Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Endrede medievaner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-10, 00:24   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Endrede medievaner?

Jeg bruker mer tid på nettaviser enn papiraviser og generelt mye tid på nett, det er en fin måte å være sosial på når mulighetene ellers er begrenset. Jeg er innom enkelte blogger relativt ofte og flere blogger sjeldent. Hvordan har dine medievaner endret seg? Hva slags behov dekker blogglesingen?

Jeg tror bloggene vil få større og større betydning i tiden framover og kanskje overta mer oppmerksomhet enn avisene får i dag. Hva tror du?

Gammel 29-04-10, 07:43   #2
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Endrede medievaner?

Både og. Eg ser langt mindre TV enn tidlegare, og da blir det helst underholdning. Nyheter får eg litt av på tv, men mest på nett, samt frå ei vekeavis som gir ein del djupare stoff. Nyhetsstoff får eg ikkje frå bloggar - eg vil gjerne vite at der finst ein ansvarleg redaktør bak det eg les, og at der er journalistar som har gjort jobben, som brukar heile arbeidstida si på dette. Ein kan jo lure når ein ser stoffet i tabloidavisene, men eg håpar og trur at journalistar generelt er opplært til å vere meir kjeldekritiske og analyserande enn menigmann (bloggaren).

Bloggar les eg gjerne, men det gjeld meir trendar, hobby, interiør og husbygging. Blogglesinga dekker vel først og fremst såkalla "livsstilsstoff", i alle fall for min del. Innan dette temaet syns eg bloggane erstattar mykje av det som avisene kjem med.

Sist redigert av Syrin : 29-04-10 kl 10:24.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 09:01   #3
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Den tiden man statistisk sett bruker på tv, foretrekker jeg å kaste bort på nettet. Ser minimalt med tv. Leser papiraviser hovedsaklig på magasindager, med unntak av lokalavis (som har ubrukelig webside).

Blogger leser jeg knapt, og når jeg gjør det tilhører de for det meste folk jeg kjenner.

Gammel 29-04-10, 10:11   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sluttet å se på tv.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:12   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg også. Dvs. nå, etter noen års opphold, prøver jeg å se TV igjen, men det lille som jeg ser på TV er planlagte aktiviteter.

Gammel 29-04-10, 10:18   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Den tiden man statistisk sett bruker på tv, foretrekker jeg å kaste bort på nettet. Ser minimalt med tv. Leser papiraviser hovedsaklig på magasindager, med unntak av lokalavis (som har ubrukelig webside).

Blogger leser jeg knapt, og når jeg gjør det tilhører de for det meste folk jeg kjenner.

Akkurat slik er det her også.

I jobbsammenheng har vi en del fokus på blogging for tida, men jeg må innrømme at jeg ikke leser noen av de mer politiske bloggene/kommentarbloggene. Det blir for min del mest blogger med hverdagslig vås à la min egen (og knapt nok det).

Jeg har for øvrig aldri vært noen ivrig TV-titter, men nå er jeg nok på et historisk bunnivå. Tipper at jeg ser på TV kanskje én time i uka i snitt. Jeg ser ikke nyheter lenger engang. Ikke bruker jeg mye tid på nettavisene heller, egentlig.

Gammel 29-04-10, 10:21   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg tror bloggene vil få større og større betydning i tiden framover og kanskje overta mer oppmerksomhet enn avisene får i dag.

Det er jo ikke akkurat en fremtidsspådom, det har skjedd på mange områder for flere år siden allerede.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:29   #8
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men eg er faktisk litt bekymra for kvaliteten eg da. Eg er så lei av at media (TV altså), stadig vekk spør mannen i gata kva han syns om ditten og datten. Det interesserer meg fint lite kva Trond Olsen meiner om likelønn, eller bompenger, eller forsøpling. Eg vil mykje heller høyre kva ein ekspert seier. Eg får nesten inntrykk av at ekspertane si tid er forbi, og det er synd. Eg likar folkeopplysning. Eg likte gammeldags, traurig TV

Og bloggane er jo stort sett menigmann. Der finst mange ekspertar som bloggar altså, for all del, men stort sett er det eit problem at nettet ikkje er kvalitetssikra. Det skal det heller ikkje vere - eg er for eit fritt og "anarkistisk" internet. Det som trengs da er at FOLK er kildekritiske. Der trur eg kanskje at vi har ein lang veg å gå.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:34   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg vil mykje heller høyre kva ein ekspert seier. Eg får nesten inntrykk av at ekspertane si tid er forbi, og det er synd. Eg likar folkeopplysning.

Å, ekspertene kom nå til orde i Hjernevask, da.

Gammel 29-04-10, 10:36   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Men eg er faktisk litt bekymra for kvaliteten eg da.

Jepp, det er jeg også. Når man vil ha kjappe nyheter så forsvinner nyansene. Jeg var på en debatt om "The Death of Music Journalism" for et par år tilbake som tar for seg nettopp dette. De aller fleste musikkblader må legge inn årene, de eneste som holder koken er de som har en lesergruppe på over 35 år, fordi de fremdeles er vant til magasinformatet. Når de store, kjente magasinene forsvinner til fordel for bloggere så forsvinner en av portvokterne i kunsten, i tillegg til at det det blir vanskeligere for forbrukeren å orientere seg. Det er jo både fordeler og ulemper ved dette, som at makten blir fordelt (fordel)og at gode journalister som Hunter S. Thompson aldri vil få rom til å utvikle seg (ulempe).

