Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det så nøye?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-10, 10:40   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Er det så nøye?

At smågutter har langt hår?
Eller at de arver "jenteting" av storesøster?

Jeg blir så paff av andre voksnes meninger og innblanding. Det er jo vi som lager eksempler på hva barna skal mene og hvilke holdninger vi skal ha.

Altså gutten er knapt 2 år, og så skal det bety noe for han at han har langt hår, eller at han arvet sykkelhjelmen til storesøster, eller at han brukte en rosa smokk en dag.

Er det virkelig så nøye?? jeg syns ikke det i det hele tatt.
Han bryr vel seg ikke. har tenkt på å klippe han litt, pga han begynner å bli stor, og greit å ha litt kortere hår i sommervarmen, men han er så søt med de deilige gulllokkene sine.. og det er liksom HAN å ha det håret..
Daglig får vi kommentarer om at han ser ut som en jente og at NÅ MÅ jeg klippe han for nå er han stor gutt, og nå er det nok med det håret osv. Hvrofr er det det?

Isj, jeg blir så irritert.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 10:42   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det så nøye...?

Nei, det er ikke så nøye! Ikke bry deg så mye med hva andre sier, enkelte mennesker bare må blande seg og ha en mening om ting de strengt tatt ikke har noe med (eller kan så mye om). Mellomøster har ganske tynt hår, men jeg ser helst at det blir litt lenger før jeg klipper henne. Dette blir behørig kommentert av enkelte familimedlemmer hver gang vi møtes. Huff, så ustelt hun ser ut, nå MÅ dere klippe henne.

Gammel 04-07-10, 10:48   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Et godt råd: Drit i hva andre sier og følg eget hode. Det fungerer som bare det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 10:50   #4
Nekinna2402
*gjesp*

Nekinna2402 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Stavanger område
Nekinna2402 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Et godt råd: Drit i hva andre sier og følg eget hode. Det fungerer som bare det.

Signerer dette!

Mi jente har kort hår og det er kun i det siste hun har mer enn kun en-to liten krøll baki naken, mange som tror kort hår-gutt, langt hår-jente..
Latterlig!

Nekinna2402 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 10:52   #5
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

NEI!!!!!!
Lillebror har laaaangt hår og jeg bryr meg katta om hva andre mener. Dog litt irriterende at omtrent alle som ser han (som ikke kjenner han) tror han er jente. Kjære vene, guttungen er guttekledt så det holder, men har bare langt hår
Kvier meg skikkelig for å klippe han, for som du sier SpetakkelRandi, så er håret HAN........
Ikke vil han klippe det selv heller da, men han må vel stusses litt snart. I våt tilstand er jo håret ned til trusekanten

Gammel 04-07-10, 10:53   #6
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt utrolig!! Jeg kunne skrevet akkurat det samme på dette tidspunktet! Jeg bryr meg lite når folk kommenterer det. Men lokkene ble klippet av mer hygieniske årsaker...han har et bestemt rituale om å kline hva som helst av mat i det (og da krøllene var borte skulle folk ha en mening om det også..). Man skal ikke bry seg med hva andre folk mener. De er jo sååå herlige med lokkene sine. Og storesøsters hjelm er jo bare stas Rosa er en fin farge. Hvorfor er det bare jenter som skal få bruke den?

Behold krøllene om du vil. De fleste mannlige rockere har jo langt hår, og de er jo kule og maskuline

Gammel 04-07-10, 10:59   #7
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

La nå gutten ha langt hår, jeg har sett mange smågutter med langt hår og krøller, vi lever i en fri verden, og når mannfolk kan gå med rosa skjorte, så kan vel ungene få bruke de fargene de og foreldrene vil, samt ha den hårfrisyren som man vil. Jeg ble sett dumt på fordi jeg putta så mye rødt på babyen min, han måtte ha lyseblått (hater lyseblått), han var jo en Gutt.

Drit i hva andre sier og mener, er sikker på at han er søt med krøllete lokker.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 11:04   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rosa kan da alle bruke, herregud. Jeg er saa forbanna LEI av dette med at rosa er forbeholdt jenter! Jeg kler glatt min gutt i baade rosa og lilla uten skrupler. Unngaar for mye glitter og bling som jeg synes ser litt for feminint ut egentlig, men rosa er da en helt grei farge for alle. Argh!

