Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barns rettssikkerhet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-10, 10:21   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Barns rettssikkerhet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...artid=10005126

Okey.. jeg trenger dette inn med t-skje. Har ikke barn rettsikkerhet her i landet? Er det virkelig ingenting som tilsier at et barns dødsfall blir etterforsket på lik linje med en voksens dødsfall?
Jeg stoler ikke på at VG klarer å formidle ting riktig alltid, så derfor spørs jeg her.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 10:22   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Barns rettssikkerhet

Det er ikke slik at barns dødsfall etterforskes på lik linje med voksnes, nei.

Det er heller ikke slik at barn kan beskyttes mot feks en voldelig forelder på noe vis med mindre den andre forelderen er langt mer enn vanlig ressurssterk både menneskelig, mentalt og økonomisk.

Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 14:45   #3
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jøss.. og jeg som trodde Norge var et land som var langt fremme når det gjelder å ivareta barnas rettsikkerhet..

Gammel 06-05-10, 15:21   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei - hvor i alle dager har du fått det inntrykket fra?

Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 16:34   #5
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Naivitet kanskje..

Gammel 06-05-10, 16:38   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jøss.. og jeg som trodde Norge var et land som var langt fremme når det gjelder å ivareta barnas rettsikkerhet..

Det kan jo si vel så mye om de andre landene. Utrolig mye burde bli bedre mht barns rettssikkerhet i Norge. Likevel tror jeg det er mye bedre her enn ganske mange andre steder. Ergo kan man kanskje si at vi ligger langt fremme?

Gammel 06-05-10, 16:41   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

I Norge i dag er det slik:

Barn skal i følge barneloven ha god kontakt med begge sine foreldre. Dette ansvaret hviler på begge foreldre. Dersom den forelderen som har den daglige omsorgen ikke evner å gi barnet slik god kontakt med den andre så skal det vurderes om omsorgen skal gis til denne.

Det står ingen steder at dette ikke gjelder for eksempel i voldsutsatte familier. Dette gjelder. Dermed basta.

Riktignok er det utarbeidet en veileder for domstolene og apparatet rundt som skal anvendes i familier med voldsproblematikk - men denne er verdiløs. Den mangler nemlig det viktigste - som er en definisjon på når den skal anvendes.

Per i dag er det ikke slik at man faktisk får aksept for at det er utøvd vold bare fordi den ene siden sier det. Eller barna bekrefter det. Eller man har bodd på krisesenter. Eller den ene parten er anmeldt for vold. Eller den ene parten har innrømmet grov vold.

Det er ikke definert når det er en voldsproblematikk. Loven er tilpasset at alle foreldre vil det beste for barna sine og har respekt for andre mennesker. Men man trenger ikke være glad i barn eller ha respekt for andre for å bli forelder - man trenger bare befrukte et egg.

Og svisj - så settes det til verden en rekke barn som lever under forhold som er helt håpløse og som det ikke finnes en eneste lov som kan eller skal beskytte.

Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 16:42   #8
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Nei, og mange dødsfall blandt barn kunne også vært unngått hadde ikke foreldrevernet vært så stort.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 09:55   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Den problematikken du beskriver Smilefjes var jeg til dels klar over.
Men det som sjokkerte meg med artikkelen til vg her, er at et barns dødsfall ikke blir etterforsket med mindre politiet har sterk mistanke om at noe galt har skjedd.. For meg så høres det helt utrolig ut at man da faktisk aksepterer at et barn "bare dør" uten at man i det hele tatt er interessert i å finne årsaken.

Gammel 07-05-10, 10:00   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det stemmer ja. Man mener at belastningen på foreldrene ved å miste barnet er så stor at man ikke skal plage dem med å stille spørsmål i tillegg.

Svar med sitat
Gammel 07-05-10, 10:25   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir jeg kvalm og uvel av. Og så sint at jeg vil grine. Det er så mange skjebner, jeg orker ikke tenke på det.

Gammel 07-05-10, 10:32   #12
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dette blir jeg kvalm og uvel av. Og så sint at jeg vil grine. Det er så mange skjebner, jeg orker ikke tenke på det.

Det er jeg helt enig i .. men det hjelper fint lite å stikke hodet i sanden og tro at ting blir bedre av det. Jeg håper virkelig at noen politikere snart kan innse at et barns liv er minst like mye verdt som et voksent liv.
Det snakkes høyt om likelønn dette året her, men hva med likeverd? Er ikke et menneske på 2 år like mye verdt som et menneske på 20?
Jeg blir helt matt av tanken på dette, jeg trodde faktisk at et dødsfall av et friskt menneske, uansett alder, ble undersøkt av politiet til en viss grad.

Gammel 10-05-10, 16:14   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...artid=10005572

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 09:46   #14
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Det er veldig bra at saken endelig vekker oppmerksomhet blant politikerne ..

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:53.