Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehage som ikke bryr seg om 48-timersregel ved omgangssyken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-10, 18:09   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Barnehage som ikke bryr seg om 48-timersregel ved omgangssyken

Barnehagen mener at 48-timers regelen ikke er nødvendig å følge, det holder med 24 timer etter siste symptom. Jeg vet ikke begrunnelsen for dette, men tenker at de gjør seg selv en bjørnetjeneste og at det ikke er særlig vennlig mot foreldrene eller barnegruppen å tillate smitterisiko på denne måten. Hvilke retningslinjer må bhg følge? Kan de gjøre som de vil eller finnes det nasjonale retningslinjer spesielt for barnehager?

Hvordan ville dere forholdt dere til dette? Sendt barnet til barnehagen 24 eller 48 timer etter siste symptom?

Gammel 28-04-10, 18:12   #2
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnehage som ikke bryr seg om 48-timers regel ved omgangssyken

Hvis det fortsatt er smitterisiko etter 24 timer ville jeg ikke sendt barnet mitt i barnehagen før det har gått 48 timer. Omgangssyke er noe svineri jeg helst ikke vil spre videre og heller ikke ønsker å bli utsatt for selv.

Gammel 28-04-10, 18:13   #3
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ha ventet 48 timer og håpe på at foreldre av andre barn også gjorde det selv om bhg ikke krevde det.

Gammel 28-04-10, 18:14   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Folkehelseinstituttet, om noro-virus

Barn i førskolealder som er i institusjoner (inkl. barnehager) bør holdes hjemme fra institusjonen 48 timer etter symptomfrihet.

Kilde.

Her i byen er det ikke barnehagene som bestemmer slike retningslinjer selv, i hvert fall ikke de kommunale. Det er smittevernoverlegen/helsevernetaten som kommer med det og dermed er det faglig begrunnet og ikke basert på vill synsing fra barnehagepersonell.

Gammel 28-04-10, 18:18   #5
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Kilde.

Her i byen er det ikke barnehagene som bestemmer slike retningslinjer selv, i hvert fall ikke de kommunale. Det er smittevernoverlegen/helsevernetaten som kommer med det og dermed er det faglig begrunnet og ikke basert på vill synsing fra barnehagepersonell.

Jeg er klar over den, men siden barnehagen lager sine egne regler lurer jeg på om de ikke får retningslinjer som ligger til grunn for driften, f.eks denne regelen. Det blir jo litt rart om jeg skal påpeke hvilke retningslinjer de må forholde seg til med henvisning til soshedir. Dette burde de vel vite?

Gammel 28-04-10, 18:19   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for at barnehager skal holde seg til folkehelseinstituttets anbefalinger (faglige råd). I hovedsak i folkeopplysningens navn, men i praksis så tror jeg dessverre at det ikke påvirker sykdomsspredningen om karantenetiden settes økes til 48 timer. Omgangssyken spres like fordømt raskt i 48-timers-karantenebarnehager fordi foreldre ikke overholder karantenetiden og barnehagen tør kanskje ikke å øke karantenetiden i tråd med anbefalingene fordi de ikke orker å være "politi" og kanskje ønsker å unngå konflikter?

Gammel 28-04-10, 18:20   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ullmor: Det er bare anbefalinger/faglige råd. Det er ikke pålegg om å følge disse.

Gammel 28-04-10, 18:21   #8
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

ullmor: Det er bare anbefalinger/faglige råd. Det er ikke pålegg om å følge disse.

Dessverre... barnehagen vår lar det være opp til hver enkelt forelder.

Gammel 28-04-10, 18:23   #9
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Dessverre... barnehagen vår lar det være opp til hver enkelt forelder.

DEN var drøy!

Gammel 28-04-10, 18:24   #10
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Sv: Barnehage som ikke bryr seg om 48-timersregel ved omgangssyken

Go\jenta: Det går jo ikke an å være mer konfliktsky?

Gammel 28-04-10, 18:25   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

ullmor: Har dere et velfungerende SU i barnehagen? Eller foreldreråd? Er det aktuelt å ta dette opp der?

Gammel 28-04-10, 18:26   #12
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Go\jenta: Det går jo ikke an å være mer konfliktsky?

Det ble tatt opp på foreldremøte i regi av Fau. Styrer fremla Folkehelsas anbefalinger, men presiserte at det var opp til hver enkelt forelder.....

Gammel 28-04-10, 18:26   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan jo ta en prat med kommunelegen? Evt invitere kommunelegen til et foreldrerådsmøte eller noe sånt. Bhg mine barn går i fikk "kjeft" fra kommunelegen fordi det var for slapp med 48 timers regelen.
Det var da det var et utbrudd av E-coli at rutinene ble gjennomgått, og de fikk beskjed om å være strengere. Men uansett avhenger det jo VELDIG av foreldrene da, og deres ærlighet og åpenhet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 18:29   #14
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Jeg tenker jeg tar det opp med ped.leder siden vi snart skal på foreldresamtale der. Ellers er jeg svært spent på begrunnelsen. Jeg kan ikke vurdere hvor smittefarlig han er, har ikke utstyr til å ta prøver osv. Man kan tross alt ikke SE virus og bakterier.

Gammel 28-04-10, 18:30   #15
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi har 48timers regel, men opplever gang på gang at foreldrene ikke respekterer den. De gangene vi oppdager det så får foreldrene beskjed om at barna må være hjemme, men det er ikke alltid vi vet om det, så det har nok skjedd at ungene har spydd hjemme på kvelden for så å komme i barnehagen dagen etter. Noen ganger går det jo bra, mens andre ganger går det helt galt og vips så har vi det gående.

Gammel 28-04-10, 18:37   #16
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror ikke barnehagen vår har den regelen. Det må jeg sjekke, men jeg tror det er veldig opp til foreldrene.

Jeg har alltid praktisert 24 timers symptomfrihet etter febersyke, og 2-3 dager etter oppkast/diare.

Gammel 28-04-10, 19:07   #17
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ikke om vi har 48 eller 24 timer faktisk, men jeg overholder 48.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 19:31   #18
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Min styrer nekter å ha 48 timer. Fordi forskjellige leger sier forskjellig. Og vi kan ikke vite hva barna har. jeg fkk kjeft fordi jeg sendte en hjem som kom tilbake etter 24 timer. Storesøsteren ble hentet 5 timer etter av omgangsyke.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 19:38   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehagen vår tillater tidligere enn 48 timer for de eldste barna.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.