Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Imidlertid

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-10, 13:27   #1
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Imidlertid

Jeg holder på å skrive en rapport, og jeg synes ustanselig at jeg har bruk for ordet "imidlertid" - for eksempel i setninger av denne typen: "Ting og tang er sånn og slik, men det kan imidlertid se ut til at det ikke er så enkelt." Jeg må finne alternative måter å skrive dette på, men ikke søren om jeg klarer å komme på noen unntatt det mer arkaiske "dog", men det kan man jo ikke bruke i en rapport. Det kjennes som om jeg har mistet hele ordforrådet mitt. Gode forslag mottas med takk.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 13:28   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Imidlertid

Jeg synes imidlertid er et flott ord, og jeg bruker det ganske ofte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 13:29   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Imidlertid

Imidlertid (eller "however" på engelsk) er en mare noen ganger, altså. Imidlertid (heh) er det ting du kan gjøre, som f.eks. å etterstrebe å forenkle språket. I setningen du bruker som eksempel synes jeg at imidlertid er litt overflødig. Det holder med bare bruken av "men".

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 13:35   #4
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Imidlertid

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Imidlertid (eller "however" på engelsk) er en mare noen ganger, altså. Imidlertid (heh) er det ting du kan gjøre, som f.eks. å etterstrebe å forenkle språket. I setningen du bruker som eksempel synes jeg at imidlertid er litt overflødig. Det holder med bare bruken av "men".

Ja, det aner meg at det er det jeg må gjøre. Jeg er forøvrig like ille til å bruke "however" på engelsk som er det språket jeg oftest bruker når jeg skriver fag. Det er kanskje derfor jeg har hengt meg opp i "imidlertid".

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 13:37   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Imidlertid

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Ja, det aner meg at det er det jeg må gjøre. Jeg er forøvrig like ille til å bruke "however" på engelsk som er det språket jeg oftest bruker når jeg skriver fag. Det er kanskje derfor jeg har hengt meg opp i "imidlertid".

Samme her. Jeg synes imidlertid det er lettere å variere på engelsk, hvor jeg kan bruke "though". Og så har vi jo uttrykk som på den annen side/on the other hand, og denslags, da.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 13:43   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Imidlertid

Både "men" og "imidlertid" er gjerne unødvendig i samme setning. Noen ganger kan det passe med "likevel", "samtidig", "på den annen side" og andre uttrykk. Kanskje med lett omformulering av setningen.

Ting er sånn og slik, men det kan se ut til at det ikke er så enkelt.
Ting er sånn og slik. Imidlertid kan det se ut til at det ikke er så enkelt.
Ting er sånn og slik, likevel kan det se ut til at det ikke er så enkelt.
Ting er sånn og slik. Samtidig kan det se ut til at det ikke er så enkelt.
Ting er sånn og slik; på den annen side kan det se ut til at det ikke er så enkelt.
Selv om ting er sånn og slik, kan det se ut til at det ikke er så enkelt.
Til tross for at ting er sånn og slik, kan det se ut til at det ikke er så enkelt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 13:49   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Imidlertid

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Både "men" og "imidlertid" er gjerne unødvendig i samme setning. Noen ganger kan det passe med "likevel", "samtidig", "på den annen side" og andre uttrykk. Kanskje med lett omformulering av setningen.

Ting er sånn og slik, men det kan se ut til at det ikke er så enkelt.
Ting er sånn og slik. Imidlertid kan det se ut til at det ikke er så enkelt.
Ting er sånn og slik, likevel kan det se ut til at det ikke er så enkelt.
Ting er sånn og slik. Samtidig kan det se ut til at det ikke er så enkelt.
Ting er sånn og slik; på den annen side kan det se ut til at det ikke er så enkelt.
Selv om ting er sånn og slik, kan det se ut til at det ikke er så enkelt.
Til tross for at ting er sånn og slik, kan det se ut til at det ikke er så enkelt.

Åh - se her, akkurat hva jeg trengte. Og det ser jo så innlysende og enkelt ut når man får det presentert slik. Mange slags takk, Skilpadda!

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no