|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Tror neppe du får noen entydige svar her, folk har så mange forskjellige meninger om hva som er sunt og ikke. Nå skriver de jo på forskning.no at mettet fett ikke lenger regnes som hjertefientlig, men Ernæringsrådets kommentar til det er at selv om de vet om dette nå så fraråder de fremdeles mettet fett pga. at man legger på seg av det. Jeg er ikke helt enig i at det er så enkelt da, kutter man godt på karbene man kan spise en god del fett og allikevel gå ned i vekt/holde vekten. Men det passer jo ikke for alle, man må finne sin egen måte å leve på.
![]() |
#4 |
Off the map.
|
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Det er jo litt ulike 'skoler' på hva som er et bra kosthold.
![]() |
#5 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?OleBrum... jeg var ikke ute etter " ja takk begge deler" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Off the map.
|
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Banan og druer er litt-mat om en skal bruke de termene. De har et høyt sukkerinnhold. Mye karber og mye kalorier til frukt å være. Synes allikevel at en banan kan være veldig mye annet man kan finne i en kiosk - hvis det er sånn at man er litt småsulten.
![]() |
#8 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Så ingen lettprodukter? Meierismør eller bremyk? ikke softflora? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Finst det noen oversikt noe sted over "Ja-mat" og "nei-mat"??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Off the map.
|
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Veldig mye av Isets Ja-mat er et Rungende NEI fra f.eks. Grete Roede. I hvertfall hvis det blir mengder av det - så det spørs hvem du spør.
![]() |
#12 |
Textrovert
|
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Det var da veldig lite mat, Hattifnatten. Men jeg er enig i sammensetningen av den.
![]() |
#13 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Sunt og bra:
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Utfordringen er jo at det meste er både usunt og sunt, avhengig av hva det er sunt og usunt for, hva du tåler, hva du trenger, og hvilke mengder du inntar.
![]() |
#15 |
Off the map.
|
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Jeg tror ikke du kommer utenom å lære deg en del om mat hvis du ønsker å finne et kosthold som er sunt og som passer for deg. Det er virkelig ikke noen enkel oppskrift som passer for alle og som er sunn og god for alle. |
![]() |
![]() |
#17 |
flisespikker
|
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?De aller fleste "kostholdseksperter" er enige om at grønnsaker er bra og sukker er dårlig. De aller fleste vil få et sunnere kosthold hvis de spiser mer grønnsaker og kutter ut så mye sukker som mulig. Og så er det sunt med fiber, så det er generelt sunnere jo grovere ting er (grovt brød, brun ris).
![]() |
#18 |
er her
|
På en god sunn dag for meg, så spiser jeg gjerne:
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan noen hjelpe meg? Hva er rett og slett sunt/bra?Jeg er kanskje rar, men jeg blir så utrolig skrubbsulten om jeg ikke har karber til hvert måltid. Jeg kan spise et solid måltid med grønnsaker, kjøtt og fett, og være sånn ULVEsulten en time etterpå.
![]() |
#20 |
er her
|
Det stemmer nok, for slik blir jeg etter et høykarbomåltid (spesielt med fisk av en eller annen grunn).
![]() |
|
|