Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nettverden kontra den virkelige verden (VL VS RL)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-10, 13:55   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Nettverden kontra den virkelige verden (VL VS RL)

Hvordan opplever du ulike nettfora?
Hva gjør at du deltar på ulike forum?
Hvordan forholder du deg til personer i VL kontra personer i RL?
Hvordan ønsker du at et nettsamfunn skal være? Anonymt og muligheter for å leve ut en annen person enn det du er i virkeligheten? Eller er du "deg" begge steder?

Jeg selv startet ganske tidlig med ulike nettfora. Hovedinteressen da var jo rett og slett å få kontakt med andre mennesker. Etterhvert som flere og flere spesifikke nettsteder ble etablert, så søkte jeg mer til de fora der jeg kunne dele felles interesser. Feks hundeforum for å skravle hund og foreldre forum for å skravle om barn.
Kanskje først og fremt i mange tilfeller for å bli mer "opplyst". Finne ulike løsninger og høre andre folks meninger og hvordan de løser sine problemer. Men også for å bli bedre kjent med folk og kanskje etterhvert stifte gode vennskap.
Jeg kan i dag takke "nettet" for at jeg fant min mann og to av mine beste venninner. Så for meg blir det i mange tilfeller veldig fjernt å prate om ulike verdner. For meg griper de begge inn i hverandre. Jeg holder ofte en viss avstand når jeg er på nett, ihvertfall i starten, men det samme gjør jeg også i det virkelige liv. Det tar tid å bli kjent med en ny person og da åpner man seg gjerne litt etter litt.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 14:00   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nettverden kontra den virkelige verden (VL VS RL)

Jeg startet med mirc i hine hårde dager - så ble det kvinneguiden og SM/NM i 05. Siden 06 har jeg kanskje hengt her omkring i hovedsak. (Selv om jeg sa jeg ikke skulle )

Jeg er meg selv på nett. mener det samme og tror ikke jeg oppfattes forskjellig heller. Er ikke anonym, men ei heller veldig tydelig på hvem jeg er i RL

Gammel 05-05-10, 14:06   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er som jeg er. Jeg bruker kun fp, men har vært bruker et annet sted tidligere. Det er sjelden folk som treffer meg blir skrekkelig overrasket over rl-meg tror jeg, men jeg er kanskje ikke den rette til å kommentere det.

Jeg forholder meg stort sett til folk på nett som ellers - de fleste legger jeg ikke så godt merke til. Jeg snakker om saken i tråden som diskuteres og kjenner stort sett igjen bare et fåtall av nickene fra tråd til tråd. Slik er jeg ellers også for å være helt ærlig.

Jeg jobber med hvordan jeg ønsker å møte mennesker fremover, men tror ikke det vil være vesentlig annerledes på nett og rl - men muligens litt endret begge steder.

Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 14:07   #4
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er meg selv uansett hvor jeg er, jeg har for dårlig hukommelse til å prøve å være noen andre på nett en i RL

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 14:09   #5
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er slik jeg er overalt. Nysgjerrig på noe, kunnskapsrik på annet og helt blank på mye. Jeg er dårlig på smalltalk både på nett og irl og konfliktsky begge steder.

Jeg har forresten en del gode venner om jeg har møtt via diverse forum.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 14:10   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg er slik jeg er overalt. Nysgjerrig på noe, kunnskapsrik på annet og helt blank på mye. Jeg er dårlig på smalltalk både på nett og irl og konfliktky begge steder.

Du er ikke så god på bokstaven s heller.

Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 14:11   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, den har visst hengt seg opp. :trykker hardt:

Gammel 05-05-10, 14:13   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Lurer på mom det var kakesmulene fra tidligere som satte seg fast nedi der. Nå går det bedre, smulen har sikkert løst seg opp.

Gammel 05-05-10, 14:14   #9
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Lurer på mom det var kakesmulene fra tidligere som satte seg fast nedi der. Nå går det bedre, smulen har sikkert løst seg opp.

