Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Nan-brød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-07, 16:40   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Nan-brød

Jeg hadde en gang ei skikkelig god oppskrift, men den forsvant en gang vi flyttet. Har du ei god oppskrift å dele med meg?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-07, 18:17   #2
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nan-brød

Her er oppskriften jeg bruker.

2 ss tørrgjær (jeg bruker en pose, gidder ikke måle opp)
4 ss lunken melk
2 ss sukker
450 g hvetemel (mener å huske at det er litt snaut med mel)
1 ss bakepulver
1/2 ts salt
1 1/2 dl melk
1 1/2 dl yoghurt naturell
1 vispet egg
2 ss smeltet smør

Gjær, lunken melk (de 4 ss med melk) og sukker blandes og settes lunt til det begynner å skumme.
Mel, bakepulver og salt blandes.
Lag grop i det tørre, tilsett gjærblandingen, melk, yoghurt, egg og smeltet smør. (jeg pleier å blande egg, yoghurt og melk før jeg heller det i)
Bland godt og kna deigen godt.
Legges i bolle med lokk og heves til dobbelt størrelse.

Når jeg steker mine så bruker jeg stekeovenen og setter den på 300 grader.

Gammel 29-01-07, 09:41   #3
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg digger denne oppskriften:

ca 400 gr hvetemel
1 1/2 ts sukker
1 ts salt
1/2 ts bakepulver
1 1/2 dl melk
1 1/2 dl yoghurt naturell
15 gr gjær
olje til smøring av pannen
ca 100 gr smeltet smør (jeg bruker MYE mindre)
valmuefrø

Sikt melet i en bolle, og bland det med salt, sukker og bakepulver. Bland
melk og yoghurt og varm det til det er lunkent, ca 37 grader. Smuldre opp gjæren
og rør den ut i melkeblandingen.

Ha gjærblandingen i melet og rør sammen til en deig. Kna deigen på melet
bakebord til den er elastisk og smidig. Tilsett mer mel om nødvendig. Legg deigen i
en bolle og la den heve i 4 timer,

Del deigen i 12 emner, trill dem ut til boller. Bruk melede hender og form avlange
brødkaker ved å klappe deigen fra den ene hånden til den andre. Du kan også kjevle
ut emnene.

Varm en panne eller jernstekepanne til den er meget varm, Smør med litt olje. Stek
naanbrødene på bare en side, noen få om gangen. Pensle den ustekte siden med smør,
og dryss på valmuefrø. Stek naanbrødene med den ustekte siden opp under forvarmet
grillelement til de er vakkert brune. Serveres varme

Gammel 29-01-07, 22:09   #4
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

*noterer*

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 22:47   #5
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker samme oppskrift Blomstermamma! :slurp:

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-07, 23:24   #6
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Gjett om jeg skal lage indisk til helgen, og med ferske nan til.*o lykke*

Gammel 30-01-07, 00:08   #7
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Vi bruker samme oppskrift Blomstermamma! :slurp:

Har du den kokeboka som heter Indisk!? Noen oppskrifter å anbefale?

Gammel 30-01-07, 13:09   #8
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av blomstermamma, her.

Har du den kokeboka som heter Indisk!? Noen oppskrifter å anbefale?

Tenkte selge den, for jeg har flere.

Vi er glade i Kylling Tikka Masala eller Korma. Eller Samosa med grønnsaker. Barnevennlig og godt.

Sist redigert av Hønni : 30-01-07 kl 13:20.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-07, 15:50   #9
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Standard

Vi pleier å lage kylling makhani, det er veldig deilig! Da får jeg prøve meg på samosaer en dag.

Gammel 31-01-07, 00:02   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en uten gjær, men med natron og bakepulver:

Forvarm ovnen til 200 grader.

Sikt sammen

500 g hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
1 ts salt

Tilsett 1 pisket egg
1 ss smeltet smør (eller helst ghee)
125 g yoghurt

og spe med 2 1/2 dl melk eller nok til å forme en myk deig.

Dekk til med fuktig kjøkkenhåndkle og la stå på et varmt sted i to timer. Kna deigen på en godt melet bordflate til den er glatt. Del i 8 og kjevle ut til ca 15 cm lange ovaler. Pensle med vann og legg på smurte stekebrett med den våte siden ned. Pensle med smeltet smør og stek i 8-10 minutter eller til de er gyllenbrune.

Gammel 15-04-07, 13:24   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har fått dilla på Mams sine nanrød. De er spesielt gode med havsalt på. *tilstår og anbefaler*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 13:37   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal lage nanbrød med bukkehornkløver i dag. Skal se om jeg kan anbefale det etter at brødet er fortært.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.