Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hvordan lage nettside?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 21:11   #1
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Hvordan lage nettside?

Finnes det noen enkle måter å lage nettside på? Jeg har samlet inn en del informasjon om et emne som jeg ønsker å sortere og så samle alt på en og samme side. Den må være enkel å lage, lett å finne frem i forhold til menyer og slikt og helst billig.

Og hvordan bestiller man domenenavn? Har sjekket og det navnet jeg vil ha er ledig.

Gammel 11-05-10, 21:17   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lage nettside?

Tja. Mine domener er hos Uniweb. Har vært fornøyd med de.

Hva slags websiden skal du ha? Skal du ha noen innloggingsfunksjon, skal du lage alt selv, eller kan en gjennomredigert blodtemplate fungere

Har du en server til å "hoste" siden din?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:24   #3
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kjøpte domenenavn her http://www.domeneshop.no/
Men ellers så kan jeg ikke hjelpe deg, hadde en som lagde hjemmesiden vår siden vi skulle ha nettbutikk også så ville jeg ikke en gang prøve å få det til selv.

Gammel 11-05-10, 21:49   #4
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Ingen innloggingsfunksjon, og skal lage alt selv. Tanken er at det skal være en informasjonsside.

Har jo hatt nettside før som jeg redigerte selv, men da var det noen andre som satt den opp for meg.

Har ingen server heller.

Gammel 11-05-10, 21:52   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan gi deg noen tips i morgen, om jeg husker det?

Gammel 11-05-10, 22:30   #6
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg kan gi deg noen tips i morgen, om jeg husker det?

Flott! Jeg skal spørre om tips, om jeg husker det.

Gammel 11-05-10, 23:38   #7
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du skal ha et .no domene må du ihvertfall ha et foretak.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 01:41   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Hva man her bør ha kan variere veldig med hva det er og hvordan det skal framstå.

For en del kan det være en greit nok løsning å bruke Google Pages. Man kan omså få et domene hos Domeneshop som videresender til Google Pages-siden man har. eller man kan bare kjøpe domenet og sette det opp til bruk via Google Pages-tjenesten (heter vel Google Sites nå kanskje når jeg tenker meg om...).

Jeg har bare så vidt prøvd Google Pages, men virker som det kan være en enkelt og grei løsning for helt enkle sider.

En del vil jo også kunne ha websider liggende hos sin nettleverandør. Også her vil man jo kunne videresende slik at www.dittdomene.com går til f.eks. www.nettleverandor.no/brukernavn.

Et litt dyrere alternativ blir naturligvis å bruke et webhotell. Hvordan prisene er rundt nå vet jeg ikke. Er vel ikke mange kronene egentlig hvis man bare skal ha en statisk webside og ellers ikke de store mengdene data.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 12:29   #9
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Du skal fikse alt selv (som i å skrive koden/evt redigere den kraftig tolker jeg det som da), men det skal være enkelt å finne fram til menyer osv?

Du kan få se på en jeg satt opp nylig om du vil. Det er en "ferdigtemplate" som jeg har fikset designet på (de er mye enklere å oppdatere syntes jeg), og den ligger på privat server. Det tok meg 2 timer å sette den opp og man logger inn på et "kontrollpanel" når man skal publisere noe nytt, legge til nye valg i menyen osv.

Gammel 15-05-10, 12:36   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor bruker du ikke en blogg? Det er gratis, du kan linke den opp mot eget domene og det er lett å holde styr på med kategorier og sider.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 02:44   #11
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Standard

Jeg har et sånt program på den gamle maskinen min som jeg brukte til å redigere nettsiden vår med. Husker jo ikke hva det het, micro ett eller annet, og med det programmet så var det så lett for man trengte ikke å bruke sånne koder. Men da hadde jo noen andre allerede satt opp siden for oss på forhånd så jeg trengte bare å redigere og vedlikeholde siden.

Det er vel kanskje ikke så lett å få hjelp når jeg ikke engang vet selv helt hva jeg er ute etter. Det er snakk om en organisasjon for ofre av vold i nære relasjoner. På siden skal det stå en del info om dette både til ofre og pårørende og i tillegg linker til hvor man kan få hjelp. Så siden bør vel i det minste se profesjonell ut, og den må være lett å lese. Jeg vil ikke at man skal drukne i informasjon, men heller at det er flere menyer man kan gå inn på. Og siden det er en frivillig organisasjon som drives pro-bono så kan det ikke koste all verden heller. Trenger noe enkelt og billig som også kan se profesjonelt ut, så får jeg heller lære meg å sette opp siden selv underveis. Spørsmålet er vel om enkelt, billig og profesjonelt finnes.

Gammel 16-05-10, 02:48   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

www.one.com har ferdig sider som man kan gjøre endel med selv. Det er ikke noen html-koder med mindre du ønsker det. Du kan jo kikke. Jeg bruker en av de ferdige malene og har gjort den om til min egen. Hvor profft det er kan man sikkert diskutere, men det funker for meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 23:06   #13
Joika
Pauset

Standard

Jeg ville gått for wordpress om jeg var deg. Der kan du tilpasse det meste, og det er relativt enkelt.

Gammel 23-05-10, 22:59   #14
F!reF|y
Fullverdig medlem

F!reF|y sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Akershus
F!reF|y har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg kan anbefale www.proisp.no som domeneleverandør.
Også har du www.wordpress.org og www.joomla.com man man bruke som nettsider.
Jeg selv syns de er greie.

F!reF|y er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 00:06   #15
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Jeg vil anbefalle www.moonfruit.com, der får du for en grei pris et veldig enkelt redigeringsverktøy som heter SiteMaker som du redigerer med online. Mange muligheter; enten kan du ta utgangspunkt i ferdigmaler eller du kan lage din egen layout. Utrolig enkelt synes jeg. Du kan bruke ditt eget domenenavn. Tror du kan teste i 14 dager gratis først for å se om du liker det, så det er bare å sette igang Ta en titt på andres design for å få idéer. Er det kun informasjon du skal bruke siden til vil jeg påstå at denne er mer enn god nok. Den fikser nettbutikk også hvis du ønsker det.

Uansett, lykke til med valg og ny nettside!

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 19:20   #16
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er veldig fornøyd med blogspot blogg, man kan sortere ganske greit der også(spesielt etter at de fikk sider funksjon slik som hos Wordpress).

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 21:17   #17
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Standard

Både wordpress og moonfruit virket jo ganske bra.

Blogspot har jeg ikke sjekket ut enda, men takk for tipset.

Tusen takk for alle tips. Venter på orgnr nå så vi kan få bestilt domenenavn. Når siden en gang blir ferdig så skal jeg få lagt ut en link.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.