Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Anbefal meg en stor og hardfør staude

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-10, 21:52   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

[Hage] Anbefal meg en stor og hardfør staude

Jeg har et staudebed der det mangler noe i midten. Bedet er helt flatt og relativt stort. Det ligger inn mot et gjerde. Bakerst ved gjerdet har jeg høye stauder som bl.a. Riddersporer og Lupiner. Lenger framme har jeg Ballblommer, Akeleier, Peoner, Fagerfredløs, Løytnanshjerte, noen Margeritt-lignende greier og noe som jeg tror heter Kattemynte (som sprer seg voldsomt). Det er mye annet innimellom der også.

Jeg trenger noe som er ca en halv meter høyt. Det må være særdeles hardført da jeg bor i et område som har hardførhetssone H6-H7. Jeg vil også ha noe som vokser seg kjapt stort og som ikke lar seg døyve av litt ugress.

Alternativet er enda flere peoner, men jeg har mange og jeg kunne i grunnen tenkt meg noe som enten blomstrer tidlig eller sent.

Noen som har tips?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 14:18   #2
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Anbefal meg en stor og hardfør staude

Jeg er veldig glad i min buttblodtopp, som jeg vil anta klarer seg fint i din sone. Jeg har den i ei skråning, men ser at den burde stått flatt.

Sanguisorba obtusa - buttblodtopp/buttaksblom.
60-100 cm. Opprett vekst. Blad med mange lange, butte finner og håret midtnerveunder. Lillarosa blm. i lange, nikkende aks i 8-10. Svært lange pollenbærere. Hardfør. Best på solrik plass med kraftig, noe fuktig jord.

Min er rosa, og blir 100 cm, men den finnes i hvitt også - og den blir 50 cm.

Voksevillig er den i alle fall. Kanskje i meste laget, ifølge denne tråden.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-10, 16:02   #3
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Anbefal meg en stor og hardfør staude




Blomstrer både sent og tidlig, og virker ganske robust.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 18:31   #4
Fru Rosa
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 2
Fru Rosa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: [Hage] Anbefal meg en stor og hardfør staude

Så herlig Jeg holder på å lage meg et blomsterbedd og da trenger jeg forslag til stauder) Tror kjempe prestekrage? er hardfør ? Den og rosa og hvit peon skal jeg ihvertfall ha

Men må det være en staude du må ha i midten? Jeg skal blande litt vintergrønt sammen med dem slik at det ikke virker så tomt når det ikke spirer.

Fru Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 00:19   #5
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hage] Anbefal meg en stor og hardfør staude

Sjekk denne linken her: http://plantasjen.no/Produkter/Planter/Stauder/

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no