|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Hvorfor strikker/hekler/syr du?Overskrifta sier egentlig det hele. Jeg lurer på hvorfor dere strikker/hekler/syr? Si gjerne også litt om hvor mye tid og evt penger du bruker du håndarbeidet, og hva du tenker er målet med aktiviteten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?For meg er håndarbeid en meningsfull syssel. Jeg slapper av og koser meg med det. Nå som jeg er kreftsyk og ikke orker så mye så er det kos å gjøre noe som ikke tar så på energien og likevel føle det nyttig. Jeg har gitt bort 10 gensere på 1 år nå. Min brors fire barn fikk hver sin genser til jul og barna mine har jeg snart strikket tre gensere til. Det er godt å ha en hobby en kan glede andre med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Rekker ikke utdype veldig akkurat nå, men jeg gjør det fordi jeg liker det - liker å skape ting med hendene og jeg synes det er kjekt med unike plagg, vognposer +++ ting får litt mer sjel, i tillegg til at det innimellom er kjekt tidsbedriv osv. Liker å gi vekk håndlaget også.
![]() |
#4 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Strikker og syr julegaver og ting til oss i familien som vi trenger, målet må vel være og gi bort ting som er hjemmelagede og som jeg har koset meg med å lage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Fordi det er gøy
![]() |
#6 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Jeg føler enorm mestring over å produsere noe. Veldig tilfredstillende. Å fullføre. Ja, jeg er nybegynner og det er på det nivået.
![]() |
#7 |
Stiv
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Det er kjekt å skape noe selv, dessuten trenger jo ungene gensere, vi trenger hjemmesydd juleduk (eller kanskje ikke...), osv.
![]() |
![]() |
#8 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?For det er greit å ha noe å putle med. Dessuten kan jeg jo da dra på strikketreff og skravle. Det er viktig det!
![]() |
#9 |
Leser
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Jeg elsker å jobbe med hendene og det å strikke/hekle/sy (syingen er enda bare på planleggingstadiet, da!
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Det er avstressende også er jeg egentlig litt flink til det - det er den eneste damegreia denne plantemyrderen og kjøkkentufsen mestrer. |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Det gir meg noe å gjøre på toget, mens jeg glor tv, etc...
![]() |
#12 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Jeg strikker først og fremst fordi det gir mening å produsere noe helt konkret innimellom. (Jobben min består stort sett av å lese og skrive ord, ord, ord...) Jeg liker også veldig godt å lage ting til barna mine, og til meg selv. Noen hjemmelagede gaver blir det også. Når jeg trenger en litt spesiell gave til noen, f.eks. som takk for hjelpa eller som en liten barselsoppmerksomhet, liker jeg å gi noe jeg har laget selv. Noen ting strikker jeg av nytte-årsaker (votter, ullbukser osv til ungene), men den viktigste grunnen er nok at det er noe jeg synes er fint til meg eller ungene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Jeg liker å lage ting til barna mine, både fordi det blir pent, varmt og funksjonelt. Får jeg tid til det strikker jeg også til andre i familien, barselgaver og slikt. Det går mest i strikking, ørlite brodering og ørlite hekling. Det er strikking jeg har hatt tid til å trene på og behersker sånn noenlunde.
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Sy gjør jeg for å få klær og andre tekstiler akkurat slik jeg vil, og jeg syns det er gøy.
![]() |
#15 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Det er gøy, ungene kan få klær som jeg liker de og det er utfordrende. Jeg elsker å lære nye ting.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Kvifor? Det har eg egentlig aldri tenkt over. Da er vel fordi eg likar å laga ting, samtidig så er da praktisk siden eg er ein tilhenger av ullklær på unger. No har eg strikka i så mange år at eg knapt er i stand til å sjå tv uten noko i nevane. Da går stort sett i ting til barna, men eg har begynt å innsjå at da går faktisk ann å laga noko til meg sjølv også.
![]() |
#17 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?
De to jentene mine har fått gensere nå. Sønnen min vil ikke ha. Han er ikke glad i strikkede klær i den alderen han er i nå. Jeg vurderer faktisk å strikke babyklær som jeg legger et sted og når de får barn så kan de bruke det. Jeg håper jo at jeg fortsatt er her når den tid kommer, men det vet jeg ikke. Eldste er 18 år, men hun skal ta utdannelse så det kan gå noen år før hun blir mamma. Om 7-8 år vet jeg ikke om jeg lever. Det er langt fram i tid slik jeg ser det nå, men håpe gjør jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Jeg strikker for rekreasjon og fordi det er nyttig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Jeg strikker fordi jeg liker det, fordi jeg liker å ha noe i hendene, fordi jeg er en rastløs type som trenger å dele oppmerksomheten min i flere ting. Og så er jeg en ganske kreativ dame og liker å lage greier. jeg ser aldri på TV uten strikketøy og det holder meg unna sigaretter og godteskåler.
![]() |
#20 |
One of These Days
|
![]() Sv: Hvorfor strikker/hekler/syr du?Jeg strikker fordi jeg liker det, fordi jeg er veldig rastløs om jeg ikke har noe å gjøre med hendene. Jeg er nok en garnsnobb og har oppdaget masse nydelig garn gjennom nettet. Bruker nok litt over gjennomsnittet på garn, ja. Har oppdaget Wollmeise, Bugga, Dream in Color og håndfarget garn i kvaliteter med kasjmir og silke, og det koster litt, da. Har altfor mye garn til å rekke og strikke opp i min levetid, men det hindrer meg ikke å kjøpe mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|