var over 14. neste fløybane gikk ikke ned igjen før 14.30. Trenger vel ikke fortelle mere enn at mamma så ut som en prustende okse da jeg kom hjem igjen, løpende, klokken 15.15.

Det samme gjelder i dag. Jeg kan si ja til veldig mange ting, skolen er ferdig kl 11.30 f.eks og jeg avtaler et møte på f.eks nav på andre siden av byen kl 12.
Ang økonomi er jeg også elendig å beregne. Kan ha f.eks 2000 på konto som skal vare til mat 14 dager. Plutselig kan jeg gå i butikker og innbille meg at jeg har råd til en jakke til 500 kr, fordi jeg HAR jo 2000 kr på kontoen så i praksis har jeg jo råd.
Matlaging, jeg lager alltid for mye.. mye mat blir kastet...

Jeg er rett og slett dårlig på å beregne ting.
Kan dette læres?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 09:28   #2
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å beregne...

Ja, jeg tror helt klart at det kan læres. Bare man vil det godt nok.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 09:58   #3
Kumilla
snart helsesøster

Kumilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Å beregne...

Hvordan er jo da det store spørsmålet.

Gammel 05-04-10, 10:10   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å beregne ...

Min mann er sånn, spesielt med tid. Eg har ikkje tal på alle diskusjonar eg har hatt med han når vi skal ut saman. Ja, det er 10 minutt til vi skal kjøre, og joda, han trur at vi har begge tid til å dusje, gå med søppelet, pusse sko, og så kan han sikkert få lest avisa først også. Eg har i grunn gitt opp å gi han betre tidsforståelse, men har lykkast litt med å presse igjennom at det er best å stole på min magefølelse. Eg har i grunn alltid hatt god tidsberekning, når det gjeld økonomi er det kanskje litt la-la, men ikkje så ille. Eg trur at ein kan lære seg dette til ein viss grad. Eg og mannen har diskutert tidsbruk og kjørelengde såpass mykje, at vi har begynt å ta tida når vi er ute og kjører. Kor lang tid tar det egentlig å kjøre til og fra butikken, når ein kjører normalt fort? Det har vore greit for oss begge; eg finn ut at turen går litt raskare enn eg trur, og han finn ut at turen tar VESENTLIG lenger tid enn han trur.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 10:12   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også ganske dårlig på beregne tid. Jeg glemmer nemlig å legge inn en buffersone på 10-15 minutter for uforutsette ting når jeg skal avgårde. (Finner ikke støvlettene, telefonen ringer, minstemann må på do akkurat når vi har satt oss inn i bilen, slike ting..) Det fører som oftest til at jeg sitter i bilen og roper "kom igjen nå da!" når jeg treffer på rødt lys.
Litt flinkere til å beregne mat. Det alltid mat til overs, men det må det jo nesten også være, ellers har man beregnet for lite.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 10:16   #6
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ganske god på å beregne,men tror det trenger trening.

Gammel 05-04-10, 10:20   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Jeg er ganske god på å beregne,men tror det trenger trening.

Søren, jeg er fortapt! :klarer ikke å beregne tid til trening:

Gammel 05-04-10, 10:21   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer mye an på hvor mye det BETYR for en å komme presis, være solvent, ikke kaste mat etc. Spiller det liten rolle er motivasjonen for endring liten, mens hvis en synes det er pinlig å komme for sent, eller får angst av det, så legger man inn rikelig tid og buffere helt av seg selv.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 10:22   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er i andre enden av skalaen. På grensen til gærning. Dermed ble jeg umåtelig fascinert av denne problemstillingen kjenner jeg.
Hvordan funker det egentlig? Tenker du at du faktisk har råd til å gjøre de kjøpene du senere skjønner at du ikke hadde råd til når du står og skal kjøpe? Eller at det skal komme penger et sted fra? Sånn hvis jeg får lov til å spørre. Jeg har nemlig en venninne som ustanselig ødelegger økonomien sin. Jeg er alltid like overrasket over at hun ikke ser koblingen mellom alle økonomiproblemene og det fulle klesskapet.

Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 10:28   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg er også fascinert over de som ikke klarer å beregne hvor langt pengene rekker. Det er jeg faktisk ganske god på. Samtidig finnes det sikkert de om er facsinert over at jeg ikke klarer å beregne tid. Jeg tror nok det har noe med hva man synes er viktig og sånt å gjøre, slik Miss N sier. Jeg synes noen ganger det er pinlig å komme for sent til et selskap, men ikke sååå pinlig. Å ha tom konto to uker før lønning og være nødt til å låne penger fra andre, ville jeg sett på som mye flauere.

Gammel 05-04-10, 10:31   #11
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg beregner både tid og mengde ganske godt. Jeg har fått det veldig prentet inn gjennom hele barndommen at man SKAL komme presis til avtaler - så den har jeg alltid fått trening i da. Beregning av mat har jeg vel aldri trent på - men jeg tenker jo av typen "hvor mye spiser hver person" - Erfaringsmessig trenger man ikke å legge på noe ekstra. (Jeg regner f.eks at gutta spiser 1 potet hver, selv om de ofte ikke spiser mer enn en halv)

Gammel 05-04-10, 10:47   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er stor forskjell på å feilberegne sånt når man er ti år og når man er voksen, da.

