Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-10, 09:38   #1
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?

Ein grusom film dukka opp på ba.no i dag, og mitt hjerta blør for den stakkars guten og alle andre som har da som han. Kjem me nokon gong til å få bukt med mobbinga i skulen, og kven har i så fall ansvaret? Kvar er da egentlig da har gått galt når eit barn truer, slår og mobber? Kvar har barn lært at dette er greit?

http://www.ba.no/nyheter/article5132096.ece

Gammel 27-05-10, 12:12   #2
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Kjem da nokon gong til å bli mobbefri skule i Norge?

Dette er helt grusomt og utrolig vondt å se. Jeg måtte skru ned lyden på nyhetene i går, for det var så hjerteskjærende. Ansvaret har mobberen, foreldre og så lærerene her mener jeg. De må innføre tiltak her, og det brennkvikt. Dessverre så opplever mange barn mobbing hver eneste dag, og hvem som har skylda kan vi diskutere i evighet.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:15   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fy fader ... Jeg er glad eldste går på den skolen hun går på altså, det virker som om det er særdeles lite sånt på den skolen. Jeg blir helt dårlig!

Og jeg skjønner ikke hvordan man kan være så lite gjennomtenkt at man legger ut sånne videoer på youtube og facebook etterpå, med klare bilder av seg selv som overgripere? Det er jo som en gavepakke til politi, rektor og foreldre? Jeg leser hele tiden om sånne videoer, hva tenker de med? Men men, godt de er så "dumme" for da blir de i hvert fall tatt. (Nå snakker jeg helt generelt, og ikke spesielt om denne saken).

Gammel 27-05-10, 12:24   #4
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Fy fader ... Jeg er glad eldste går på den skolen hun går på altså, det virker som om det er særdeles lite sånt på den skolen.

Don`t let them fool you!
Mobbing oppdages sjeldent. Det er ofte mobberne som har god voksenkontakt og opptrer korrekt i situasjoner der de er under oppsyn.

Jeg blir så sinna at jeg koker.Det ser jo ikke ut til at det var nytt for ham som ble slått. Han hadde tydeligvis lært hvordan han burde krype sammen for å verge seg.

Hadde jeg fått vite at ungene mine oppførte seg slik mot andre så hadde jeg skammet meg herfra til evigheten og det skulle jeg sørget for at ungene gjorde også.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:29   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Don`t let them fool you!
Mobbing oppdages sjeldent. Det er ofte mobberne som har god voksenkontakt og opptrer korrekt i situasjoner der de er under oppsyn.

Jeg vet det, jeg holder selvsagt øynene åpne. Men jeg har snakket mye med tidligere elever på den skolen og alle skryter veldig, og jeg snakker veldig mye med eldste om mobbing og slikt, vi snakker i det hele tatt mye om det. Og jeg sier hele tiden at hun må fortelle meg det med en gang om hun blir plaget av noen, selv om de sier hun ikke får lov eller hun helst ikke vil fortelle meg det.
Det virker som om det er en trygg og god skole, jeg har ingen grunn til å tro noe annet, ikke enda i hvert fall.

Gammel 27-05-10, 12:29   #6
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Forferdelig.

Gammel 27-05-10, 12:30   #7
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror aldri skolen blir mobbefri. Det er forferdelig trist, men dersom vi skal få en mobbefri verden så må hele verden forandres. Ikke bare skolen.

Jeg så mobbeopptaket på tv igår, og det var helt forferdelig å se. Det verste var den støtten mobberen fikk etterpå på nettet. Skremmende. Bra at sånt kommer fram så det blir markert hvor alvorlig slike ting er.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:31   #8
Puslingen

Puslingen sin avatar

Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På vår skule er da ikkje mobbing, men det er ein liten grendaskule og rektor har omtrent via livet sitt til kampen mot mobbing. Med så små forhold (2- 10 elever pr klasse) er da lett gjennomskuelig, og elevane er raske med å gi beskjed om det skulle vera noko.

Men har ei venninna som har opplevd at barnet blei mobba på ein naboskule, og da på ein utrulig stygg måte. Her er da snakk om ei 9! år gammel jenta som er ledaren i gjengen, og da går i slag, spark og blødande barn. Rektor på den skulen er fullstendig tiltaksløs, og da har endt med at foreldre har sjølv tatt kontakt med kommune og fylkeskommune. Mora til mobbaren er overbevist om at hennes lille engel aldri gjer noko galt, og rektoren meiner at alle er ute etter å ta henne og jobben hennes.

Da versta er at skulen (og rektor) har vært gjennom Zero- prosjektet, og har tydeligvis lært.... null.

Gammel 27-05-10, 12:36   #9
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

På vår skule er da ikkje mobbing, men det er ein liten grendaskule og rektor har omtrent via livet sitt til kampen mot mobbing. Med så små forhold (max. 10 elever i klassen) er da lett gjennomskuelig, og elevane er raske med å gi beskjed om det skulle vera noko.
.

