Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trafikkregler gang- og sykkelvei

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 21:03   #1
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Trafikkregler gang- og sykkelvei

Noen som vet? Jeg har googlet litt, men finner ikke gode svar.
Skal gående holde til venstre og syklende til høyre slik som i trefikken for øvrig, eller skal alle holde seg til høyre?
Det er så mye "rart" som praktiseres, og jeg skulle gjerne funnet noen regler som sier hva som er rett og hva som er galt.

Gammel 11-05-10, 21:09   #2
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trafikkregler gang-og sykkelvei

http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...licShow;ID=983

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:44   #3
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trafikkregler gang-og sykkelvei

Takk, men den har jeg allerede lest. Står ikke svar på det jeg lurer på der, bare at man skal ta hensyn til gående.

Gammel 12-05-10, 13:47   #4
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trafikkregler gang- og sykkelvei

Jeg tenker slik som i øvrig trafikk, altså slik du skisserer. Men jeg vet strengt tatt ikke.

Gammel 12-05-10, 13:48   #5
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Det var dumt. Vet ikke om det stemmer, men tror det er sånn at syklende skal tilpasse seg gående uansett hva de finner på å gjøre på sykkel-/gangstien. Noen steder er det malt sykkelbane, der er det opplagt at gående bør holde seg unna. Men jeg tipper at også der, er det sykkelen som får skylden om noe skjer.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:48   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende
1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.
2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.
0Endret ved forskrift 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998).
§ 19. Særlige bestemmelser for gående
1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.
Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.
2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss.
Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant.
Bestemmelsen i dette nummer gjelder tilsvarende for sykkelveg.
0Endret ved forskrift 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998).

Dette er fra trafikkreglene.

Du kan med andre ord gå midt i gangveien om du vil.

Gammel 12-05-10, 13:52   #7
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Takk.

Gammel 27-07-16, 12:48   #8
BobbelUp
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2016
BobbelUp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Noen som vet? Jeg har googlet litt, men finner ikke gode svar.
Skal gående holde til venstre og syklende til høyre slik som i trefikken for øvrig, eller skal alle holde seg til høyre?
Det er så mye "rart" som praktiseres, og jeg skulle gjerne funnet noen regler som sier hva som er rett og hva som er galt.

Hei
Jeg opplever samme forvirrende bruk av gang/sykkelvei.
Mener eneste fornuftige regel at all trafikk bør foregå på høyre side og ved forbipassering skjer dette til venstre for de en skal passere.
Fortau og senere gang/sykkel-trasè var vel i utgangspunkt tiltenkt/laget for fotgjengere og derfor er ikke fotgjenger å betrakte som "myk trafikant" slik som på en bilvei.
Gangvei, skiløype og bilvei burde ha samme regel : All trafikk på høyre side og passering til venstre

BobbelUp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-16, 13:03   #9
BobbelUp
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2016
BobbelUp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Hei
Du referer til trafikkreglene, men de sier vel ikke noe spesifikt om hvorledes en fotgjenger skal benytte gangvei ev. fortau.
Det er greit om en går midt i gangveien, men hvilken side skal du vike til når det kommer noen bakfra på sykkel (som har signalisert ønske om passering) ?
Jeg mener det naturlige bør være til høyre, slik at passeringen kan foregå på fotgjengerens venstre side. Da blir det system i "galskapen" , hvis en benytter høyresiden i "fartsretningen" som bilist, sykelist, skiløper og fotgjenger på gangvei.

BobbelUp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-16, 23:33   #10
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sykler som regel forbi på venstresiden. Men, det kommer jo også andre på hvilken vei forgjengeren beveger seg mot når man kommer. Man må bare bremse og se situasjonen an.

Gammel 28-07-16, 00:09   #11
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Akkurat det der har jeg også lurt på. For meg, som kommer fra bøgda, er det naturlig å gå på venstre side uansett hva slags vei jeg går på, og det har jeg lært både unger og bikkje. Men så oppdager jeg at det ikke er gjengs praksis på gangveier, men at folk heller går på høyre side. Nå har jeg lært bikkja både høyre og venstre, så han klarer å flekse mellom bilvei og gangvei, men merkelig er det uansett at det er to sett med praksiser ute og går, syns jeg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.