Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Bryllup og gaveønsker

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-10, 08:40   #1
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Bryllup og gaveønsker

Vi gifter oss snart og får mange foresprøsler om hva vi ønsker oss.
Vi har bodd sammen i 7 år og har egentlig det meste av det vi trenger og ønsker oss mest gavekort for å kjøpe litt større ting som vi nok ikke får i gave. Vi trenger både kjøkkenmaskin og fritidsutstyr.
Moren min og jeg har en diskusjon rundt dette; hun mener gavekort og penger er upersonlig å gi og at mange sikkert kommer til å finne på noe å kjøpe fordi de ikke vil gi penger eller gavekort. I tillegg mener hun at jeg må jo ha et finservise i hus! Jeg skjønner ikke helt vitsen med å ha tallerkener til 300 kr stykket som jeg setter frem 3 ganger i året. Jeg synes hvite enkle serviser er fint på et pyntet bord, og disse får man billig både på Ikea og andre steder.

Jeg er enig i det at vi bør kanskje ha en liten liste en plass for å unngå å få masse "skapfyll" for jeg vet jo at flere tenker slik.

Så over til saken; synes dere det er upersonlig å gi gavekort og penger? Trosser dere ønskelister til bryllup, konfiramsjoner og andre ting dersom de ønsker seg penger/gavekort?

Jeg må innrømme at jeg gir blanke. Ønsker brudeparet/konfirmanten/bursdagsbarnet seg penger så gir jeg det. Jeg må ikke på død og liv gi dem noe som minner dem om meg, eller finne på noe jeg ikke engang vet om de ønsker seg kun for å være personlig.

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 08:45   #2
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bryllup og gaveønsker

Gavekort.

Jeg tror holdninger til gavekort har endret seg litt. Det er mer miljøvennlig og økonomisk å gi et gavekort, enn noe man ikke i utgangspunktet trengte.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 08:46   #3
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis brudeparet ønsker seg penger og gavekort til større ting, syns jeg det er helt i orden og gir det. Man gir jo noe uansett - og da legger jeg mer flid i feks kortet. Har brudeparet en ønskeliste i butikk, prøver jeg å finne noe der - jeg liker ikke å bare finne på en gave som kanskje ikke faller i smak på en slik dag. Min svigermor suntes det var frekt med ønskeliste da vi giftet oss (vi hadde lister på Tilbords, Glassmagasinet, Ting og G-sport, dermed videreformidlet hun ikke til min manns familie slik hun hadde sagt og vi endte opp med mye fæle krystallysestaker, vaser, sølvtøy og duker som vi ikke fikk byttet fordi de var kjøpt på små spesialbutikker på Vestlandet.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 08:46   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det er så mange konvensjoner knyttet til bryllup at det er til å bli gal av! Hvis dere ønsker dere penger til større ting som du sier, må jo det være helt greit. Jeg tror folk synes det er kjedelig å gi penger til noe "udefinert", men lettere hvis de vet hva dere har lyst til å bruke dem på. Et vennepar vi var i bryllup til nå ønsket seg først og fremst penger til en større reise de skal ut på, og de fikk stort sett det fordi folk hadde lyst til å bidra. Så, svar på spørsmålet ditt: Nei, jeg synes ikke det er upersonlig, og nei, jeg trosser ikke ønskelister dersom folk ønsker seg penger eller gavekort.

Lykke til med bryllup, vi gifter oss også om litt over to måneder!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 08:50   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes gavekort er suverent. Da er man liksom med og spleiser på en stor gave. Suverent.

Gammel 03-06-10, 08:51   #6
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har nettopp vært i bryllup der de ønsket seg penger og gavekort. Må si at personlig synes jeg det er kjipt å gi penger. Men vi gjorde det jo da, for skapfyll er jeg ikke tilhenger av. Og så forstår jeg at etter mange års samboerskap så har man det meste. (Vi løste hele gaveproblematikken med å gifte oss i all hemmelighet. Løsningsorientert )

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 09:03   #7
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi ønsket oss reisegavekort, og hadde et fantastisk reiseår året etter at vi giftet oss. Vi hadde også vært sammen lenge, og hadde "alt".
Tilbakemeldingene vi fikk var at det var stas å få være med å gi oss en opplevelse. I utgangspunktet synes jeg gavekort er litt mer upersonlig enn gaver, men det er jo ikke fryktelig personlig å kjøpe et sausenebb heller igrunnen?

Gammel 03-06-10, 09:10   #8
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er supert med gavekort.
Hva med å skrive opp de konkrete dyre tingene som dere ønsker dere og skrive nederst at dere ønsker dere gavekort på de bestemte stedene som selger disse tingene... evt gavekort på et større senter/møbel-kjede/el.kjede...

Gammel 03-06-10, 09:23   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir ikke penger i bryllupspresang hvis jeg kan unngå det, selv om jeg sikkert kunne vært med på å spleise på en bryllupsreise eller en større, spesifisert ting, hvis det var sterkt ønske om det.

Jeg har derimot ikke spesielt lyst til å gi "et gavekort på Tilbords eller Intersport", som skal benyttes til ett eller annet udefinert senere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 09:38   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke gavekort eller å gi bort penger...
Også liker jeg ikke ønskelister heller....
Særlig ikke sånne som er detaljstyrt ned til minste t-skje.

Vi oppgav hvilket servise vi samlet på og hvilket bestikk ( etter massivt press fra familien)....

