Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Vræl! Jeg kan ikke prosentregning lenger! Hjelp?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-10, 15:50   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Utrop

Vræl! Jeg kan ikke prosentregning lenger! Hjelp?

Det står stille i hodet mitt.

Hva er formelen for å finne ut hvor mange prosent et tall er av et annet tall, igjen?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 15:51   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vræl! Jeg kan ikke prosentregning lenger! Hjelp?

Del det første tallet på det andre og gang med 100.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 15:52   #3
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

X/y *100

Gammel 07-04-10, 15:53   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håkkei. Så for å finne ut av hvor mange prosent 141 985 er av 152 040 tar jeg:

(141 985/152 040)*100=93,4

Ja?

Takk!

Gammel 07-04-10, 15:54   #5
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 07-04-10, 15:54   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Dette var litt flaut.

Gammel 07-04-10, 15:58   #7
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Kremt. jeg har fremgangsmåten for prosentregning liggende som favoritt på PC-en.
http://www.statvoks.no/format/pro/index_p.html

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 16:05   #8
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Gå tilbake til det banale. Hvor mange prosent er 1 av 2? En av to, det er 1/2 ikke sant? Prosent betyr hundredel. Når du deler 1/2 så blir svaret i desimaltall 0,5. Som er 50 hundredeler, altså 50 %.

Tilsvarende gjør du for hvilket som helst tall. Du deler det tallet du skal finne ut hvor mange prosent det utgjør av det andre, på det andre tallet. Svaret i desimaltall forteller deg hvor mange hundredeler det ble - og for å slippe å snakke om hundredeler så ganger du med 100, og får svaret i prosent.

Var ikke det en enkel huskeregel? Det syns jeg.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 16:11   #9
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takker. Eg er håplaus på dette. Eg ringer mannen, og han gremmes kvar gong. Eg satsar på å lære alt på ny saman med ungane

Ja, det er flaut.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 16:15   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

So much for BI, lissom.

Og så er det så mye lettere å spørre på FP enn å tenke selv!

Gammel 07-04-10, 16:57   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror lissom BI forventer at man kan dette før man begynner der.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 17:04   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hmpf.

Jeg kunne det. Før.

Gammel 07-04-10, 18:11   #13
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

jeg synes det er litt betryggende å lese denne tråden, med tanke på at jeg sliter med å banke prosentregningen inn i hodet på husets 13-åring-> for det er nemlig blitt skikkelige folk av de som også stusse på prosentregning!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 18:15   #14
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Godt du syns eg er skikkelig

Men altså; eg kunne jo dette ein gong, dvs. på gymnaset for over 20 år sidan. Så brukte eg det vel litt i hovedfaget på universitetet; holdt vel på med litt prosentbestyr der. Etter det har eg knapt nok brukt prosentrekning.

Gammel 07-04-10, 18:29   #15
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Jeg husker det alltid hvis jeg later som om jeg er på salg.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 19:01   #16
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvis noen spør hva jeg har igjen for x antall år på skolebenken så pleier jeg å svare at jeg ikke er så verst i prosentregning.

Det ER ikke vanskelig altså, bare man finner logikken i det. Men jeg skjønner at mange synes det er vanskelig, de fleste av mine kolleger må også ha hjelp til prosentregning - og det finner jeg litt rart iom at vi jobber med salg og egentlig har bruk for prosentregning stort sett hele dagen.

Gammel 07-04-10, 19:06   #17
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg tror lissom BI forventer at man kan dette før man begynner der.

Fnis.

Er det nå jeg skal reklamere litt for NHH?

Gammel 07-04-10, 19:07   #18
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Eg syns jo ikkje det er vanskelig - men eg klarer ikkje hugse om 100 skal gangast eller delast eller det og det talet skal først og sist. Når eg først har nøkkelen er det jo veldig lett.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:31.