Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En familie med ulik søvnrytme/-mønster

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-10, 20:23   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

En familie med ulik søvnrytme/-mønster

Det er virkelig ingen fordel å være utpreget A-menneske når venner ikke er det! Sønnen min vil være med venner som er lenge ute og koser seg i det fine været, men blir grinete og frekk når han er alene med familien igjen fordi han er utslitt og stuptrøtt. Han merker ingenting før grensen er nådd for lenge siden! Jeg tror virkelig ikke det er mulig å vri søvnmønsteret til å legge seg senere og stå opp senere. Synd at vennene ikke er A-mennesker som han! For han ville det vært perfekt å starte dagen i 7-tiden, men da ligger vennene hans i sin dypeste dvale.

Det kan virke som familien vår har ulike søvnmønstre. Hvordan forholder dere dere til ulike søvnmønstre? Ser dere det som en fordel eller en ulempe?

Jeg synes det er deilig å være våken på kvelds- og nattetid, huset er stille og tankene kommer fram uten forstyrrelser fra alt som vanligvis skjer rundt meg. Det er imidlertid ikke like ok at jeg går glipp av morgenen sammen med barna og mannen. På den andre siden kan det være kjedelig med en mann som sovner mens jeg er sosial og våken.

Gammel 17-04-10, 20:52   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En familie med ulik søvnrytme/-mønster

Barna er foreløbig rimelig a-mennesker her. Det endrer seg nok, gitt at faren er b-mennske og jeg befinner meg langt uti alfabetet. Sammen med resten av familien jeg har vokst opp i. Gi oss et par dager sammen og vi sitter oppe til 4-5.

Å ha forskjellig søvnrytme kan være en fordel, slik som hos oss hvor det gir seg selv hvem som står opp om morgenen i helgene og hvem som må ta evt nattevåk. Det kan også være en ulempe når man ikke er i humør til å være sosial på samme tid av døgnet. Men stort sett er det vel i kategorien til-å-leve-med, og man må vel bare lære seg å ta kvelden når man må for å fungere. Og finne gleden i enten stille morgentimer eller rolige nattetimer alt ettersom hvordan man er anlagt.

Gammel 17-04-10, 21:03   #3
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Når skifter unger bokstav? Jeg husker at jeg gjorde det i 7 års alderen, men ser ikke ut som det har smittet over på sønnen.

Gammel 17-04-10, 21:07   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine unger er 6 og 8 og har ennå ikke skiftet bokstav. De er ikke mulig å forandre på heller, selv ikke i løpet av en 8-ukers sommerferie hvor de tvangslegges sent. De våkner like forbanna tidlig.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 21:10   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er snart 40 og har enda ikke skiftet bokstav, så det er jo ikke sikkert at ungene gjør det

Gammel 17-04-10, 21:11   #6
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mine unger er 6 og 8 og har ennå ikke skiftet bokstav. De er ikke mulig å forandre på heller, selv ikke i løpet av en 8-ukers sommerferie hvor de tvangslegges sent. De våkner like forbanna tidlig.

Høres kjent ut! Den store lettelsen kom først da de fant ut at det var stas å stå opp selv og ble sure hvis faren stod opp like etter dem. Null problem å bli i sengen en stund til!

Gammel 17-04-10, 21:21   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Høres kjent ut! Den store lettelsen kom først da de fant ut at det var stas å stå opp selv og ble sure hvis faren stod opp like etter dem. Null problem å bli i sengen en stund til!

Ja, det har vi gjort noen år, men det hender de bråker eller krangler. I dag fikk seksåringen hysterisk anfall klokka seks og hylte som en stukken gris. Jeg trodde han hadde ramlet ut av køysenga, men det viste seg at han manglet en legobit og var rasende fordi ingen ville hjelpe ham å lete.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 21:23   #8
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det har vi gjort noen år, men det hender de bråker eller krangler. I dag fikk seksåringen hysterisk anfall klokka seks og hylte som en stukken gris. Jeg trodde han hadde ramlet ut av køysenga, men det viste seg at han manglet en legobit og var rasende fordi ingen ville hjelpe ham å lete.

høres mistenkelig kjent ut!

Gammel 17-04-10, 21:29   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Når skifter unger bokstav? Jeg husker at jeg gjorde det i 7 års alderen, men ser ikke ut som det har smittet over på sønnen.

Mine to har i grunnen alltid elsket å sove, og ingen av dem har våknet noe særlig tidligere enn rundt 7-7.30 frivillig, men eldste skiftet vel bokstav for alvor for et par år siden, nå kan hun være oppe til langt på natt om hun får lov (det får hun feks. av og til på ferieturer, nyttår osv) og sover som regel til tidligst 9 i helgene, som regel våkner hun kun pga. at vi andre står opp. Yngstemann sover til rundt 7.30 i helgene, men gjerne også til 8, 8.30 om det er helt rolig i huset.

Gammel 17-04-10, 21:33   #10
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Det er absolutt en fordel mtp skolen at barn våkner relativt tidlig, men det er forskjell på relativt tidlig og grenseland natt-grytidlig!