En skulle jo tro at dette blir innlært via erfaring? Og at du ikke har råd til å kjøpe et klesplagg til 500 når du har 2000 til mat de neste 14 dagene, det VET du jo egentlig?
Jeg tror rett og slett du trenger å stoppe opp når du skal til å ta en avgjørelse, og tenke en gang til. Gå gjennom hvor lang tid du virkelig trenger når du skal fra ett sted til et annet. Tenk over hvordan det blir å ikke ha penger til mat den siste uka. Noter hvor mye mat dere spiser til middag på en vanlig dag, og lær deg hvor mye det er, så du slipper å lage for mye. (Eller bli flink til å bruke rester..)
Jeg tror ikke det er noen mirakelkur for sånt; du må nok bare jobbe bevisst med å bli flinkere på dette og ikke gå i "sånn er jeg bare"-fella.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 11:29   #13
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egentlig veldig god på å beregne. Mannen i mitt liv er ikke. Han drar meg ned i sølen.
Jeg handler aldri klær og slikt på impuls, og er generelt en gnitalus, så der har jeg ganske god kontroll. Det hjelper å tenke på at man skal ha bruk for det man drar i hus.

Matlaging er det litt verre med, der er det jo per def. vanskelig å beregne.

Gammel 05-04-10, 11:38   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan informere om at det i alle fall er mulig å trene seg opp til å bli bedre på å beregne tid. Det er bare snakk om å ha en kone som er motivert nok til at man skal lære det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 11:47   #15
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er i andre enden av skalaen. På grensen til gærning. Dermed ble jeg umåtelig fascinert av denne problemstillingen kjenner jeg.
Hvordan funker det egentlig? Tenker du at du faktisk har råd til å gjøre de kjøpene du senere skjønner at du ikke hadde råd til når du står og skal kjøpe? Eller at det skal komme penger et sted fra? Sånn hvis jeg får lov til å spørre. Jeg har nemlig en venninne som ustanselig ødelegger økonomien sin. Jeg er alltid like overrasket over at hun ikke ser koblingen mellom alle økonomiproblemene og det fulle klesskapet.

Signerer. Jeg er også veldig i andre enden av skalaen.

Jeg beregner nesten alltid for mye mat, men er god på å bruke rester, så her kastes det lite mat (iallefall når jeg regjerer alene, andre har ikke vært like gode til å huske å bruke rester).

Og tidsbruk... Jeg er nesten alltid for tidlig ute, og må ofte hale ut tiden på slutten, for å ikke komme altfor tidlig...

Gammel 05-04-10, 11:54   #16
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Det handler om å tenke seg om før en gjør ting, vil jeg tro. Tenke ut konsekvenser av dette valget og "har jeg råd?" og "får jeg tid?".

Gammel 05-04-10, 11:54   #17
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Godt spørsmål (aldri tenkt på det før). Jeg tror det kan læres.
Jeg kan beregne det meste, unntatt mengde mat. Jeg er ELENDIG på å tenke ut hvor mye man kan komme til å trenge. Som regel beregner jeg alt for lite, og det er flaut. Et ferskt eksempel: Vi var på hyttetur, 8 stk, og vi skulle kjøpe inn brus til hele helga. Og jeg kjøpte inn 2 flasker. Vi drikker jo aldri brus, men det er klart; på en hytte har vi jo ikke saft, godt vann, uendelige mengder jus og melk osv. slik vi har hjemme, og dermed drikker familien vår mye mer enn vanlig. I ettertid ser jeg at det var alt for lite med 2 flasker brus.

Jeg kvier meg for å invitere mer enn 2 stk. til mat, for jeg klarer ikke skjønne hvor mye mat som må handles inn og tilberedes. Men jeg tror ganske sikkert jeg kunne greid meg bedre med mer erfaring, så det er håp.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 12:31   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kjempeflink på å beregne tid og penger. Men det er en ting jeg er helt elendig på å beregne og det blir aldri riktig, det blir alltid alt for mye eller alt for lite pasta de gangene vi har det. Så nå har jeg begynt å veie i stedet.

Gammel 05-04-10, 13:17   #19
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er nesten helt sikker på at slikt kan læres. Og at det i bunn og grunn handler om å trene opp den genuine viljen til å tenke etter og vurdere "beholdningen".

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-10, 13:36   #20
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mye flinkere nå enn før. Er sjelden jeg går på de helt store smellene. Jeg har likevel gjort mange tabber, så jeg vil tørre påstå at dette ikke er noe som "ligger for meg". Men jeg lærer jo. Har jeg 1000 kr på konto og en uke til penger kommer inn, så er det lurt å ikke handle noe mer enn jeg må fordi det kan dukke opp uforutsette utgifter som jeg MÅ betale osv. Tid er sjelden et problem. Jeg hater vente på busser ol, så jeg bruker stortsett tid på å sjekke feks rutetider i forkant.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.