Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Olje eller beis?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-10, 19:01   #1
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Spørsmål

Olje eller beis?

Jeg skal jage mannen ut av sofaen og få behandlet verandaen vår!

Er det best å bruke beis eller olje? Neon som har erfaringer med den slags?

Vis meg gjerne bilder av fine farger og hvordan din terrasse ser ut.

Gammel 19-05-10, 19:05   #2
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Olje eller beis?

Jeg foretrekker olje, uten farge. Men erfaringen tilsier at man skal styre unna billige oljer. Forklaringen er at de inneholder alt for mye white sprit og dermed blir treverket styggere og styggere for hvert år. Jeg har fått tak i en olje som ble anbefalt hos fargehandelen. Den koster flesk, men til gjengjeld så har jeg etter noen grusomme år med masse skrubb og vask, begynt å få tilbake den naturlige trefargen igjen. Beis ønsker jeg ikke å bruke, der jeg har sett det brukt så blir det veldig forskjell i farge på steder med forskjellig slitasje.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 19:53   #3
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jotun Terrassebeis holder i hvertfall i tre år.

Gammel 19-05-10, 19:54   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Vi har brukt terrassebeis i en mørkere farge. Er veldig fornøyd, men et lite aber er at skitt vises fortere på mørke gulv.

Fordelen med terrassebeis kontra olje er at olje må man gjøre hvert år mens beis slipper man unna med hvert tredje. Og vi er late.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 19:58   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg angrer på at vi tok såpass mørk farge iallefall, tror vår heter "honning"? For der vises skitten fort, samt at slitasjene også vises bedre.

Jeg ville enten valgt en helt lys en, eller en som går mot grå. Det så jeg i et blad her, og det var så fint!

Jeg ville forresten valgt beis.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 20:02   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jotun Terassebeis: http://www.jotun.com/www/no/20020052...ebeis+2010.pdf

Se på bildet av Shimmegrå eller Naturgrå.
Du ser et bilde av den Shimmergråbeisen i bruk under.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 20:22   #7
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Beis, helt klart. *lat*

Gammel 19-05-10, 20:30   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville og valgt en av de grå. Syns terrassegrå så veldig fin ut og lurer på om jeg skal bruke den i Sverige.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 21:18   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg glemte at jeg lagde denne tråden.

Tusen takk for råd alle sammen.

Jeg har kikket litt når jeg har gått rundt i feltet her og ser at det brukes litt forskjellig.
Et par steder der det er beiset i mørk farge vises det veldig godt at det blir slitt der det blir gått mye. Det er jo ikke noe fin? Hvordan blir det da når man skal ha et strøk til? Blir det mørkere der det ikke er slitt da?

Vi skal olje eller beise både verandaene, utenfor inngangspartiet, og rekkverket på huset. Selve huset er hvitt. Vil ha bittelitt farge, men ikke så mye. Der vi bodde før oljet vi med litt gyllen olje og det var veldig fint. Men der bodde vi bare en halv sesong etter at dette ble gjort, så jeg vet liksom ikke hvordan fargen ble etter litt slitasje..

Tror dere rekkverket må oljes hvert år og? Om vi vleger olje?

Gammel 23-05-10, 21:34   #10
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har beis med litt gyllen farge. Ikke veldig mørk. Vi har ikke klart å slite ned fargen slik at det blir ujevnt ihvertfall.

Gammel 23-05-10, 21:53   #11
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Vi har beis med litt gyllen farge. Ikke veldig mørk. Vi har ikke klart å slite ned fargen slik at det blir ujevnt ihvertfall.

Hm, kanskje det kommer an på beisen det da?

Gammel 23-05-10, 23:37   #12
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Olje må du hvert år.

Det er denne du må bruke.

Gammel 23-05-10, 23:53   #13
Abeline
Aktiv

Medlem siden: May 2010
Abeline har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har brukt olje tidligere, men nå går det kun i beis. Ble lei av å olje hvert år (trur verandaen gjerne hadde ønsket olje to ganger per sesong)...

Abeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 00:05   #14
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Mener å ha lest et sted at bruker man oljej uten farge må/bør man olje vår og høst, olje med litt farge skal holde ett år, mens beis skal holde 2-3 år. Jo mørkere jo lengre.

Gammel 24-05-10, 00:26   #15
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Abeline, her.

Har brukt olje tidligere, men nå går det kun i beis. Ble lei av å olje hvert år (trur verandaen gjerne hadde ønsket olje to ganger per sesong)...

Gammel 24-05-10, 00:31   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

To ganger?!?! ai ai ai....

Gammel 24-05-10, 00:33   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men du Mjau? Det kan være lurt å vente til pollensesongen er over med å beise. I alle fall om du velger en mørk farge.

Gammel 24-05-10, 00:44   #18
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Kødder du safran? Nei, det skal gjøres så snart som mulig.
Men skal ikke ha så mørk farge da.

Gammel 28-05-10, 18:12   #19
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

*drar opp denne litt siden jeg lurer på det samme*

Men har bestemt oss for beis, må bare finne farge!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 18:15   #20
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://www.jotun.com/www/no/20020052...ebeis+2010.pdf

Er det jotun sin som er best?

Syntes fargen strå var fin? eller nordisk tre..? eller naturgrå. Noen som har prøvt ut/sett?
Strå ser foresten veldig ulik ut på bildene fra jotun!? Likte best te-kopp-bildet.

Sist redigert av ItsOnlyMe : 28-05-10 kl 18:22.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:33.