Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Norsklekse her også

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-10, 21:29   #1
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Norsklekse her også

Snuppa i fjerde klasse har følgende lekse:

Lag en tabell med en oversikt over ord med sj-, skj- og kj-lyden. Skriv ned minst 15 ord i hver gruppe.

Vi har fått ned 15 ord i kj-lyd tabellen. Null problem. Da tar vi altså for oss lyden kj, og fører opp ord som kyss, kjelke osv.
Så til sj-lyden og skj-lyden. Hva er forskjellen her egentlig? Jeg sliter med å høre forskjell på sj- lyd og skj-lyd. Det er lyden de er på jakt etter, ikke ord skrevet med sj- eller skj-.

Jeg trodde det bare fantes kj-lyd og sj-lyd og at skj-lyd kom innunder sj-lyder? Eller er jeg helt på bærtur her?

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 21:33   #2
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norsklekse her også

Jeg vil tro de mener bokstavkombinasjonen og ikke lyden! Kan de ikke ha formulert seg feil i boka/leksa? Poenget er vel å lære skrivemåten?

Gammel 07-04-10, 21:39   #3
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hmmm. Kanskje. Jeg har prøvd å få tak i læreren, men uten hell foreløpig.
Jeg tenkte at siden det sto kj-lyden osv, så var de på jakt etter lyden ikke ord på kj.

Gammel 07-04-10, 21:41   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil også tro at det er skrivemåten de er ute etter.

Gammel 07-04-10, 21:45   #5
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Ok, da får vi satse på at det er skrivemåten. Spørs om snuppa klarer å finne på minst 15 ord i hver kategori da.

Gammel 07-04-10, 21:48   #6
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Ok, da får vi satse på at det er skrivemåten. Spørs om snuppa klarer å finne på minst 15 ord i hver kategori da.

Ja, det var ikke få!

Gammel 07-04-10, 21:52   #7
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Ja, det var ikke få!

Ja, det er mange sant? Minst 15 av hver. Hun går i fjerde klasse.
Godt leksen er til fredag og vi er godt i gang.

Gammel 07-04-10, 23:13   #8
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg håper ikke du ringte læreren kl.20 på kvelden for en lekse dere kan spørre om på skolen i morgen? Ellers vil jeg også tro læreren her mener stavemåten.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 07:00   #9
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg håper ikke du ringte læreren kl.20 på kvelden for en lekse dere kan spørre om på skolen i morgen? Ellers vil jeg også tro læreren her mener stavemåten.

Jo det gjorde jeg. Nå skal det sies at hun er en type lærer som synes det er fint hvis man ringer hvis man lurer på noe. Selv om det er etter arbeidstid. Og etter fire år som klassekontakt i samme klassen med samme lærer, har vi fått et veldig hyggelig forhold! Ikke noe problem å ringe henne når som helst nei, og det er jeg veldig glad for.

Sist redigert av Knerten : 08-04-10 kl 07:14.
Gammel 09-04-10, 01:30   #10
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det jo fint noen er villige til det! Jeg prioriterer familie på den tiden, så takk og pris for at mitt mobilnummer og hjemnummer er hemmelig.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-10, 07:21   #11
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Standard

Denne læreren har mobilnummeret sitt fast skrevet opp på ukeplanen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.