Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Jeg vil skrive ei bok

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-10, 14:09   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil skrive ei bok

Det mangler lærebøker for svake lesere, og jeg har lyst til å skrive (minst) ei. Den skal ha klare og tydelige illustrasjoner, enkel tekst, og teksten skal være tilgjengelig på flere språk.

Hva gjør jeg? Kontakter forlagene med en gang, eller må jeg ha manuset klart først? Hvilke forlag vil være de mest aktuelle? Andre tips og råd?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 14:14   #2
Syncopa
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 141
Syncopa er litt kulSyncopa er litt kul
Standard

Sv: Jeg vil skrive ei bok

Jeg aner ikke, ville bare si GO FOR IT!!!
Jeg har to barn som har strevd med å lære seg å lese av ulike årsaker, og for begge ble løsningen andre/bedre læreverk enn det man kjører i mainstream på skolen.

Lykke til, håper du lykkes!

__________________
1995, 1998, 2000, 2000, 2000, 2003
Å si at det er for mange barn,
er som å si at det er for mange blomster
(Mor Theresa)
Syncopa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 15:19   #3
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg vil skrive ei bok

Vil tro du bør ha et utkast klart i det minste, med mindre forlaget kjenner deg fra før og vet hva du er god for.

Lykke til!

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 15:29   #4
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.076
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil skrive ei bok

Ikke for å være initiativdreper, men jeg tror du vil slite med å få noen forlag med.
Lærebokmarkedet er veldig vanskelig, og markedet for tilpasset undervisning er enda mindre enn det ordinære. De fleste tilrettelagtbøkene er prosjekter forlagene søker om midler til hos UDIR. Jeg jobber selv med et slikt prosjekt nå. Bøkene er i høy grad ønsket av målgruppa, men det er ikke et godt nok inntjeningspotenisale for dette til at forlagene setter i gang på eget initiativ.

Jeg ville absolutt ikke skrevet noe som helst før jeg hadde vært i kontakt med forlagene. Hvis en av målgruppene dine er minoritetsspråklige, er det GAN som har flest utgivelser til det markedet, så da ville jeg kontaktet dem og kanskje Høyskoleforlaget. Sistnevnte gir ut en del smale utgivelser. Presenter idéen din, skriftlig, med klart fokus på hvilke grupper du vil nå, hva som finnes/ikke finnes i markedet fra før og en begrunnelse for hvorfor akkurat din idé vil slå an! Kontakten bør gå skriftlig til den avdelinga som driver med undervisningsmateriell hos forlagene, evt etterfulgt av telefonisk masing

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 16:00   #5
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vil skrive ei bok

Takk for gode råd! Hva slags prosjekt er det du jobber med, Snippa?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 17:06   #6
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg vil skrive ei bok

Ei jeg kjenner har gitt ut denne boka. Den er til den målgruppa du nevner

http://www.arbeidmedord.no/produkter.../lesebok13.pdf

http://arbeidmedord.no/index.php/ole-og-eva

Kanskje deres forlag kan være en mulighet?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 17:14   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.076
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vil skrive ei bok

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Takk for gode råd! Hva slags prosjekt er det du jobber med, Snippa?

Se prikk

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no