Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

[lavkarbo] Hva lager man med spinat?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-10, 18:37   #1
Left
Passiv

Standard

[lavkarbo] Hva lager man med spinat?

Jeg har spist en del hjemmelaget spinatsuppe i det siste, men jeg kunne godt tenke meg forslag på andre ting det går an å lage med spinat. Det er sunt og godt.

Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 18:40   #2
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: [lavkarbo] Hva lager man med spinat?

Jeg har oppskrift på en pastrett med spinat, bacon og pinjekjerner. Hvis du bruker lavkarbopasta, eller squash, vil det sikkert funke?

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 18:42   #3
Left
Passiv

Standard

Kanskje det ja?
Sleng den over

Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 18:47   #4
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Spinat passer godt i omelett, ellers bruker jeg som regel spinat bare som tilbehør. Stekt spinat sammen med litt krydder og hakket hvitløk passer veldig godt til fisk (evt med løk og fløte også). Jeg har også lagd spinatpannekaker, men de var ikke så lavkarbovennlige.

Gammel 28-06-10, 18:48   #5
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Spinat passer godt i omelett, ellers bruker jeg som regel spinat bare som tilbehør. Stekt spinat sammen med litt krydder og hakket hvitløk passer veldig godt til fisk (evt med løk og fløte også). Jeg har også lagd spinatpannekaker, men de var ikke så lavkarbovennlige.

Jeg skal jammen forsøke å trikse til en lavkarboversjon. Det blir jo ikke pannekake som i "pannekake", men det kan bli ganske godt allikevel tror jeg.

Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 18:49   #6
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager fløtesaus med masse spinat og en dæsj kremost til laks.
Mim sin oppskrift på fiskeform er også god (sei/torskefilet, fløte, spinat, salt og pepper, gratineres med ost i oven ca 30 min).

Gammel 28-06-10, 18:52   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinat, purreløk, hvitløk og creme fraishe. - kjempegod sammen med torsk.

Gammel 28-06-10, 18:54   #8
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Surr bacon sammen med litt kinesisk hvitløk, løk og pinjekjerner.
Ha oppi en halv til en pakke frossen spinat (eller fersk), Smak til med fløte eller rømme, litt soyasaus salt og pepper.
Kok pasta, og bland sammen røren og pastaen. Has i ildfast form, og strø over ost eller parmesan, og stek i ovnen til osten blir gylden.

Enjoy

Gammel 28-06-10, 18:55   #9
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Surr bacon sammen med litt kinesisk hvitløk, løk og pinjekjerner.
Ha oppi en halv til en pakke frossen spinat (eller fersk), Smak til med fløte eller rømme, litt soyasaus salt og pepper.
Kok pasta, og bland sammen røren og pastaen. Has i ildfast form, og strø over ost eller parmesan, og stek i ovnen til osten blir gylden.

Enjoy

Tusen takk - så du pm forresten?

Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 18:56   #10
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Jepp- har svart deg..

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Tusen takk - så du pm forresten?

Gammel 28-06-10, 19:00   #11
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Pai.

Gammel 28-06-10, 19:19   #12
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Frisk spinat i salat er veldig godt!

Gammel 28-06-10, 19:41   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes denne baconpaien er veldig god, den er lavkarbo:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ight=spinatpai

Og denne la Interference ut for en stund siden, jeg har ikke prøvd den men den høres jo knallgod ut da:

http://www.foreldreportalen.no/forum...armesankylling

Gammel 28-06-10, 21:19   #14
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes denne baconpaien er veldig god, den er lavkarbo:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ight=spinatpai

Og denne la Interference ut for en stund siden, jeg har ikke prøvd den men den høres jo knallgod ut da:

http://www.foreldreportalen.no/forum...armesankylling

Hmm. Den paien så god ut. Den må jeg jammen prøve. :ikke så glad i paideig:

Gammel 28-06-10, 21:27   #15
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker spinat i salater. Veldig godt

Gammel 28-06-10, 21:56   #16
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker spinat på flere forskjellige måter.

Jeg lager omelett med fetaost, spinat og soltørket tomat og egg.

Pasta med spinatpesto er en slager også blandt barna.

I curryretter ( finhakket først) da min kjære elsker spinat curry.

I en variant av moussaka jeg fant opp en gang kjøleskapet var tomt for squash. Poter i skriver med creme fraiche over, så et lag med spinat og over der en tomatbasert saus krydret med kanel og yoghurt på toppen. Kjempegodt.

I lasagne legger jeg et lag med spinat blader mellom bechamel og tomatsaus lagene.

Og verdens beste salat basert på spinat, chili, pekannøtter, solsikkekjerner og en honningsenneps dressing med hvitløk i. Den går i kategorien måltidssalat.

Fillodeg med ingefær, spinat og soltørkede tomater med laks innerst.

Merk, jeg bruker aldri den fæle fryste varianten, tar meg tid til å rense ferske spinatblader.

Gammel 28-06-10, 22:02   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Stek karbonadedeig, ha oppi fløte, kok til det blir en god saus, og ha oppi spinaten. Du kan spise pasta eller noe sånt attåt, men du trenger det ikke.

Gammel 28-06-10, 22:41   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg steker masse sopp, krydrer med plenty grovmalt pepper, og har oppi pinjekjerner og spinat. Trekk vekk fra platen med en gang, og la det stå på ettervarmen til spinaten har falt sammen. Kan også lages med hvitløk. Nydelig til grillet kjøtt, eller bare som lunsj.

Gammel 28-06-10, 23:23   #19
Left
Passiv

Standard

Her var det mange gode varianter. Skal nok teste ut flere. Spinat har så mange viktige næringsstoffer, så er glad noen deler hvordan de benytter den

Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 00:29   #20
Gardenia
Aktiv

Gardenia sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Gardenia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg bruker også spinat i pai - men er også godt i salat !

Gardenia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.