|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er det nødvendig med nytt pass enda?Passet mitt går ut i november 2010. I sommer skal jeg til Nederland og Spania. Er det nødvendig å få seg nytt pass før etter sommerferien? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: ER det nødvengig med nytt pass enda?Jeg tror nok det skal gå bra - er rimelig sikker på at så lenget passet går ut etter utreisedatoen går det greit i Europa. Og både Nederland og Spania er vel medlem av Schengen, er de ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: ER det nødvengig med nytt pass enda?Ikke med mindre dette er land som krever at passet er gyldig i minst seks måneder etter at du forlater landet. Men så vidt jeg vet, så er det bare USA som har slike regler.
![]() |
#4 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: ER det nødvengig med nytt pass enda?Spania og Nederland er medlem av Schengen ja. Med kø og sånt som det er på passkontorer nå om dagen så hadde det vært greit i ta det i august..... Sist redigert av Anne C : 11-06-10 kl 09:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: ER det nødvengig med nytt pass enda?Jeg TROR ikke du trenger nytt pass i Schengen. Det er passfrihet, og du trenger bare gyldig legitimasjon. Et gyldig pass er gyldig legitimasjon.
![]() |
#6 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: ER det nødvengig med nytt pass enda?Så lenge det er gyldig 3 måneder etter du kommer hjem igjen så skal ikke noen si noe på det så lenge du reiser innen Europa i alle fall. Skal du til f.eks. Tyrkia, Egypt etc. så må det være gyldig 6 måneder etter hjemkomst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: ER det nødvengig med nytt pass enda?Jeg reiser til Kreta den 31. juli og det står på billettene at man må påse at passet er gyldig 6 mnd etter hjemreise. Mitt går ut i januar-11, dvs bare 5 mnd etter hjemreise. Bør man da for sikkerhets skyld undersøke nærmere om dette holder eller om man faktisk bør bestille nytt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: ER det nødvengig med nytt pass enda?
Hvis det står 6 mnd holder jo ikke 5 mnd. Jeg ville bestilt nytt.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: ER det nødvengig med nytt pass enda?5 mnd er ikke 6 mnd, så hva det er å sjekke ekstra der ser jeg ikke helt... Nytt.
![]() |
#10 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: ER det nødvengig med nytt pass enda?Trodde det bare var krav om at det var gyldig i 3 måneder når en var på Kreta jeg? Trodde det gjaldt EU/EØS. Men at f.eks. fra Egypt og Tyrkia så må det være gyldig i 6 måneder. Mulig dette er forandret etter at jeg sjekket for noen år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det nødvendig med nytt pass enda?Vel, vel... Får vel stikke på politistasjonen og forhøre meg, evnt bestille nytt siden det ser ut som jeg må det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|