|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvordan lærer jeg meg å sy?Inspirert av alt det flotte dere lager; Sist redigert av ItsOnlyMe : 01-05-10 kl 21:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lærer jeg meg å sy?Aner ikke, men abonnerer.
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvordan lærer jeg meg å sy?For de som bor i Oslo-omegn: Fru Liland holder kurs, både nybegynnerkurs og andre typer kurs. Jeg startet slik, gikk på nybegynnerkurs der, og det var helt genialt, og på stadiet "dette er en symaskin, og slik trer vi den..." Ingen spørsmål var for dumme, og kjempegøy. Etter det har jeg vært på kurs i å sy barntøy og et kjolekurs. Kan anbefales på det varmeste!
![]() |
#5 |
snur
|
![]() Sv: Hvordan lærer jeg meg å sy?Jeg hadde ikke sydd noe før jeg kjøpte mønster og stoff til bukse og t-skjorte til ungene på Stoff og stil. Det gikk veldig bra, er ikke så vanskelig når du hra mønster. Spør i butikken etter ett enkelt mønster til nybegynner.
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan lærer jeg meg å sy?Har aldri gått kurs, bare prøvd meg frem. Prøve og feile |
![]() |
![]() |
#7 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Hvordan lærer jeg meg å sy?Hvor finne jeg stoff og maler? nettbutikker? ( norske helst..) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvordan lærer jeg meg å sy?www.stoffogstil.no
![]() |
#10 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lærer jeg meg å sy?Jeg handler mest hos stoff og stil . Jeg har forsøkt meg litt på mønster, men synes ofte det er lettere å bare tegne av et plagg jeg har fra før. Inspirasjon finner jeg i syforum, eller "skrytetråer". De er kjempefine for ideer og teknikker. Jeg ser mye på hva andre har lagd og forsøker å gjøre det samme. Jeg har også kjøpt sengetøy, gardiner o.l. på tilbud på kid e.l. Kjempefine til å sy av.
![]() |
#12 |
I mål
|
![]() Sv: Hvordan lærer jeg meg å sy?
Det hørtes moro ut. Et sånt nybegynnerkurs, er det "altfor lett" når man selvfølgelig "en gang" sydde på håndarbeiden på skolen og sånn? Jeg mener, jeg kan tre en maskin, sy sikksakk og rett og slikt, jeg kunne sikkert sydd gardiner og puter hvis jeg gadd, men ikke noe mer akkurat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kom ut av tellinga.
|
Joda, kan du klippe et mønster og følge en anvisning kan du sy litt av hvert. Jeg hadde ikke sydd noe siden jeg tok symaskinsertifiktatet (sydde på papir) på u.skolen
![]() |
#14 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvordan lærer jeg meg å sy?Jeg vil tro at dersom du kan sy litt fra før, er nybegynnerkurset jeg var på litt for enkelt.
![]() |
#15 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Hvordan lærer jeg meg å sy?Sånne mønster man kjøper: Hvordan brukes dem da? er dem ferdige etter str, altså bare å tegne/nåle rett på stoffet? eller er det litt mer komplisert.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
Jeg kan ikke klippe et mønster nei. Tror ikke jeg kan følge en anvisning heller. Har aldri prøvd, jeg bare vet hvordan jeg syr gardiner og puter. Om det vil bli særlig pent, er mer tvilsomt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Stort sett ferdige størrelser så du bare kan nåle det fast til stoffet og klippe |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Kom ut av tellinga.
|
Legg matpapir/mønsterpapir oppå mønsteret og tegn av. Tegn evt på en cm sømmonn om det ikke er inkludert i mønsteret (det står i veiledninga). Klipp ut. Nål fast på stoffet. Klipp ut. Legg rett mot rett og sy - men følg anvisninga for hva som skal syes når. Anbefaler deg å starte med fleece - det rakner ikke og trenger derfor ikke å kastes over først.
![]() |
|
|