Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dere som har Nordlandsbunad

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-10, 09:22   #1
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Dere som har Nordlandsbunad

Hvilken farge har dere på strømpebuksa? Stemmer det at den skal være hvit? Og hvilken side skal veska være på?

Gammel 18-04-10, 09:52   #2
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som har Nordlandsbunad

Kan vel være hvit eller sort. Jeg bruker sort. Veska har jeg på venstre side.

Sist redigert av Fara : 18-04-10 kl 10:27.
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 09:59   #3
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hvit strømpebukse, og veska på høyre side.

Gammel 18-04-10, 10:05   #4
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker alltid hvit strømpebukse til min blå Nordlandsbunad. Veska på venstre side. Jeg sjekket to bunadsbøker som jeg har liggende der og på bildene der ble det også brukt hvit strømpebukse og veska på venster side

En annen ting - bretten på sjalet skal være inn mot ryggen (kun brettes, ikke strykes ned)

Gammel 18-04-10, 10:14   #5
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvit strømpebuksa, veska skal være på venstre side.

Gammel 18-04-10, 10:25   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vel egentlig veska på venstre side jeg også. Jeg kan bare ikke forskjell på venstre og høyre.

Gammel 18-04-10, 10:27   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det skal være hvit strømpebukse. Veska på venstre side, bretten på sjalet inn og ikke strøket, og sjalet skal dras så tett inn mot nakken at man kan ta på cape uten at sjalet er i veien.

Gammel 18-04-10, 10:37   #8
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har brukt hudfarget strømpebukse. Tror ikke det gjør noe.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 10:39   #9
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strømpebuksen skal være hvit eller sort, og vesken skal vel være på venstre side?

Gammel 18-04-10, 10:42   #10
Butterfly
Superaktiv

Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Trur jeg bare har brukt tynn brun strømpebukse.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 10:46   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har brukt hudfarget strømpebukse. Tror ikke det gjør noe.

Jo! Vær så snill å ikke gjøre det mer!

Opprinnelig tror jeg det var vanlig med hvit eller svart. Jeg har hørt at hvit skulle være for ugifte og svart for gifte kvinner. Etter hvert har hvit festet seg som absolutt vanligst, selv om noen bruker svart. Nordlandsbunaden er jo en relativt ny bunad uten voldsomt grunnlag i tradisjonelle antrekk, så det med ulik farge på strømpene for ugifte og gifte kom nok fra andre bunader. Uansett synes jeg man skal holde seg til tradisjonelle farger som var i bruk til strømper fram til 1800-tallet.

Gammel 18-04-10, 11:01   #12
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns så absolutt man skal kle seg etter forskriftene når det gjelder bunad. Her er det noen som har spurt om dette med strømper. Jon Fredrik Skauge fra bunad- og folkedraktrådet har svart på lesernes spørsmål.

• Hva er korrekte strømper til Nordlandsbunaden? Sorte, tette nylonstrømper sier noen, andre vil ha hvite, og noen mener røde strømper i grovstrikket ull er tingen. Hva er korrekt, og hvorfor?
    Innsendt av: Lindis
Bunadnemdna i Hålogaland anbefaler kvite eller svarte tette bomullsstrømper.Jon Fredrik, BFR

Gammel 18-04-10, 11:03   #13
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg har svarte strømper og veska til venstre.

Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 11:10   #14
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Svarte eller hvite strømpebukser må være noe nytt som har kommet.

Min bestemor sydde bunader og hun var opptatt av at alt skulle være korrekt, men at strømpebuksene skulle være hvite eller svarte var aldri noe hun nevnte noe om.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 11:39   #15
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg har veska på venstre side, bretten på sjalet ut fra ryggen (er det feil?), og hvit strømpebukse.

Gammel 18-04-10, 11:43   #16
hildeje
Superaktiv

hildeje sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Veska på venstre side, og bretten på sjalet inn mot ryggen - er det som er riktig sier tanta mi som jobber på husfliden :P
jeg bruker hvilken som helst strømpebukse med hvite knestrømper over

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 11:47   #17
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Jeg fikk i hvert fall streng beskjed om hvit strømpebukse da jeg fikk nordlandsbunad i 1984, så det kom før det, Jessica.

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

bretten på sjalet ut fra ryggen (er det feil?)

Ja, det er feil - men det har de forandret på i det siste (det er minst 10 år siden, så "det siste" er relativt). Den skulle være ut da jeg fikk bunad i 1984.

Gammel 18-04-10, 11:54   #18
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har hvit strømpebukse. Det er like mye styr hvert eneste år å få tak i.

Gammel 18-04-10, 11:57   #19
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg har hvit strømpebukse. Det er like mye styr hvert eneste år å få tak i.

Sant??
Og ikke minst en strømpebukse som er god å ha på seg. Så derfor har jeg endt opp med sorte fra Pierre Robert.

Gammel 18-04-10, 12:03   #20
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Naturhvit ullstrømpebukse og veska på venstre side. Pierre Roberts har strømpebukser i hvit til overkommelig pris.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.