Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Skifte av dekk, men hvilke?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-10, 17:26   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Skifte av dekk, men hvilke?

Et lite "problem"...
Tenkte jeg skulle skifte dekk. Klarer det helt utmerket. Men jeg er ikke helt sikker på hvilke dekk som er hvilke her
Jeg og eksen har lik bil, og dermed like dekk, ca...

De jeg er rimelig sikker på er sommerdekk til den jeg har har dim 185/65 15. Samme dim som de vinterdekkene jeg har på nå.
Så har vi et sett Nokian (gamle vinterdekk???) 195/65 15, og noe "Norman" eller noe slikt, 185/65 15

Det er vel ganske dumt å få på feil dekksett, eller? Dette har jeg lite peiling på, men er de balansert mot hverandre når de er nye, eller i forhold til bilen? Hvis det er i forhold til bilen så bør jeg få på riktig dekk.

Så er det et problem til: To av de dekkene jeg er mest sikker på er til bilen jeg har her har dårlig mønsterdybde på sidene. Så skullle sikkert helst hatt nye. Men da jeg ikke er 100 % sikker at jeg beholder bilen har jeg ikke lyst til å legge ut penger på dekk om jeg ikke må. Hvor mye dårligere blir veigrepet av å kjøre på litt slitte dekk (3 år gamle, dette blir 4. sesong tror jeg) i forhold til å kjøre litt lenger på nye piggfrie vinterdekk?
Så kan jeg heller kjøpe nye sommerdekk når jeg vet om jeg får beholde bilen.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 17:42   #2
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

Dekkene er ikke balansert til bilen (de er balansert til felgen de sitter på).

Hvor dårlig mønsterdybde er det på sommerdekkene?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 17:47   #3
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

Dekk blir balansert mot felgen de monteres på, faktisk, så balanseringen er uavhengig av både bil og plassering.

Man kan fint ha forskjellig bredde på vinter- og sommerdekk, det viktigste et at radiusen på dekket er riktig. Siden alle dekkene er 15-tommere og bilene er like tror jeg det er likegyldig hvilket dekksett du velger.

Så vidt jeg vet er det bedre å kjøre på slitte sommerdekk enn vinterdekk, men nå er jeg ingen bilekspert... Hvis det er ulik slitasje på dekkene bør forresten forstillinga sjekkes, så vidt jeg vet.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 18:14   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

Men det spørs vel også på tidspunkt på året. April er lunefull, og det kan da umulig være noe stort problem å kjøre på vinterdekk et par uker til.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 18:38   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

To av dekkene er ganske slitt ytterst, skjønner ikke helt hva det kommer av, for dårlig lufttrykk i?
Jeg likte ikke de nye vinterdekkene på det glatteste i vinter (likte de gamle bedre...), kanskje de da er bedre nå, hehe.

Jeg merker alltid hvilken dekk som satt hvor, men det gjør sjelden en annen person her... Men de er vel merket med "rulleretning", er de ikke det?
Og i samme slengen, hvor ser en hvor gamle dekkene er? Skal stå et sted, men det er så mange tall der.

Tror jeg kjører litt til på de piggfrie vinterdekkene, jeg kjører meget lite, og ikke høyere enn i 60 sone (iallefall ikke på lenge, har ikke tenkt meg noen sted ).

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 20:30   #6
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

Det kommer helt an på typen dekk om det finnes en rulleretning. Noen har det, andre har det ikke. Er det rulleretning skal det stå "rotation" og en pil i rulleretning på dekket. Hvor gammelt dekket er står også på. Husker jeg ikke helt feil er det seks siffer; fire for årstall og så to for måned. Dette angir prod.måned.

Når det gjelder hvilket dekk som skal hvor må du sjekke om det har rulleretning. Har det det må du passe på at dekket havner på riktig side av bilen. Hvis ikke står du helt fritt.

