|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?Ein grusom film dukka opp på ba.no i dag, og mitt hjerta blør for den stakkars guten og alle andre som har da som han. Kjem me nokon gong til å få bukt med mobbinga i skulen, og kven har i så fall ansvaret? Kvar er da egentlig da har gått galt når eit barn truer, slår og mobber? Kvar har barn lært at dette er greit?
![]() |
#2 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?Dette er helt grusomt og utrolig vondt å se. Jeg måtte skru ned lyden på nyhetene i går, for det var så hjerteskjærende. Ansvaret har mobberen, foreldre og så lærerene her mener jeg. De må innføre tiltak her, og det brennkvikt. Dessverre så opplever mange barn mobbing hver eneste dag, og hvem som har skylda kan vi diskutere i evighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?Fy fader ... Jeg er glad eldste går på den skolen hun går på altså, det virker som om det er særdeles lite sånt på den skolen. Jeg blir helt dårlig!
![]() |
#4 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?
Don`t let them fool you! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg vet det, jeg holder selvsagt øynene åpne. Men jeg har snakket mye med tidligere elever på den skolen og alle skryter veldig, og jeg snakker veldig mye med eldste om mobbing og slikt, vi snakker i det hele tatt mye om det. Og jeg sier hele tiden at hun må fortelle meg det med en gang om hun blir plaget av noen, selv om de sier hun ikke får lov eller hun helst ikke vil fortelle meg det.
![]() |
#7 |
Pauset
|
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?Jeg tror aldri skolen blir mobbefri. Det er forferdelig trist, men dersom vi skal få en mobbefri verden så må hele verden forandres. Ikke bare skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?På vår skule er da ikkje mobbing, men det er ein liten grendaskule og rektor har omtrent via livet sitt til kampen mot mobbing. Med så små forhold (2- 10 elever pr klasse) er da lett gjennomskuelig, og elevane er raske med å gi beskjed om det skulle vera noko.
![]() |
#9 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Min venninne flyttet til et lite sted med en kjempeliten skole. Barnet hennes ble mobbet. Da de meldte fra om problemet ble de møtt med "Neida, han blir ikke mobbet. Det finnes ikke mobbing på vår skole". Til og med ungene sa det til gutten "Du behøver ikke si at du blir mobbet, ingen vil tro deg alikevel. Det finnes ikke mobbing på s.... skole" |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
|
Jeg har hørt rektorer si at vi har en mobbefri skole. De gangene jeg hører det så blir jeg provosert. Ingen, verken lærere, rektorer eller andre kan påstå med hånda på hjertet at det ikke foregår mobbing. Så å slå seg til ro med at det ikke finns mobbing på ens skole er å stikke hodet i sanda. Alle skoler har plikt til å følge med og jobbe med forebyggende tiltak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?Jeg gikk på en barneskole som var offisielt mobbefri i følge rektor.
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?Eg er klar over da og har da i bakhodet, særlig med tanke på at mi jenta går i klasse med 3 til dels dominerande jenter.
![]() |
#13 |
Teller ned
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?De verste mobbesakene vi får (BUP) er fra såkalt mobbefrie skoler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?Mobbefri får man ikke. Men man kan få en skole som tar mobbeproblematikk på alvor og som tar raskt tak og tilstrekkelig tak. Lenger enn det tror jeg faktisk ikke vi kommer før det stilles krav til folk for å få lov til å ha barn - og det er visst et stykke unna. |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?Det finns ingen skular som er 100% mobbefrie. Dei som meiner det er ganske naive, meiner no eg. Psykisk mobbing kan vere veldig vanskelig å oppdage.
![]() |
#16 |
Teller ned
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?Jeg tror ikke man får bukt med mobbingen før skolene faktisk innrømmer at mobbing forekommer på deres skole. Det er mye bagatellisering og hendelser blir feid under teppet. På vår lokalskole har de elevmeklere, med gode resultater, visstnok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
Vi har også elevmeklere - men disse tar ikke mobbesaker. Det er for alvorlig og skal håndteres av voksne. |
![]() |
![]() |
#19 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?Jeg er glad for at rektor på skolen storebror skal begynne på ser ut til å være realistisk. Det er en Zero-skole, men rektor sa allerede på første foreldremøte at det er mobbing på vår skole. Det er null-toleranse for mobbing, men de vet at det skjer og beklager dette.
![]() |
#20 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?På papir og i teori er det mye som kan se bra ut ... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|