Skal jeg gi bort en gave så ønsker jeg faktisk å gi bort noe jeg setter pris på å bruke pengene mine på og som jeg ønsker at gavemottakeren skal ha...

Nevnte jeg at jeg ikke liker at folk bytter heller og at jeg er en sånn dust som skriver i bøker ol.....
Akkurat det henger litt sammen med en slekting som bytter alle gaver av prinsipp og som gjerne kaster gavene våre til deres unger ( som ungene ble glade for altså)....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 09:41   #11
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Så du mener at det er bedre at folk får en haug ulike ting de ikke ønsker seg og ikke har bruk for enn at de får noe de har bruk for og vil ha, bare fordi du har lyst til å gi dem det?

Gammel 03-06-10, 09:46   #12
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

J
Skal jeg gi bort en gave så ønsker jeg faktisk å gi bort noe jeg setter pris på å bruke pengene mine på og som jeg ønsker at gavemottakeren skal ha...

Wow

Gammel 03-06-10, 09:50   #13
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Så du mener at det er bedre at folk får en haug ulike ting de ikke ønsker seg og ikke har bruk for enn at de får noe de har bruk for og vil ha, bare fordi du har lyst til å gi dem det?

Strengt tatt så synes jeg at mange har mye å lære om taknemlighet
Men jeg vet inderlig godt at jeg er kjerring så til de grader mot strømmen (evt. Atlanterhavet) så jeg vet ikke hvor mye energi jeg gidder å i legge på å forsvare hvordan jeg føler det altså. Det er nå engang sånn jeg føler det.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 09:50   #14
M&S
Erfaren

Standard

Jeg liker ikke gavekort eller å gi bort penger...
Også liker jeg ikke ønskelister heller....
Særlig ikke sånne som er detaljstyrt ned til minste t-skje.

Vi oppgav hvilket servise vi samlet på og hvilket bestikk ( etter massivt press fra familien)....

Nevnte jeg at jeg ikke liker at folk bytter heller og at jeg er en sånn dust som skriver i bøker ol.....
Akkurat det henger litt sammen med en slekting som bytter alle gaver av prinsipp og som gjerne kaster gavene våre til deres unger ( som ungene ble glade for altså)....

Men spiller det egentlig noen rolle da? Det viktigste er jo å gi folk noe de vil ha.
Du er invitert i et bryllup og må jo uansett gi en gave, og da er det jo bare å gi brudeparet det de vil ha...det er jo DE som skal være fornøyde.

Jeg bytter gaver rett som det er. Om vi har 4 brødkniver fra før og får en i julegave, så bytter jeg den heller og kjøper noe vi trenger enn at den blir lagt i en skuff og aldri blir brukt..

Gammel 03-06-10, 09:51   #15
M&S
Erfaren

Standard

Strengt tatt så synes jeg at mange har mye å lære om taknemlighet
Men jeg vet inderlig godt at jeg er kjerring så til de grader mot strømmen (evt. Atlanterhavet) så jeg vet ikke hvor mye energi jeg gidder å i legge på å forsvare hvordan jeg føler det altså. Det er nå engang sånn jeg føler det.

Takknemlighet er jo en ting, kjempeglad for alt jeg får jeg. Det er bare det at jeg ser ikke helt poenget med å ha skuffene fulle av ting jeg har x antall av fra før.

Gammel 03-06-10, 09:54   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker heller ikke å gi penger i bryllupsgave, spesielt ikke dersom brudeparet poengterer veldig sterkt at de "ønsker seg bare penger". Det demper givergleden min ganske betraktelig om mottaker omtrent bare setter opp en bestilling ...
Gavekort er mer ok syns jeg.

Til konfirmasjoner gir jeg gjerne penger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 09:55   #17
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Da vi giftet oss for to år siden, ønsket vi oss penger til bryllupsreise I all hovedsak fikk vi det, og med tanke på blindpassasjeren vi uvitende hadde med oss hjem, tviler jeg på at noen angrer på at de ga oss penger i gave

Gammel 03-06-10, 09:56   #18
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg synes det er veldig greit naar folk oensker seg gavekort Det er enklere for meg i forkant av bryllupet, samt at brudeparet kan kjoepe akkurat det de vil etterpaa.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 10:06   #19
ingling

ingling sin avatar

Standard

Kjenner at jeg angrer litt på at vi ikke har ønsket oss reisegavekort.

Men altså, jeg er takknemlig for alle gaver. For vår del trenger ikke folk å gi oss noe som helst, og vi har også presisert på hjemmesiden at vi setter pris på donasjoner til navngitte organisasjoner, eller på opplevelser sammen med venner/familie. Og så har vi en sånn vanlig gaveliste, for det synes en del familiemedlemmer og venner at er kjekt og greit å forholde seg til, og da vi tenkte oss litt om fant vi ut at det jo var ett og annet vi kunne tenke oss. Om noen velger noe helt annet er det selvsagt helt greit.

Jeg liker å gi noe jeg vet at mottakeren blir glad for, så for min del er det uproblematisk å gi pengegaver eller gavekort dersom det er det de ønsker seg. :enkel:

Gammel 03-06-10, 10:12   #20
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes gavekort er bedre enn penger. Vil gjerne at det skal gå til et formål. F.eks. reise.

Mange som gifter seg i dag har jo bodd sammen lenge og har alt av ting til huset. Så det vi har gitt i bryllupsgaver i det siste har vært reisegavekort, gavekort på kunstbutikk og Rørospledd.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.