Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sulter det folk i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-10, 13:17   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sulter det folk i Norge?

Altså, mulig jeg er naiv, men jeg trodde det var slik at de aller, aller, aller fleste i Norge har det greit?
At om man faktisk sulter så har man i stor grad valgt det selv i form av dårlige valg og elendig prioritering?

Er det ikke sånn?

Er en debatt på FB og jeg blir litt paff over påstandene som kommer.

Jeg vil jo anta at sjangsen for å bli drept av egene foreldre er større enn å dø alene på et toalett på et sykehjem i Norge?

Er det jeg som er naiv her?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 13:21   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sulter det folk i Norge?

Jeg får ikke helt tak i hva du vil frem til, tenker du på om folk sulter hjemme, eller på sykehjem? Mener du om folk sulter ihjel?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 13:23   #3
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje hun sikter til denne statusen?

Sitat:

Skam deg Stoltenberg og Norge.....Vi har barn som går til sengs uten mat.. Eldre som går uten medisin.....Mentalt syke uten behandling.... Militære uten riktig og nok utstyr......enda sender vi millioner til andre land før vi hjelper vårt eget... 99% av befolkningen har ikke mot til å kopiere og reposte denne!!!!..... jeg er en av de 1% som tørr og si ifra.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 13:23   #4
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstod heller ikke helt. Snakker du egentlig om fattigdom?

Gammel 12-04-10, 13:25   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Ja den ja!

Gammel 12-04-10, 13:34   #6
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da finnes fattigdom i Norge i dag ja. Da er ikkje uten grunn at slik som Fattighuset eksisterer, heller ikkje at dei, frelsesarmeen, blå kors og div. andre deler ut gratis mat. Rundt om i Norges land set da folk som ikkje har råd til mat.
Dei er nok sjelden "Luksusfelle"- kandidatar, heller heilt alminnelege mennesker som deg og meg som ikkje får endane til å møtast. Aleineforeldre, uføre, enslige, minstepensjonistar.... Samfunnet er lagt opp til at alle har to gode inntekter, og for dei som ikkje har da kan da vera veldig vanskelige til å få alt til å fungera.

Gammel 12-04-10, 13:37   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Altså, det er holdet i denne påstanden jeg lurer på:

Sitat:

Vi er så rike at INGEN skulle trenge å sulte, dø på ganger og toaletter på sykehjem, stå i evighetskø for sykehusbehandling, osv osv osv

Gammel 12-04-10, 13:39   #8
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Altså, det er holdet i denne påstanden jeg lurer på:

Jeg tror det snakkes om at vi ikke har mulighet for enerom til alle pleietrengende eldre enda, ikke at de sulter ihjel på do.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 13:39   #9
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, SÅ rike er vi... Dessverre... For på skyggesida virker da nok ikkje slik.

Gammel 12-04-10, 13:39   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

NJa.... det er her det skurre for meg.
Min familie er pr definisjon fattige. Vi lever 5 stk under hva som er definert som fattigdomsgrensa i Norge. Vi er en del av den statistikken. Og det er ikke regnskapstriksing altså. Vi har så dårlig råd.
Men ALDRI noen gang har noen lagt seg sultne her altså.

Gammel 12-04-10, 13:41   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Jeg tror det snakkes om at vi ikke har mulighet for enerom til alle pleietrengende eldre enda, ikke at de sulter ihjel på do.

Men er enerom på pleietrengende eldre noe alle bør ha krav på?
Er det/ bør det være en del av "grunnpakka" til Staten Norge?

Gammel 12-04-10, 13:42   #12
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det menes jo "vi" som i nasjonen. Norge er så rik at med rett fordeling skulle ingen behøve å være fattige.

Gammel 12-04-10, 13:43   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Norge er så rik at med rett fordeling skulle ingen behøve å være fattige.

Det som er litt paradoksalt er at jeg oppfatter at folk som skriver slike ting i signaturen sin ofte stemmer frp, vil ha mer til seg selv, og er absolutt ikke med på en del godene-greie, så lenge de ikke nyter godt av det selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 13:46   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det som er litt paradoksalt er at jeg oppfatter at folk som skriver slike ting i signaturen sin ofte stemmer frp, vil ha mer til seg selv, og er absolutt ikke med på en del godene-greie, så lenge de ikke nyter godt av det selv.

Du også?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 13:48   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Det er jo den biten her jeg strever med å forstå, nettopp fordi det er i en slik sammenheng statusen dukket opp. Hadde det vært en hardbarket kommunist kunne jeg nok sett annerledes på det.

Gammel 12-04-10, 13:51   #16
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Sitat:

Skam deg Stoltenberg og Norge.....Vi har barn som går til sengs uten mat.. Eldre som går uten medisin.....Mentalt syke uten behandling.... Militære uten riktig og nok utstyr......enda sender vi millioner til andre land før vi hjelper vårt eget... 99% av befolkningen har ikke mot til å kopiere og reposte denne!!!!..... jeg er en av de 1% som tørr og si ifra.

Sånn som dette gjør meg kvalm. "Alle i Norge (ja, unntatt de som er innvandrere og sånn så klart) skal ha det perfekt før vi skal gi noe som helst til andre!" Ja, det er ting som ikke fungerer som det skal i Norge, men i det store og hele har vi vunnet i Lotto vi som er så heldige å bli født i et land med så mange ressurser, et omfattende velferdssystem osv. Det finnes fattigdom i Norge, men som Floksa viser er det mange som defineres under fattigdomsgrensen som ikke nødvendigvis opplever fattigdom, og vi har mange systemer som skal hjelpe de som trenger hjelp.

Jepp.

Gammel 12-04-10, 13:51   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble mildt sagt litt paff når en i nær familie hadde den i signaturen sin i går. Jeg tenkte Frp med en gang.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 13:59   #18
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det finnes folk som sulter i Norge. Det forekommer saker hvor eldre har mer eller mindre sultet i hjel, både hjemme og på sykehjem. De får ikke i seg mat, og får for lite tilsyn og hjelp.

Når det gjelder barn mener jeg å ha lest at det er en god del barn som lever under fattigdomsgrensen. Husker ikke tall. Men det er en del. En del av dem kommer kanskje fra familier hvor de voksne har tatt feile valg (rus, for eksempel), men det er jo ikke noe barna har valgt.

Vi har folk i kø for medisinsk behandling, og for sykehjemsplasser. Eldre bor hjemme og får hjelp av hjemmehjelpen til å varme "Fjordland"-middager, og til å sette fram medisiner. Mange av dem burde vært på sykehjem. Det ligger folk i gangene på sykehusene, som kommunene burde tatt i mot, men som de ikke har plass til. Folk dør i både sykehuskø og i kø for sykehjemsplass.

Det er mange mentalt syke som ikke får hjelp. Mange av dem fordi de ikke vil ha hjelp, og tvang sitter langt inne i norsk helsevesen. Det finnes rusmisbrukere som ønsker hjelp, men ikke får det.

Det er mye elendighet i Norge.

Men samtidig mener jeg at vi har mye bra i Norge. Og at av og til er folk rett og slett for kravstore, og tar for lite ansvar selv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-10, 14:00   #19
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg ble mildt sagt litt paff når en i nær familie hadde den i signaturen sin i går. Jeg tenkte Frp med en gang.

Flere av mine slektinger har denne statusen nå ja og de fleste av dem stemmer Frp.

Gammel 12-04-10, 14:02   #20
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Slike ting som det jeg sa? Eller statusen som Floksa siktet til i HI?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:06.