Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ville dyr i sirkus - støtter du det ved å besøke sirkusforestillinger?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-10, 15:41   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Ville dyr i sirkus - støtter du det ved å besøke sirkusforestillinger?

Leser i A-magasinet, i går s 6, at for å temme sirkuselefanter brukes et redskap-elefantkroken-til å slå fastlenkede elefanter hardt mot kjønnsorganer og hode, til den knekkes mentalt. Dette skjer før sirkuset reiser rundt med elefantene, der de må stå lenket fast opptil 23 timer om dagen.

De omtaler hemmelige filmopptak fra The Great British Circus i Englang som viser hvordan elefantene blir slått uavlatelig.

Sirkuselefanter blir lovlig ihvertfall til 2015. Synes å huske at jeg leste at Cicus Agora prøvde seg som dyrefritt, men det gikk ikke rundt økonomisk.

Synes du det er greit å ha ville dyr i sirkus?

Gammel 08-05-10, 15:43   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville dyr i sirkus-støtter du det ved å besøke sirkusforestillinger?

Nei. Derfor går vi dessverre ikke på sirkus. Synd, siden jeg gjerne skulle gitt barna mine sirkusopplevelsen.

Gammel 08-05-10, 15:44   #3
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei. Jeg kan ikke fordra sirkus, hverken med eller uten dyr, jeg synes konseptet er teit, men med ville dyr er det bare grusomt og trist i tillegg.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 15:48   #4
ponna
Superaktiv

Medlem siden: Jul 2008
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Nei, vi drar ikke på sirkus. Vi fikk akkurat gratisbiletter gjennom mannens jobb, men de gikk rett i søpla.
Jeg synes det virker som et mareritt å skulle se på de stakkars dyrene som slettes ikke skulle vært på sirkus.

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 15:53   #5
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Nei. Jeg kan ikke fordra sirkus, hverken med eller uten dyr, jeg synes konseptet er teit, men med ville dyr er det bare grusomt og trist i tillegg.

Signerer denne.

Gammel 08-05-10, 16:10   #6
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Nope. Vi går ikke på sirkus og ungene vet hvorfor.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 16:15   #7
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Nope. Vi går ikke på sirkus og ungene vet hvorfor.

Samme her.

Men vi ville sikker gått på en type sirkus hvor det kun var gjøglere og klovner og andre scenekunstnere. Ungene våre skal få prøve seg på sirkusskole når de blir litt eldre.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 16:16   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går ikke på sirkus med dyr. Mine barn skal få gå dersom det er noen andre som vil gå med dem, men så langt har det ikke vært aktuelt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 16:18   #9
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi går ikke på sirkus, og jeg har forklart eldstesønn hvorfor.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 16:19   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Går ikke på sirkus pga dyrene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 16:19   #11
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Nei.
Det er veldig synd at det ikke finnes gode, dyrefrie sirkus. Moderne fjaseklovner klarer jeg meg uten, men jeg elsker akrobater.

Gammel 08-05-10, 16:48   #12
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Nei.
Det er veldig synd at det ikke finnes gode, dyrefrie sirkus. Moderne fjaseklovner klarer jeg meg uten, men jeg elsker akrobater.

Det gjør det. I ca år 2002 var det fransk (tror jeg) sirkus i Oslo store deler av sommeren, artige klovner og akrobater. Men ikke norske nei.

Gammel 08-05-10, 16:57   #13
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville dyr i sirkus - støtter du det ved å besøke sirkusforestillinger?

Ja det gjør vi.
(HA! det hadde dere ikke trodd)
Ville dyr er ikke lov i sirkus i Norge.
Hundene og hestene som brukes har i de tilfellene vi har vært på sirkus, vært klikkertrent, en metode jeg har god sansen for.
At domestiserte dyr som hund og hest brukes i sirkus ser jeg ikke det helt store problemet med.
Elefanten er et tragisk eksempel ,men de er forbudt i Norge i dag og vil forsvinne etterhvert som de eldgamle sirkuselefantene dør. De har disp til de dør.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 17:09   #14
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vært på sirkus med ungene en gang og har fortalt dem at det ikke blir flere turer og hvorfor. Jeg hadde glemt hvor ille det var, derfor gikk vi. Fikk helt vondt i meg av dyrene - og for meg er det uinteressant hva slags dyr det var. Riktignok var elefantene det verste, men det var ikke særlig lettere å se på de andre.

Gammel 08-05-10, 18:05   #15
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det gjør vi ikke. Ungene vet hvorfor, og er enige. (Evt. hjernevaskede )

Gammel 08-05-10, 18:11   #16
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Nei, går ikke på sirkus pga de stakkars dyrene.

Gammel 08-05-10, 18:24   #17
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Hvorfor synes du konseptet er teit uten dyr? På skolen hvor jeg jobber har sjetteklassingene sirkus som tema hvert år. Da kommer det folk fra kulturskolen som instruerer dem, og til slutt har de sirkusforestilling for resten av skolen. Jeg blir helt imponert over hva de får til. Utrolig kult!

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 18:28   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sett bort fra elefantene, hva er det med sirkus og dyr dere synes er ille?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 18:30   #19
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Det gjør det. I ca år 2002 var det fransk (tror jeg) sirkus i Oslo store deler av sommeren, artige klovner og akrobater. Men ikke norske nei.

Jeg burde ha presisert.
Gode, dyrefrie sirkus finnes, det vet jeg. Gode, dyrefrie sirkus som jeg får gått og sett på? Ikke fult så mye.

Gammel 08-05-10, 18:39   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Ungene her har vært på sirkus, men det blir ikke flere besøk, og det ene og alene pga dyrene.

Den ene gangen vi var avgårde, så var vi ute og så på dyrene i pausen, og jeg ble nesten dårlig. Dyr som sto bundet i korte lenker, de sto med hengende hode og bare vugget frem og tilbake, og de sto midt oppe i egen avføring. Rett og slett tragisk.

Og så er transporten av dem mellom stedene. Store dyr, pakket inn i trailere, milevis og timesvis langs veiene.

At en slik behandling av dyr er lovlig, er for meg helt uforståelig. Og det spiller ingen som helst rolle for meg om det er ville dyr eller husdyr vi snakker om. Å leve slik er ikke bedre for hesten og hunden, enn det er for elefanten.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:57.