|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Plen panicJeg skal ta munn til munn metoden på plenen vår neste helg(?). Håpet er i alle fall lysegrønt hos meg, om ikke plenen er det ...
![]() |
#2 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plen panicDet er nok ikke vanlig å ta pH-prøve av jorda. Jeg tror ikke du kan gjøre det selv, du kan derimot levere inn en jordprøve til hagesenteret, og så analyserer de eller muligens sender prøven videre for analyse. De fleste prøver fra hageplener som analyseres viser at pH-verdien faktisk er for høy og kalking er unødvendig. Vær obs på at for høy pH-verdi også kan gi næringsmangel for plantene, derfor skal man være forsiktig med kalking og helst bare kalke når en jordprøve viser at det er behov. Å gjødsle plena er derimot en smart ting å gjøre. Hvorfor tenker du på å kalke den, forresten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Plen panic
Fordi det sto i ei skjekkliste jeg fant ...
![]() |
#4 |
Etylbarbital
![]() Sv: Plen panicHar du mye bartrær i hagen? Barnåler er typisk sånn som gir opphav til sur jord, men ellers er det mest vanlige at man kalker uten at det er behov for det.
![]() |
#5 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Plen panicFullgjødsel B fra Felleskjøpet gjør susen for de fleste plener. Evt kombinert med litt ugrasmiddel hvis det er mye av det. Mose er grønt og mykt og ser ut som gress på avstand. Ikke klipp gresset helt kort, klipp heller litt oftere. Da er det vanskeligere for ugresset å få rom til å spre seg.
![]() |
#6 |
På vei
![]() Sv: Plen panicJeg raker plena grundig hvert år med jernrive og får opp det meste av mose. Denne rakinge lufter også plena, noe den har godt av. Ideelt sett bør man etter luftinga strø på toppdressing dersom plena er litt pjusk. Gubben gjødsler, det bør gjøres flere ganger i sesongen og første gang så tidlig som mulig. Som Mauser sier er det viktig å ikke klippe gresset for kort, klipp heller oftere. Mose liker heller belastning, så bruk plena mest mulig for å holde mosen vekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Plen panicMen hvis jeg skal ta vekk all mosen har jeg jo ikke plen igjen?
![]() |
#9 |
På vei
Det ser tynt ut enkelte steder på plena her også etter at jeg har vært over den med riva, men gresset vokser til. Litt av mosen kommer nok også tilbake, men det er så lite at det ikke synes når gresset er kommet godt i gang med veksten. Er det for ille, går det fint an å strø på litt gressfrø på de verste flekkene. Den rakinga jeg bedriver er skikkelig hardt arbeid, men det er absolutt verdt det. Jeg ser på det som trening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Leser
|
Gjør det hvis du har tid og lyst en dag.
![]() |
|
|