Så er det å bestemme seg for hvor man plasserer dekkene. Mange anbefaler å ha det beste dekkparet foran på bilen. Det vil gi best veigrep i de fleste situasjoner, i alle fall hvis det er forhjulsdreven bil. Noen mener man bør ha de beste dekkene bak ifall man får bakhjulsskrens, den farlige varianten hvor bakhjula slipper veigrepet. Selv setter jeg de beste foran for det er der slitasjen er størst og der det er mest behov i det daglige.

Når det gjelder slitasje tror jeg ikke dårlig lufttrykk ville hatt den effekten. Da burde det vært slitt både ytterst og innerst, tror jeg. Verkstedet vil kunne svare på hva det skyldes da.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 20:39   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

Jeg ville definitivt satt på de sommerdekkene som er minst slitt kjenner jeg. Da har du dekk lengst.

  Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 22:21   #8
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

Slitasje på midten: For høyt lufttrykk.
Slitasje på begge kanter: For lavt lufttrykk.
Slitasje på enten innerkant eller ytterkant: Feil hjulstilling, må kontrolleres og rettes opp på verksted. Koster ca 1000,- +/-. Feil hjulstilling påvirker kjøreegenskapene negativt i tillegg til å slite i stykker dekkene tidligere enn nødvendig.

Vinterdekk er ikke noe å kjøre om sommeren med.

Alder på dekket er trykt på slik (etter 1999): DOT xxyy, hvor xx er ukenummer og yy er årstall. F eks 0509, som er uke 5 i 2009. Sommerdekk bør ikke være mer enn 7-8 år gamle. Enkelte hevder at 5 år er for gammelt, men dette er tilbakevist av bl a NAF.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-10, 22:24   #9
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

Så ingen tall som kunne ligne på uke og år. Tall her og der, men ingen med "nuller", og det skulle det jo være da? Men kan kanskje se på de vinterdekkene jeg har nå, der bør det stå et eller annet med 2009 et sted... Tror likevel jeg drøyer skifte litt til, kan jo være kaldt på natta enda.

(felgene på de som kanskje hører til den andre bilen er skikkelig stygge, stått ute i vinter og, så det kan hende de ikke er så bra som de ser ut til?...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 03:37   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Så ingen tall som kunne ligne på uke og år. Tall her og der, men ingen med "nuller", og det skulle det jo være da? Men kan kanskje se på de vinterdekkene jeg har nå, der bør det stå et eller annet med 2009 et sted... Tror likevel jeg drøyer skifte litt til, kan jo være kaldt på natta enda.

(felgene på de som kanskje hører til den andre bilen er skikkelig stygge, stått ute i vinter og, så det kan hende de ikke er så bra som de ser ut til?...)

Vanlig er at det er en uke-år-kode, f.eks. 4508 skulle si uke 45 i 2008.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 03:42   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

Piggfrie dekk er dårlige sommerdekk som blant annet gir lengre bremselengde. I tillegg ødelegges dekkene av for høye temperaturer. Med litt varmegrader blir piggfrie dekk mykere enn de er normalt gjennom vinteren, og noe av strukturen i dekken svekkes. Selv "halvdårlige" sommerdekk er bedre sommerdekk enn selv nye vinterdekk gjerne.

Er felgene like? Ikke noen gamle bilder av bilene hvor man ser hvilke dekk som står på og ut i fra det kan avgjøre noe?

Som Mauser ellers sier - hjulstillingskontroll er noe som absolutt bør sjekkes på bilen, slik at du ikke får dårligere kjøreegenskapder/redusert sikkerhet, samt sliter unødvendig på nye dekk...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:44   #12
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skifte av dekk, men hvilke?

Oppdatering...

ehhh... litt flau nå. Jeg har kikket på feil dekksett. De som hører til "min bil" er helt ok. De jeg trodde var mine hører til en gammel bil. Jeg trodde jeg hadde "fine" felger, men jeg har visst bare slik jukse-kapsler utenpå. Så det blir vel dekkskifte i dag eller i morgen.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no