Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hva gjør du med avokadoen?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-10, 08:50   #1
Left
Passiv

Standard

Jeg kunne tenke meg tips på hvordan bruke avokado. Jeg har spist den på brødskiva med salt på, og det smaker forsåvidt greit det, men ikke sånn at jeg stønnet av nytelse...

Den har jo så mye sunt fett, at skulle veldig gjerne spist litt mer av det.

Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 08:51   #2
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva gjør du med avokadoen?

Deler den i fire, og gomler den.

Bruker den i guacamole.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 08:52   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har den i biter i salat. Eller jeg skraper ut fyllet, blander med rømme og krydder og putter tilbake i skallet - gjerne med reker og sitron på toppen. Eller så kan du få i deg mye avocado kamuflert i en smoothie.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 08:52   #4
Albertine
Passiv

Standard

Guacamole!

Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 08:52   #5
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Deler den i to og legger rømme, litt løk og en del reker oppi.
Og så er det godt til taco.

Gammel 12-04-10, 08:54   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

på brødskive med skinke på
I smoothie
I salaten
Mumser den i meg rett fra skallet

Gammel 12-04-10, 08:56   #7
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stikker i hvert fall ikke en stor kniv i steinen for å ta den ut. *avokadoskadd*

Men jeg synes det er godt på toast med salt og pepper og noen dråper sitron. Og som Guacamole.

Sist redigert av Tangina : 12-04-10 kl 09:02.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 09:00   #8
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Guacamole!

Gammel 12-04-10, 09:05   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Guacamole.

Rekesalat: Salatblader, fetaost, reker, avocado, paprika, agurk. Dressing av olivenolje, sennep og eplecidereddik.

Eller på brødskive med reker og litt sitronpepper på.
Eventuelt brødskive med litt stekt skinke på toppen.

I pastasalat, sammen med kyllingpålegg, oliven, agurk, paprika, salatblader, en dæsj grønn pesto og en klatt rømme.

Eller i en utvidet versjon av BLT: Ristet brød smøres med en blanding av Hellmann's majones, olivenolje, pepper og evt. hvitløk. Legg på salatblader, bacon eller stekt kyllingbryst (m/ salt og pepper), avocado, tomat. Også godt med litt mozzarella, om man vil ta den helt ut.

Eller i salat som tilbehør til grillmat: Lag salat av fersk basilikum (mye!), artisjokkhjerter, avocado, hjertesalat og ristede pinjekjerner eller krutonger. Mektig, men veldig godt på smak.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 09:10   #10
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lager med club sandwich med kylling og bacon. Så har jeg salat til med avocado.

Da jeg jobbet hadde jeg avocado og røkt laks med salat til lunsj. Veldig godt. Avocado og reker er også godt.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 09:27   #11
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns den er god som et mellommåltid. Da tar jeg ut stenen, og fyller kaviar i den delen der hullet er, og topper med salt og pepper. Litt rømme til er også godt.

Gammel 12-04-10, 09:32   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avocado er veldig godt på brødskive sammen med blåmuggost, og med litt pepper kvernet over. Ellers spiser jeg den vanligvis "bar", med bare litt havsalt og eventuelt sitron.

Gammel 12-04-10, 09:36   #13
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En enkel og god salatniste: kylling i biter, avocado i biter og miniplommetomater delt i to. Nam nam! :gleder seg til jobb på mandag:

Gammel 12-04-10, 09:59   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg moser den sammen med hvitløk og litt majones og spiser på biff. Det er utsøkt nydelig.

Noen ganger bruker jeg det samme som dip til gulrot.

Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 10:10   #15
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Mmm det hørtes himmelsk ut...-tror nesten vi må ha det til middag snart

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg moser den sammen med hvitløk og litt majones og spiser på biff. Det er utsøkt nydelig.

.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 11:05   #16
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hva gjør jeg med avocadoen? Drømmer om den, men lar den være. Jeg får sånn nær-døden-vondt-i-magen av den. Men hvis jeg ikke hadde fått det hadde jeg laget guacamole, eller spist den med reker og pepper, eller skåret den i skiver og brukt den på brødskiva sammen med noe heftig kjøttpålegg. Nam nam.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 11:09   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg spiste mais lagde jeg en kjempegod mais/avokado-blanding:
Kok opp en boks maisgreier i litt vann med passe mengde salt og ganske mye spisskummen. Ha gjerne oppi litt hvitløk og løkbiter. Ha i avokadoen og bland godt. Spises "lunt"
Det smaker kjempegodt!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 11:10   #18
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på den i butikken. Løfter den. Klemmer forsiktig. Myser. Legger den tilbake komplett uvitende om hva den smaker eller hvordan jeg skulle brukt den.

Gammel 12-04-10, 11:35   #19
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg spiser den bar, kun med litt sukker på. Snadder!

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 11:46   #20
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes avokado er kjempegodt til kokt torsk med poteter og smeltet smør. Altså helt ubehandlet, men som grønt tilbehør til fiskemiddagen.

Og så bruker jeg den i salaten og på brødet, som flere her. Og guacamole, såklart.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.