Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tapaskjøttboller

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-10, 14:26   #1
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Tapaskjøttboller

Vi er glad i tapas og spiser det ofte i helgene.
Kjøttboller har vi også ofte men jeg ønsker meg en super god oppskrift, de jeg har prøvd er litt kjedelige synes jeg.
Så kom igjen jenter (og gutter) gi meg din beste oppskrift. Vi er ikke redd for krydder

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 14:47   #2
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Vi pleier å bruke Jensens hvidløg & chili i kjøttbollene. Det er en ferdigblanding i glass du får kjøpt på bl.a. Meny. Ellers kan du selvsagt bruke fersk chili og hvitløk og lage din egen blanding.
En raus teskje til 400 g kjøttdeig gir god smak uten at det blir for sterkt for sarte ganer. Rør sammen med et egg og salt og pepper og stek kjøttboller på vanlig måte.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 15:40   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Desse blir kjempe gode. Pleier å lage rotmos til og.

500 gr kjøttdeig
1 ts salt, pepper
1 egg
1 ss karry, tandorikrydder el.l.
0,5 dl kaldt vann

Bland alt. Form til små kjøttboller.

EPLECHUTNEY:

3 epler
evt. 1 rød chili
1 - 2 ss sukker
Saft av 1/2 sitron
salt + pepper

Finhakk epler + chili
Tilsett sukker, sitron, salt + pepper.
Kok opp. La trekke uten lokk ca. 5 min.
Avkjøl.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 19:39   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Søk på Albondigas, så får du sikkert opp mange bra oppskrifter.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 20:22   #5
emma71
utfordrer ikke
 
emma71 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 688
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Dette er min beste kjøttbolleoppskrift:

Greske marinerte kjøttboller
4 porsjoner

Til bollene:
275 g magert, malt oksekjøtt (karbonadedeig)
50 g ferske loffsmuler
1 sammenpisket egg
1 ts sennep
1 ss hakket frisk persille
1 ts tørket mynte (kan sløyfes)
en klype tørket oregano
en klype malt kanel
en klype malt nellik
1 løk, revet
2 fedd hvitløk, knust, hakket
salt og pepper etter smak

Til sausen:
1 boks hermetiske tomater, hakket
0,5 dl vann
hakket frisk persille til pynt

Forvarm ovnen til 230˚C.
Bland alle ingrediensene til bollene. Arbeid alt godt sammen. Fukt hendene og form blandingen til små boller, ca. 2,5 cm diameter. Legg dem på en smurt bakeplate (eller på bakepapir).
La bollene steke i 20 min. Snus halvveis i steketiden. Legg de ferdige bollene på husholdningspapir for å renne av seg (kan droppes). Legges over i et stort ildfast fat. Sett dem til side.
Ha de hermetiske tomatene i en blender/foodprocessor/stavmixer og kjør dem helt glatte. Passer tomatmassen gjennom en fin sikt og kast frøene som blir liggende igjen i sikten. Slå de siktede tomatene over i en kjele og tilsett vannet. Kok opp og la småkoke i 5 min. For mer smak kan litt malt nellik tilsettes. Slå alt over kjøttbollene.
La alt avkjøles, legg på lokk og la retten stå i kjøleskap noen timer eller natten over.

Kan varmes i ovn v/200˚C ca. 20 min (eller i mikrobølgeovn). Dryss hakket persille over ved servering.

Godt med tzatsiki, pitabrød og ovnstekte sitronpotetbåter til.

__________________
Mamma til storebror, født jan 06 og lillesøster, født april 09.
emma71 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 20:24   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Farris gjør susen i kjøttboller, synes jeg. Og selvsagt altfor mye hvitløk, samt chili og revet parmesan. Og så liker jeg veldig godt muskat i både kjøttkaker og kjøttboller, jeg er veldig, veldig glad i muskat.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 13:06   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

50/50 med svinekjøttdeig og karbonadedeig, salt, pepper, farris og brødsmuler, noen ss parmesan og litt hakket chili.

Stekes litt og trekkes i en tomatsaus laget av gulrot, løk, selleri, hvitløk og chili som stekes mykt i smør og olje, ha i hermetiske tomater, rødvin, salt, sukker og pepper og kjør med stavmikser.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 13:55   #8
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Jeg har lagd disse - oppskrift av Gordon Ramsey. Synes de ble gode, men om du liker litt futt, kan du sikkert snike med litt chili.
http://www.channel4.com/food/recipes...ecipe_p_1.html

Spesielt sausen var god, så nå koker jeg inn hvitvin i tomatsaus så ofte jeg kan.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 14:57   #9
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.999
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Arran her inne har verdens beste kjøttbolleoppskrift, med blant annet oliven, parmesan og grønn paprika. Sikre kilder sier at kjøttbollene framkaller frieri fra mannfolk som blir servert dem.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 15:14   #10
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Tusen takk. Nå er det bare å prøve seg frem. Kom gjerne med fler

Tok utgangspunkt i en oppskrift fra en LCHF blogg i går. Kjøttboller med fetaost smuldret i, det var godt. Skulle ha vært oliven i med det hadde jeg ikke. Ble gode likevel.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 15:26   #11
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

http://lchf-bloggen.blogspot.com/201...og-oliven.html her er den jeg tok utgangspunkt i, brukte vanlig kjøttdeig.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 15:31   #12
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Arran her inne har verdens beste kjøttbolleoppskrift, med blant annet oliven, parmesan og grønn paprika. Sikre kilder sier at kjøttbollene framkaller frieri fra mannfolk som blir servert dem.

Tiltredes!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 11:16   #13
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

50/50 med svinekjøttdeig og karbonadedeig, salt, pepper, farris og brødsmuler, noen ss parmesan og litt hakket chili.

Stekes litt og trekkes i en tomatsaus laget av gulrot, løk, selleri, hvitløk og chili som stekes mykt i smør og olje, ha i hermetiske tomater, rødvin, salt, sukker og pepper og kjør med stavmikser.

Mye farris har du i da?
Ikke egg?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 12:08   #14
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tapaskjøttboller

Suulten!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no