Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Å lage bed rundt plommetreet

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-10, 22:58   #1
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

[Hage] Å lage bed rundt plommetreet

Vi har et plommetre stående på flat mark, den er dårlig drenert men vi jobber med saken. Ikke så veldig dypt der, ca 30 cm kanskje.
Jeg har lyst å lage et bed rundt det, for å få mer bier der og for at det skal se fint ut. Er det noe som lar seg gjøre med sånne forhold?

Hvilke blomster anbefaler dere i såfall? Noen som tåler litt fuktig jord og som biene ELSKER.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-10, 23:18   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Å lage bed rundt plommetreet

Jeg vet ikke - men det bør kanskje være noe med ikke så dype røtter at det tar helt over og stjeler næring fra treet? Mener muligens å ha lest at det ikke anbefales å ha bed under trær - men følger med i tilfelle det ikke stemmer. Når epletreet mitt har satt seg skal jeg i allefall ha løkplanter under det.

Hørte et tips om at dersom man vil ha flere bier kan man sprøyte frukttrærne med honningvann.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 08:59   #3
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Å lage bed rundt plommetreet

Det var et fint tips! Og må undersøke mer ang næring fra treet ja. Hmm. Hvis jeg graver opp og legger en duk og planter oppå tar det vel ikke så mye næring?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:04   #4
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Å lage bed rundt plommetreet

Det var da underlig om et bed skulle kunne ta næring fra et tre? Treets røtter strekker seg jo mye dypere og lengre ut enn det blomstenes røtter gjør. Men bare 30 cm dypt, hvor dypt er det for selve treet, da?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:04   #5
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.475
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Å lage bed rundt plommetreet

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Mener muligens å ha lest at det ikke anbefales å ha bed under trær - men følger med i tilfelle det ikke stemmer. Når epletreet mitt har satt seg skal jeg i allefall ha løkplanter under det.

Kommer litt an på hvilket tre det er, men de fleste trær utkonkurerer selvfølgelig blomster med tanke på vann og næring. Kommer litt an på når på året man vil ha blomster også. Feks så har vi en ripsbærbusk i hagen, om sommeren er det ingenting som gror under på grunn av skygge, så om våren har vi perleblomster under.

Hvis man har veldig lyst på et bed, og har et stort tre tror jeg man må satse på opphøyd bed slik at man får greit med jord til plantene under.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:05   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.475
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Å lage bed rundt plommetreet

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det var da underlig om et bed skulle kunne ta næring fra et tre?

Enig. Men det motsatte skjer. Man kan få problemer med å få fine bed ettersom treet tar for mye næring.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 09:13   #7
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Å lage bed rundt plommetreet

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Enig. Men det motsatte skjer. Man kan få problemer med å få fine bed ettersom treet tar for mye næring.

Men vil det hjelpe å gjødsle oppå, kanskje?

Ang. solforhold: det trenger ikke være noe problem om man velger riktige plantesorter.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 11:43   #8
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hage] Å lage bed rundt plommetreet

Ja, hvis jeg gjødsler da?

Her er det aktuelle treet forresten. Kanskje det er mer enn 30 cm dypt der? Jeg har ikke målt.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no