Min venninne flyttet til et lite sted med en kjempeliten skole. Barnet hennes ble mobbet. Da de meldte fra om problemet ble de møtt med "Neida, han blir ikke mobbet. Det finnes ikke mobbing på vår skole". Til og med ungene sa det til gutten "Du behøver ikke si at du blir mobbet, ingen vil tro deg alikevel. Det finnes ikke mobbing på s.... skole"
Da får du ikke gjort stort. De flyttet.
Mobbing er ikke noe som kun foregår på store skoler.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:38   #10
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Min venninne flyttet til et lite sted med en kjempeliten skole. Barnet hennes ble mobbet. Da de meldte fra om problemet ble de møtt med "Neida, han blir ikke mobbet. Det finnes ikke mobbing på vår skole". Til og med ungene sa det til gutten "Du behøver ikke si at du blir mobbet, ingen vil tro deg alikevel. Det finnes ikke mobbing på s.... skole"
Da får du ikke gjort stort. De flyttet.
Mobbing er ikke noe som kun foregår på store skoler.

Jeg har hørt rektorer si at vi har en mobbefri skole. De gangene jeg hører det så blir jeg provosert. Ingen, verken lærere, rektorer eller andre kan påstå med hånda på hjertet at det ikke foregår mobbing. Så å slå seg til ro med at det ikke finns mobbing på ens skole er å stikke hodet i sanda. Alle skoler har plikt til å følge med og jobbe med forebyggende tiltak.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:43   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg gikk på en barneskole som var offisielt mobbefri i følge rektor.

en liten anelse merkelig at av de fire jeg kjenner (altså kjenner utenom at jeg gikk på skolen med dem) som har gått på denne skolen, er tre av oss blitt mobbet på skolen. Og jeg vet at det var mobbing i paralellklassen vår også, og i klassen under oss, og... Men mobbefri skole hadde vi ja!

Gammel 27-05-10, 14:00   #12
Puslingen

Puslingen sin avatar

Standard

Eg er klar over da og har da i bakhodet, særlig med tanke på at mi jenta går i klasse med 3 til dels dominerande jenter.

Er meir skeptisk til enkelte nabounger utenfor skoletid for å sei da slik. Oppdratt med "slå først, for sikkerhets skyld. " Dei verste tilfelle av mobbing skjer jo gjerna på skuleveien, når ingen vaksne er der.

Gammel 27-05-10, 14:02   #13
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

De verste mobbesakene vi får (BUP) er fra såkalt mobbefrie skoler.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 14:05   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mobbefri får man ikke. Men man kan få en skole som tar mobbeproblematikk på alvor og som tar raskt tak og tilstrekkelig tak. Lenger enn det tror jeg faktisk ikke vi kommer før det stilles krav til folk for å få lov til å ha barn - og det er visst et stykke unna.

Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 14:08   #15
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det finns ingen skular som er 100% mobbefrie. Dei som meiner det er ganske naive, meiner no eg. Psykisk mobbing kan vere veldig vanskelig å oppdage.

Trur ikkje det er mulig å utrydde mobbing.

Gammel 27-05-10, 14:11   #16
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke man får bukt med mobbingen før skolene faktisk innrømmer at mobbing forekommer på deres skole. Det er mye bagatellisering og hendelser blir feid under teppet. På vår lokalskole har de elevmeklere, med gode resultater, visstnok.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 14:14   #17
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror aldri skolen blir fri for mobbing.

Gammel 27-05-10, 14:19   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg tror ikke man får bukt med mobbingen før skolene faktisk innrømmer at mobbing forekommer på deres skole. Det er mye bagatellisering og hendelser blir feid under teppet. På vår lokalskole har de elevmeklere, med gode resultater, visstnok.

Vi har også elevmeklere - men disse tar ikke mobbesaker. Det er for alvorlig og skal håndteres av voksne.

Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 14:21   #19
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er glad for at rektor på skolen storebror skal begynne på ser ut til å være realistisk. Det er en Zero-skole, men rektor sa allerede på første foreldremøte at det er mobbing på vår skole. Det er null-toleranse for mobbing, men de vet at det skjer og beklager dette.

Det er friskt å være ærlig, han tilføyde også at eksperter som har besøkt skolen forteller at det er usedvanlig lite til å være en såpass stor skole.

Jeg tror aldri vi får en verden uten mobbing, men det betyr ikke at vi skal gi opp og la det skje.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 14:25   #20
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På papir og i teori er det mye som kan se bra ut ...

Mobbefri skole får man nok aldri. Å legge skylden/ansvaret på skolen flytter også fokuset noe fra hvor utfordringen i forhold til mobbing virkelig ligger. Utfordringen ligger ofte på hjemmebane og i hvordan foreldre griper fatt i det.

Gjennom årene har jeg hørt mange flotte ord fra foreldre mot mobbing, men det et et fåtall som virkelig tar tak i det når det er snakk om egne barn som mobber. Da er det ofte ansvarsfraskrivelse og bortforklaringer.

Man ser også at mer og mer mobbing, spesielt blant jenter, flytter seg i en sone som ligger mellom hjem og skole, i forhold til at det skjer på nett/sms, og er en kombinasjon av utestenging og sårende kommentarer, bilder, klipp etc. Her er det store utfordringer både for hjem og skole, og jeg tror for få foreldre skjønner alvoret i dette, eller i det hele vet hva barnet/ungdommen driver med på nett. Man kan for lite og lukker øynene. Dessverre.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.