Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Forum og fora

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-07, 00:20   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forum og fora

Er det vanlig at folk sier "et fora", eller er det bare noe som har bredt om seg hos de ansatte på arbeidsplassen min? Flere av møtene omtales som "fora". "Velkommen til dagens **** fora". Jeg føler sterkt for å si i fra, men er redd for å bli oppfattet som en flisespikker.

Dette har pågått i flere år, så akkurat denne flisa kan jeg ikke beskyldes for å spikke så mye på da men.

Gammel 27-01-07, 00:27   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forum og fora

Fora er vel flertallsformen av forum?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 00:29   #3
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et forum, flere fora.

Gammel 27-01-07, 08:16   #4
Billeba
Aktiv

Billeba sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Billeba er litt kulBilleba er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Er det vanlig at folk sier "et fora", eller er det bare noe som har bredt om seg hos de ansatte på arbeidsplassen min? Flere av møtene omtales som "fora". "Velkommen til dagens **** fora". Jeg føler sterkt for å si i fra, men er redd for å bli oppfattet som en flisespikker.

Dette har pågått i flere år, så akkurat denne flisa kan jeg ikke beskyldes for å spikke så mye på da men.

Dette påstår jeg er et resultat av at noen plutselig har oppdaget at enkelte ord 'blir helt annerledes og mye mer spennende' i flertallsform - men så gidder de ikke sette seg inn i hva som er hva og hva som skal brukes når.

Sist jeg var i en bank og skulle åpne en ny konto, ble jeg spurt om jeg skulle åpne konti. ''Nei, det holder med en'' sa jeg - og det skjønte ikke damen noen ting av.

Billeba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 09:26   #5
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billeba, her.

Dette påstår jeg er et resultat av at noen plutselig har oppdaget at enkelte ord 'blir helt annerledes og mye mer spennende' i flertallsform - men så gidder de ikke sette seg inn i hva som er hva og hva som skal brukes når.

Sist jeg var i en bank og skulle åpne en ny konto, ble jeg spurt om jeg skulle åpne konti. ''Nei, det holder med en'' sa jeg - og det skjønte ikke damen noen ting av.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 09:49   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mange bankfolk som ikke en gang forstår ordet konti og som snakker om kontoer.

Har dere ikke en oppslagstavle eller noe slikt mamsen? Der kunne du henge opp en lapp med "Et forum - flere fora" skrevet med store bokstaver når ingen så deg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 10:19   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billeba, her.

Kanskje det er slik jeg bør gjøre. Neste gang jeg får innkalling til *** fora, så takker jeg nei!

Sitat:

Har dere ikke en oppslagstavle eller noe slikt mamsen? Der kunne du henge opp en lapp med "Et forum - flere fora" skrevet med store bokstaver når ingen så deg.

Fristende, fristende.

Gammel 27-01-07, 10:54   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er mange bankfolk som ikke en gang forstår ordet konti og som snakker om kontoer.

Jeg tror ikke "kontoer" er feil på norsk. Men skal man bruke "konti", skal man selvsagt bare bruke det i flertall.

Gammel 27-01-07, 11:56   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konto kan hete enten konti eller kontoer i flertall.

Mitt favoritthatobjekt av denne gruppa er alle som tror det heter "et studie" i entall, siden det heter "studier" i flertall. Men det heter "et studiUM"! (En studie er en ganske annen sak.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 12:29   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ikke "kontoer" er feil på norsk. Men skal man bruke "konti", skal man selvsagt bare bruke det i flertall.

Det er mulig du har rett i at kontoer kan brukes, det har ikke jeg lært, allikevel burde bankfolk kjenne igjen ordet konti som en flertallsbetegnelse.

Gammel 27-01-07, 13:07   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Siden man kan si kontoer, så kan man vel også si forumer? Eller?

Gammel 27-01-07, 13:54   #12
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Bokmålsordboka liker ikke "kontoer", men spør om jeg mener "konto" og viser at bøyningen er konti og kontiene.

Det samme skjer i nynorskordboka når jeg prøver meg med "kontoar".

Gammel 27-01-07, 14:06   #13
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bokmålsordboka liker ikke "kontoer", men spør om jeg mener "konto" og viser at bøyningen er konti og kontiene.

Du overser bøyningskoden. Når du søker på konto (som er oppslagsordet, derfor får du bare en henvisning når du søker på flertallsformen), vil du se at det står m1 før det står konti osv. M1 betyr at ordet kan bøyes som den største gruppen hankjønnsord, som f.eks. stol, altså -en, -er, -ene.

Forum kan hete enten fora eller forumer i flertall. Koden er n2 (som eple).

Gammel 27-01-07, 14:10   #14
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

OK når du sier det så. Jeg kjenner ikke disse kodene, så da må jeg tro på deg.

Gammel 27-01-07, 15:24   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Siden man kan si kontoer, så kan man vel også si forumer? Eller?

Det er ingen nødvendig sammenheng - konto er hankjønn, mens forum er intetkjønn, så du kan ikke uten videre trekke den konklusjonen. Man må sjekke med en ordbok om man er i tvil. (Og selv om begge hadde vært hankjønn, er det ikke sikkert man kunne bøyd dem likt; det er her bøyningskodene som Tinetoff nevner kommer til nytte.)

Gammel 27-01-07, 15:38   #16
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

I banken min i Sogn sier de "kånti".

Gammel 27-01-07, 16:21   #17
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Konto kan hete enten konti eller kontoer i flertall.

Mitt favoritthatobjekt av denne gruppa er alle som tror det heter "et studie" i entall, siden det heter "studier" i flertall. Men det heter "et studiUM"! (En studie er en ganske annen sak.)

Men det heter vel studiet i bestemt form? Ikke studiumet?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 17:53   #18
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne ordlisten får opp ordet "kontoer".

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 20:05   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Men det heter vel studiet i bestemt form? Ikke studiumet?

Jepp. Et studium, studiet, studier, studiene. Samme med stadium og podium, f.eks.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.