Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

UNIO-KS streiken i 2010

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 21:51   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

UNIO-KS streiken i 2010

Ny tråd som handler om streiken i år.
Unio kjemper for likelønn i KS, KS sier at de ga samme tilbud som unio godtok i staten.
Hvem snakker ikke sant?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:13   #2
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: UNIO-KS streiken i 2010

KS snakker ikke sant. De tar ikke høyde for at kvinneandelen i kommunene er mye større enn kvinneandelen i staten. Så å gi det samme til kommunene betyr å gi mindre til kommunene. Kort sagt.

Gammel 31-05-10, 22:14   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke bare UNIO som streiker i det oppgjøret, altså. :spikker:

Gammel 31-05-10, 22:15   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hvem andre da?

Gammel 31-05-10, 22:19   #5
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

LO-kommune og Akademikerne. Også har jeg sikkert glemt noen jeg også.

KS har tilbudt en ganske mye mindre andel til generelle tilllegg til kommunene enn staten, det er hovedgrunnen til at JEG er arg på KS. Det vil bli mye billigere for KS med store lokale potter, men det vil ikke bli rettferdig fordeling. I feks Trondheim Kommune har ikke alle enheter lokale forhandlinger hvert år. Min enhet har ikke hatt det de to siste årene, forskjellig prioritering hvert år.

Sist redigert av Siritk : 31-05-10 kl 22:24. Årsak: Om KS og hukommelsestap. ;)
Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 22:42   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hvem andre da?

LO-Kommune, YS-Kommune, alle i grunnen.
Sånn i motsetning til forrige gang.
Eller trodde du kanskje at de BIR-ansatte var i UNIO?

Det blir nok ikke helt samme futten over en streik om ikke YS og LO er med, det er først da det virkelig svir.

Men i Spekter (sykehus) er det bare UNIO.

Gammel 31-05-10, 22:45   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

LO-Kommune, YS-Kommune, alle i grunnen.
Sånn i motsetning til forrige gang.
Eller trodde du kanskje at de BIR-ansatte var i UNIO?

Det blir nok ikke helt samme futten over en streik om ikke YS og LO er med, det er først da det virkelig svir.

Men i Spekter (sykehus) er det bare UNIO.

Jeg har ikke reflektert så veldig mye over akkurat de BiR ansatte, annet enn at vi er veldig mye mer obs på kildesortering, så vi skal lett klare tre uker uten bosstømming.

Gammel 31-05-10, 22:59   #8
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi kildesorterer masse vi, men i borettslag med felles bosshus kan det fort bli ille med mange uker uten tømming.... den der ansvarsfølelsen er ikke så aktiv hos alle, når det er sånne fellesting...

Men vi har fredagstømming da, så det var i det minste tømt rett før streiken. Nå pleier det være trøbbel allerede fra onsdag kveld eller torsdag morgen til vanlig, det blir spennende å se om lappen på døra på noe vis påvirker dette... Plast og papir tømmes denne uken.

Vi merker mer til den der bir-streiken enn unio, for å si det sånn. (men joda, jeg merker unio også. Det er unger ute på lekeplassene!)

Personlig er jeg statsansatt Akdemiker, og lurer på om denne "fantastiske" måten å sentralfordele pengene på kommer meg til gode. Lokale fordeliger ville gitt løft til kvinnene. Sentralt... de plukker ut de stilliongskodene som har minst 60% kvinneandel og gir disse et løft. Inkl mennene ja. Likelønn i praksis...

Gammel 01-06-10, 00:23   #9
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ang, BIR-streiken; Jeg håper alle har vett på å ikke slenge fra seg søppel på returpunkter mm., det blir jo fest for skadedyr!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:37   #10
Siritk

Siritk sin avatar

Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Personlig er jeg statsansatt Akdemiker, og lurer på om denne "fantastiske" måten å sentralfordele pengene på kommer meg til gode. Lokale fordeliger ville gitt løft til kvinnene. Sentralt... de plukker ut de stilliongskodene som har minst 60% kvinneandel og gir disse et løft. Inkl mennene ja. Likelønn i praksis...

