Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Kornblanding for lavkarbere?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-10, 21:38   #1
Left
Passiv

Standard

Kornblanding for lavkarbere?

Jeg har lyst til å lage kornblanding selv, og har funnet ut at jeg kan ha i gresskarkjerner, valnøtter, soyaflokker, evt. andre nøtter. Noe annet man kan ha i, som er lavkarbovennlig?

Dere som spiser lavkarbo, o g kornblanding, hva har dere på når dere spiser det?

Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 21:41   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kornblanding for lavkarbere?

Kli, linfrø, sesamfrø og solsikkekjerner. Jeg har brukt kesam med litt fun light. Blir som deilig og tykk yoghurt.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 22:06   #3
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Kli, linfrø, sesamfrø og solsikkekjerner. Jeg har brukt kesam med litt fun light. Blir som deilig og tykk yoghurt.

Dessuten innbiller jeg meg at det metter ganske bra. Skal lages så fort jeg får alle ingredienser i hus. Dvs. jeg har alt nevnt over her, men ikke kesam - og når jeg ikke kan spise det med en gang gidder jeg ikke

Svar med sitat
Gammel 10-05-10, 11:13   #4
Halkatla
Fullverdig medlem

Halkatla sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Halkatla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Byggflak og rugflak regnes også som lavkarbo.

Gammel 10-05-10, 11:24   #5
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Halkatla, her.

Byggflak og rugflak regnes også som lavkarbo.

Ikke så veldig lavkarbo, dessverre. Det er ca. 68 g karbohydrater per 100 g rugflak og ca. 63 kh per 100 g i byggflak.

Jeg har laget flere gode kornblandinger tidligere, men da av typen med en del karbohydrater med rug- og speltflak. Tror kanskje jeg skal prøve meg på noe a la det Sjugger beskriver, men blande det med mandler, hasselnøtter, kokos (kanskje cocosa funker?), kanel, olje og vann og riste det litt i ovnen.

Gammel 10-05-10, 11:51   #6
Halkatla
Fullverdig medlem

Halkatla sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Halkatla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Husk bare på at fiber også regnes med i det totale karbo-innholdet. Fiber er ikke vannløselig og passerer tarmsystemet uten å suges opp og dermed skape blodsukkerstigning.

Gammel 10-05-10, 12:17   #7
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg har brukt CC med Fun Light eple i + kanel, eller litt Splenda, kanel og smør. Sistnevnte smaker nesten som risgrøt.

Metter bra!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.