Men nå ble jo Men overaktiv

Gammel 05-05-10, 14:15   #10
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Jeg er nok den samme på nett som i virkeligheten. Til tider kanskje litt mer "usynlig" på nett. Det tror jeg er av den enkle grunn til at jeg har funnet min plass i vennegjengen, men ikke helt på nett (enda).

Gammel 05-05-10, 14:18   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig lik på nett og IRL. Ja, det går an.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 14:18   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begynte nett-"karrieren" min på Usenet, der jeg (og langt de fleste andre) postet under fullt navn. Den vanen har hengt med meg videre, på den måten at jeg poster som om jeg skrev under fullt navn. Jeg vet godt at kolleger (nåværende og fremtidige), familiemedlemmer (hei mamma! ), venner og naboer kan lese det jeg skriver og kanskje også vite at det er jeg. Så jeg skiller ikke mellom "nett" og "virkeligheten"; nettet er bare én blant flere måter jeg kommuniserer med virkelige mennesker på. Jeg synes hovedpoenget med å henge på forum er å bli kjent med folk og snakke om ulike ting med folk jeg kjenner og folk jeg er i ferd med å bli kjent med; et totalt anonymt forum (der man ikke engang kunne vite om det var den samme brukeren som i går) ville neppe vært interessant, men et forum med bare nick er helt OK. Jeg trenger ikke å vite hvordan folk ser ut eller hvor gamle de er for å bli kjent med dem i denne betydningen av "kjent".

Samtidig er jeg veldig klar over at man kan fremstille seg selv annerledes på nett enn i RL. Jeg vil vel beskrive meg som velvillig skeptisk - jeg tror i utgangspunktet på folks egen presentasjon av seg selv, men jeg tror ikke veldig sterkt på den, og blir ikke sjokkert om den viser seg å ikke være helt riktig. (Klart, er det noen jeg har blitt godt kjent med, så kan jeg nok bli både overrasket og såret over å ha blitt ført bak lyset. Men så langt har ikke det skjedd, og jeg har vært "aktiv på nettet" i nærmere 20 år.)

Gammel 05-05-10, 14:19   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg rødmer til tider bittelitt når jeg kommer på at mammaen til Skilpadda er her - og at jeg har møtt henne.

Gammel 05-05-10, 14:19   #14
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er meg selv både her og der, og tror alltid at andre også er det. Jeg har vært på andre fora tidligere, men føler at jeg har funnet min plass her på FP. Så nå er jeg bare her. Det er mange her inne jeg anser som venner, selv om jeg aldri har truffet dem i rl. Det er også mange her inne jeg har truffet.
For meg er det ikkke så stor forskjell på om jeg treffer folk her eller ute. Her er det enklere å si "Hey! Jeg liker deg. La oss prate mer eller treffes eller noe". Jeg har forsøkt samme taktikken ute i rl og alle, både kvinner og menn tror at jeg forsøker å sjekke dem opp.

Jeg tilbringer mye av hjemmetiden min på nett og er fornøyd med det.

Jeg er ikke overivrig på å legge ut bilder av verken meg eller Poden, det er gjerne fordi jeg vil holde en viss anonymitet, men det er ikke noe jeg går og tenker på til vanlig.

Gammel 05-05-10, 14:19   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men nå ble jo Men overaktiv

Nr ble dette mobb et godteridagen? HÆ?

Gammel 05-05-10, 14:20   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Å. Vanskelig bokstav. Jeg vet.

Gammel 05-05-10, 14:20   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Crap, nå har smulen flyttet seg til Å-en.

Gammel 05-05-10, 14:20   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg rødmer til tider bittelitt når jeg kommer på at mammaen til Skilpadda er her - og at jeg har møtt henne.

Gammel 05-05-10, 14:21   #19
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

nÅr jeg innså hvor lyst jeg hadde på smørbukk i dag, så da er det greit å se avataren din ofte

Gammel 05-05-10, 14:21   #20
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

(Håkkei, jeg så den før jeg postet, men det ble artigere å ikke editere).

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.