Gammel 30-04-10, 00:33   #11
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er jo ikke akkurat en fremtidsspådom, det har skjedd på mange områder for flere år siden allerede.

Hæ? Synes du ikke jeg er smart?

Bloggingen spres primært via rykte fremdeles, men jeg tror vel den blir satt mer i system etterhvert, f.eks at det finnes oversikter over bloggtemaer slik at folk heller går dit enn til interiørblader, eller andre temaer.

Gammel 30-04-10, 08:05   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

For meg er blogglesingen mer "underholdning, holde kontakten og interesselesing", jeg leser mest blogger type familie, hobby, kjentfolk. (altså folk jeg kjenner, ikke folk som er kjente) Ikke nyheter.

Nyheter får ejg stort sett via nettaviser.
Tv bruker jeg til underholdning, glor litt serier og sånn. Somregel med pc på fanget eller strikketøy i hendene, ikke full fokus på tv. (Nei, jeg er ikke av disse som kan følge konsentrett med på tv mens jeg strikker med fem farger og mønster... jeg strikker ensfarget, repeterende mønster forran tv'n)

Medievanene er forandret ja, men for meg har vel gjerne "pc mens jeg glor tv" vært mer eller mindre standard siden jeg flyttet hjemmefra for 12 år siden, på en liten hybel med fri internetttilgang... Før den tid var min netterfaring meeeeeeeeeeeget begrensert, vi hadde det ikke hjemme før etter at jeg flyttet, så en plutselig gratis 24/7 tilknytning gjorde nok irreversibel skade på meg... jeg er nettjunkie.

Gammel 30-04-10, 08:32   #13
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg også.
TV-tiden min er nå internett-tid.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 08:49   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Hæ? Synes du ikke jeg er smart?

Bloggingen spres primært via rykte fremdeles, men jeg tror vel den blir satt mer i system etterhvert, f.eks at det finnes oversikter over bloggtemaer slik at folk heller går dit enn til interiørblader, eller andre temaer.

Det finnes også allerede.

Gammel 30-04-10, 08:56   #15
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er vi ikke litt på andre siden av den toppen nå?

Der folk blir mer selektive (det skal mye til for at en blogg blir en stayer hos meg nå, mens for to år siden leste jeg mange) og til og med kjenner på at sosiale medier tar for mye tid, blir det mer bevisst og kanskje tar en detox.

Gammel 30-04-10, 09:12   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Min oppfatning: Sosiale medier har blitt allemannseie, og også nådd the laggards. Det betyr ikke at alle benytter seg av alt, men *alle* er på facebook og har en blogg, og early majority har så vidt begynt å bevege seg på twitter. Landskapet er fremdeles litt texas og kronglete å finne fram i for late majority.

Gammel 30-04-10, 09:23   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Er man en trendsetter hvis man er på twitter, altså? Det er ikke mitt inntrykk. Jeg elsker trivialiteter og babbel på nett, men nivået på twitringen grenser jo ofte til det pinlige, så vidt jeg har kunnet se.

Gammel 30-04-10, 09:29   #18
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ehh, blogg har jeg. Twitter bruker jeg. FB er jeg IKKE på. Men jeg bruker all min ledige tid, og litt til, på nett, føles det som...

Jeg har venner som derimot "joda, bruker jo nettbanken, og sjekker jo mailen, men sånne der forum, nei, det var ikke for meg" (tipset henne om et en gang) typen "familien har en laptop kjøpt gjennom jobb, som slås på når den skal brukes, og av etterpå" Folk på min alder. (at jeg har kollegaer som knapt sjekker mail hjemmefra (men mannen bruker nettbanken da altså...) er en annen sak...)

Hos oss er det mer sånn: Vi har i alle fall tre laptoper hjemme som er i daglig bruk, en av dem er dog en jobb-pc. Det er nesten til enhver tid like mange pc'er pålogget som voksne mennsker hjemme, utenom når vi sover.

Gammel 30-04-10, 09:33   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Er man en trendsetter hvis man er på twitter, altså? Det er ikke mitt inntrykk. Jeg elsker trivialiteter og babbel på nett, men nivået på twitringen grenser jo ofte til det pinlige, så vidt jeg har kunnet se.

Når det har nådd early majority så er det ikke trendsettende lenger nei.

Dessuten misforstår du litt. Denne kurven sier ingenting om hvor hipp og kul man er generelt, den sier noe om viljen til å ta i bruk nye ting. Trendsetter i denne sammenhengen har ingenting med om innhold i det du skriver på twitter, men at du tar det i bruk.

Det er ikke de samme menneskene som er trendsettere, tidligere brukere, sen majoritet osv. hver gang, dette endrer seg fra ting til ting. Man kan f.eks. være early adopter på ny mobilteknologi og laggard på nye brustyper samtidig.

Gammel 30-04-10, 09:35   #20
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er ikke de samme menneskene som er trendsettere, tidligere brukere, sen majoritet osv. hver gang, dette endrer seg fra ting til ting. Man kan f.eks. være early adopter på ny mobilteknologi og laggard på nye brustyper samtidig.

Ja, det er jo logisk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.