Gammel 17-04-10, 21:37   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg er i grunnen veldig glad jeg er blitt forskånet fra å ha "jippi nå er det morgen, klokka er 5-6"-barn, slik endel av vennene mine har/hatt.

Gammel 17-04-10, 21:38   #12
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja jeg er i grunnen veldig glad jeg er blitt forskånet fra å ha "jippi nå er det morgen, klokka er 5-6"-barn, slik endel av vennene mine har/hatt.

mm, det er virkelig ingenting å juble for at det er morgen!

Gammel 17-04-10, 21:52   #13
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Barna mine er a+ vil jeg si. De er den typen som helst sover til 7, men de gjør foreløpig ikke mye forskjell på hverdag og helg/ferie. De ligner meg, og jeg trives ganske godt med deres mønster. Jeg gleder meg likevel til de blir så store begge to at de kan legge seg seint og sove lenge dagen etter. Det er det jo en del av oss som kan...

Eksmannen min er veldig B. Det passet ikke spesielt bra. Han satt gjerne oppe lenge etter at vi andre hadde sovnet, sov gjennom nattebråk og sov lenge om morgenen. Ikke veldig god kombinasjon med småbarnstid synes jeg.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 21:53   #14
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Vi er på samme bokstav her i huset! Poden kan sove til både 10 og 10.30 i helgene, og det er veldig deilig

Jeg var utpreget A-menneske som barn og tror ikke jeg byttet bokstav før jeg var ett godt stykke ut i barneskolen, men jeg har tatt igjen for all morgenfuglaktiviteten når jeg konverterte til utpreget B-menneske

Får vi ett barn en gang som er mer som jeg var, kommer vi nok til å ha noen tunge år... jeg liker dårlig å legge meg tidlig og er ingen sprudlende morgenperson, Rochermannen er lik

Gammel 17-04-10, 22:48   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg byttet vel ikke bokstav før rundt ungdomsskolen... Men jeg er vel ikke mer enn A/B nå, ikke utpreget B. Men guttungen er A, sånn type 5.30-6 til tider. Men han er "baby" enda, så vi håper på bedring.

Gammel 17-04-10, 22:55   #16
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er, og har alltid vært B-menneske. Mannen er også glad i å sove lenge. Man kan jammen lure på hvorfor begge våre insisterer på å stå opp før sju hver eneste dag.

Gammel 17-04-10, 23:41   #17
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her har vi fått et A-barn, sove til kl 7 er fakstisk ganske lenge her i huset. Nabovennen er stikk motsatt, der er de ofte ikke oppe når Snuppa ringer på kl 11 en lørdag. Det er litt kjedelig ja, hun går og venter og venter, men det får hun bare tåle.

Det jeg synes er mer problematisk med dette er det å overnatte med venner. Ofte blir det litt seint før de sovner, men mitt barn våkner like tidlig for det og vekker selvfølgelig den hun sover sammen med også.... Så enden på visa er at gjesten kommer hjem stuptrøtt og utslitt, eller at vi møter sjokkerte foreldre som forteller at " de har vært oppe siden 7!!!!!" En ting er når det er hos oss, men jeg føler på det når vi sender et barn på overnatting som vi vet vekker opp hele huset grytidlig... Og ja, vi forsøker å forklare at det ikke er greit å stå opp så tidlig, men det er lett å forklare til et barn at kl 7 er tidlig, når hun har ligget våken siden 5:30...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 23:57   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre barn får forresten ikke lov til å stå opp før klokka 7. Hvis vi slipper opp der, står de opp i otta og bygger lego eller spiller på tv. Og blir sure og tverre utpå dagen. Men de ser på klokka når de våkner, og hvis det er for tidlig, legger de seg litt til. Det er forresten ikke lov til å vekke voksne før klokka 9 i helga med mindre det brenner eller tilsvarende katastrofer.

Gammel 18-04-10, 07:15   #19
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Minste her er veldig A-menneske. Oppe mellom 5 og 6. Eldste er oppe mellom 7 og 8. Håper iallefall minste snur etterhvert....Nå er klokka 7 og han vil veldig gjerne ut å leke,det er litt tidlig på en søndag....

Gammel 18-04-10, 07:23   #20
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Å ha forskjellig søvnrytme kan være en fordel, slik som hos oss hvor det gir seg selv hvem som står opp om morgenen i helgene og hvem som må ta evt nattevåk. Det kan også være en ulempe når man ikke er i humør til å være sosial på samme tid av døgnet. Men stort sett er det vel i kategorien til-å-leve-med, og man må vel bare lære seg å ta kvelden når man må for å fungere. Og finne gleden i enten stille morgentimer eller rolige nattetimer alt ettersom hvordan man er anlagt.

Jeg syns ikke det er en fordel. Jeg syns det er skikkelig kjipt at jeg står opp hver eneste dag og at mannen(snart xmann) sover til han våkner hver dag. Og siden jeg har ammet så har det betydd at jeg har tatt natta også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.