|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Å beregne ...Er det en egenskap som er medfødt? eller kan det læres?
![]() |
#4 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å beregne ...Min mann er sånn, spesielt med tid. Eg har ikkje tal på alle diskusjonar eg har hatt med han når vi skal ut saman. Ja, det er 10 minutt til vi skal kjøre, og joda, han trur at vi har begge tid til å dusje, gå med søppelet, pusse sko, og så kan han sikkert få lest avisa først også. Eg har i grunn gitt opp å gi han betre tidsforståelse, men har lykkast litt med å presse igjennom at det er best å stole på min magefølelse. Eg har i grunn alltid hatt god tidsberekning, når det gjeld økonomi er det kanskje litt la-la, men ikkje så ille. Eg trur at ein kan lære seg dette til ein viss grad. Eg og mannen har diskutert tidsbruk og kjørelengde såpass mykje, at vi har begynt å ta tida når vi er ute og kjører. Kor lang tid tar det egentlig å kjøre til og fra butikken, når ein kjører normalt fort? Det har vore greit for oss begge; eg finn ut at turen går litt raskare enn eg trur, og han finn ut at turen tar VESENTLIG lenger tid enn han trur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Å beregne ...Jeg er også ganske dårlig på beregne tid. Jeg glemmer nemlig å legge inn en buffersone på 10-15 minutter for uforutsette ting når jeg skal avgårde. (Finner ikke støvlettene, telefonen ringer, minstemann må på do akkurat når vi har satt oss inn i bilen, slike ting..) Det fører som oftest til at jeg sitter i bilen og roper "kom igjen nå da!" når jeg treffer på rødt lys. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å beregne ...Jeg er ganske god på å beregne,men tror det trenger trening.
![]() |
#8 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Å beregne ...Det kommer mye an på hvor mye det BETYR for en å komme presis, være solvent, ikke kaste mat etc. Spiller det liten rolle er motivasjonen for endring liten, mens hvis en synes det er pinlig å komme for sent, eller får angst av det, så legger man inn rikelig tid og buffere helt av seg selv.
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Å beregne ...Jeg er i andre enden av skalaen. På grensen til gærning. Dermed ble jeg umåtelig fascinert av denne problemstillingen kjenner jeg. |
![]() |
![]() |
#10 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Å beregne ...Jeg er også fascinert over de som ikke klarer å beregne hvor langt pengene rekker. Det er jeg faktisk ganske god på. Samtidig finnes det sikkert de om er facsinert over at jeg ikke klarer å beregne tid. Jeg tror nok det har noe med hva man synes er viktig og sånt å gjøre, slik Miss N sier. Jeg synes noen ganger det er pinlig å komme for sent til et selskap, men ikke sååå pinlig. Å ha tom konto to uker før lønning og være nødt til å låne penger fra andre, ville jeg sett på som mye flauere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Å beregne ...Jeg beregner både tid og mengde ganske godt. Jeg har fått det veldig prentet inn gjennom hele barndommen at man SKAL komme presis til avtaler - så den har jeg alltid fått trening i da. Beregning av mat har jeg vel aldri trent på - men jeg tenker jo av typen "hvor mye spiser hver person" - Erfaringsmessig trenger man ikke å legge på noe ekstra. (Jeg regner f.eks at gutta spiser 1 potet hver, selv om de ofte ikke spiser mer enn en halv)
![]() |
#12 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Å beregne ...Det er stor forskjell på å feilberegne sånt når man er ti år og når man er voksen, da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Å beregne ...Jeg er egentlig veldig god på å beregne. Mannen i mitt liv er ikke. Han drar meg ned i sølen.
![]() |
#15 |
trenger lading
|
![]() Sv: Å beregne ...
Signerer. Jeg er også veldig i andre enden av skalaen.
![]() |
#17 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å beregne ...Godt spørsmål (aldri tenkt på det før). Jeg tror det kan læres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Å beregne ...Jeg er kjempeflink på å beregne tid og penger. Men det er en ting jeg er helt elendig på å beregne og det blir aldri riktig, det blir alltid alt for mye eller alt for lite pasta de gangene vi har det. Så nå har jeg begynt å veie i stedet.
![]() |
#19 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Å beregne ...Jeg er nesten helt sikker på at slikt kan læres. Og at det i bunn og grunn handler om å trene opp den genuine viljen til å tenke etter og vurdere "beholdningen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
|
![]() Sv: Å beregne ...Jeg er mye flinkere nå enn før. Er sjelden jeg går på de helt store smellene. Jeg har likevel gjort mange tabber, så jeg vil tørre påstå at dette ikke er noe som "ligger for meg". Men jeg lærer jo. Har jeg 1000 kr på konto og en uke til penger kommer inn, så er det lurt å ikke handle noe mer enn jeg må fordi det kan dukke opp uforutsette utgifter som jeg MÅ betale osv. Tid er sjelden et problem. Jeg hater vente på busser ol, så jeg bruker stortsett tid på å sjekke feks rutetider i forkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|