Så en mannlig sykepleier fortjener ikke samme lønn som en kvinnelig? I KS-området vil faktisk store lokale potter føre til større forskjeller. Dessverre.

Gammel 01-06-10, 10:04   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Så en mannlig sykepleier fortjener ikke samme lønn som en kvinnelig? I KS-området vil faktisk store lokale potter føre til større forskjeller. Dessverre.

Mannlige spl tjener ofte mer enn de kvinnelige i utg. pkt. De er nemlig flinkere til å fremme krav lokalt.

Gammel 01-06-10, 10:09   #12
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

Vel, det varierer!

Regner med at dette blir resultatet i KS jeg:

Sitat:

Likelønn
Sentrale tiltak (generelle tillegg og minstelønnssatser). Ingen avtalt avsetning til lokale forhandlinger.

Skift/turnus
Finansieres utenom rammen for lønnsoppgjøret.Virkning fra 01.12.2010.
Kostnadene ved reformen er beregnet til ca 100 mill. Rundt 30 000 arbeidstakere – hovedsakelig i sykehussektoren, dvs mange sykepleiere og kvinner – antas omfattet (ca 10 000 sykepleierårsverk).

Ramme
Ca 3,5 prosent.

Generelle tillegg:
Pr. 01. august 2010:
Sykepleier, fysio- og ergoterapeut og førskolelærer får kr 11.000
Spesialsykepleier, jordmor, pedagoger med spesialkompetanse, spesialfysioterapeut og spesialergoterapeut får kr. 14.000
Ledere som omfattes av overenskomsten kr 16.000
Andre stillinger får kr. 11.000

Minstelønnsheving:
Minstelønna heves tilsvarende. I tillegg gis 2000 kroner ekstra på 10-årstrinnet.
Minstelønna for fysioterapeuter i turnus heves med kr. 9 900.

Gammel 01-06-10, 19:52   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Så er jeg statsansatt, ikke i KS-området, og det er ikke ukjent at kvinner og menn i samme stillingskode ikke er gjennomsnittelig likt lønnet. Det er store lønnspenn i en stillingskode... helt hvordan stillingskodene for sykepleiere forløper seg vet jeg ikke, men det er en annen sak.

Jeg vet bare at for oss er dette ikke en praktisk sett fornuftig måte å oppnå likelønn på, sånn egentlig.

Og tenk da, en stillingskode med 59% kvinner, ingen tillegg. En stillingskode med 61% kvinner, tillegg. Men, fordi det skal sentralt fordeles, kan man ikke plukke ut kvinnene, så da er det slik det gjøres. (Lurer på om det er % for hele staten, den enkelte orgnissjon eller hva... noe sier meg at det kan være store forskjeller inad i stillingskoder mellom ulike organisasjoner...)

Gammel 02-06-10, 20:26   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg lurer på hvor stor sannsynlighet det er for at arbeidsplassen min åpner i morgen, og at jeg må på jobb jeg.

Gammel 02-06-10, 20:33   #15
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

Malama, lønnsgapet i samme kode er heldigvis ikke så stort i kommunal sektor.
Ellers ser jeg utfordringene med å fordele ja.

Gammel 02-06-10, 20:47   #16
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer egentlig mest på hva Fagforbundet har forhandlet fram med Spekter.
Jeg finner det ingene steder og jeg blir snart gal av det :vil vite:
UNIO har kommet til løsning med Spekter.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 21:04   #17
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Ja, jeg er i KS området jeg da.

Gammel 02-06-10, 21:24   #18
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

De forhandler visst kun på natta? Så det finner du vel ut i morgen tidlig annemede?

Gammel 02-06-10, 21:31   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

æsj, da må jeg stå opp tidlig i morgen.

Gammel 02-06-10, 21:35   #20
Siritk

Siritk sin avatar

Standard

Du har ikke noen som kan stå opp for deg og sjekke?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.