Gammel 04-07-10, 11:11   #9
Filimo
Fullverdig medlem

Filimo sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: På landet ♥
Filimo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Argh... jeg er SÅ enig med deg. Kan ikke folk passe på seg selv? Man MÅ faktisk ikke ytre egne meninger HELE tiden.
Er sikker på at gutten din er nydelig med krøllene sine, og det er veldig sannsynlig at han får sterkere meninger vedr. krøller/langt hår og rosa arveting når han blir større, så nyt tiden nå du, hvor du er sjefen

Filimo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 11:14   #10
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Drit i hva andre sier.
Selv synes jeg ikke gutter med langt hår er fint, men det trenger jeg ikke å si til de som har langt hår på guttene sine akkurat.

Poden får mye kommentarer på den rosa kurven han har på sykkelen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 11:14   #11
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke bry deg om hva andre sier. Hilsen ei som også har en gutt med relativt langt krøllete hår.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 11:36   #12
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Mine gutter har så fint og tykt hår at jeg har lat dem ha litt lengde på det. De er virkelig nydelige med lengde på håret sitt(de er jo nydelige uansett da men). For et års tid siden kom eldstegutten hjem fra farmoren sin og sa: Ho farmor sir at æ har jentehår. Jeg synes det er helt utrolig at voksne sier slikt direkte til barn.

Her om dagen kom den samme sønnen min og sa at han ville ha kort guttehår til han skal begynne på skolen. Det kan godt hende at han har fått kommentarer ute eller i barnehagen. Men jeg tenkte i allefall at nå er han så stor at han kan få bestemme litt selv. Så nå er alt håret klippet bort.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 11:45   #13
Left
Passiv

Standard

Drit nå i hva andre mener. Hvis du vil klippe han, så gjør du det, hvis ikke gjør du det ikke.
Ingen andre har noe med hvor langt eller kort hår han har.
Gutter kan faktisk bruke den fargen de vil. Gutte-og jentefarger? Ikke nå lenger.

Lillebror ville ha rosa hjertekake på 4-årsdagen sin. Skulle han ikke fått det? Og rosa prinsessemuffins til feiringen i barnehagen. Selvsagt fikk han det.

Hev deg over det, og fortell dem at vi lever i 2010.

Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 11:52   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for likestillingen har gått for langt.... Dette er jo et godt eksempel på at kjønnsrollene er trange og strenge. Folk "flest" får virkelig problemer hver gang noen utfordrer de rammene som er lagt for forventet kjønnsadferd og som vi foreldre forventes å følge opp gjennom farger, klær, oppmuntring av kjønnsspesifikk adferd osv.

Det er modig og bra at du utfordrer stereotypiene.

Gammel 04-07-10, 12:01   #15
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Hæ? Kommenterer folk virkelig?
Hev deg over det, jeg synes han er knallskjønn med krøllene sine! Han er helt sikkert nydelig i rosa og.
Alt folk blander seg borti da.

Hilsen mamma til jente som omtrent bare har "gutteleker" og trives med det. "Jenteleker" er jo så rælete.

Gammel 04-07-10, 12:01   #16
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Daglig får vi kommentarer om at han ser ut som en jente og at NÅ MÅ jeg klippe han for nå er han stor gutt, og nå er det nok med det håret osv. Hvrofr er det det?

Isj, jeg blir så irritert.

Tydelig at kommentarene kommer fra folk som ikke følger med i tiden, og som er fastbundet i noen gamle regler om at gutter skal ha pinnkort hår (hels gjerne tillagt en liten historie kanskje om at "når JEG var i militæret daaah... "

Jeg synes langt hår på smågutter er kjempefint. Begge mine nevøer har nydelig krøllete surfe-hår. De er de tøffeste og godeste gutta tante kjenner

Rosa er dessuten for alle og for eget vedkommende ser jeg heller gutter i rosa og lilla enn spiderman, flamme-og dødninghode-klær...

Gammel 04-07-10, 12:18   #17
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden hadde også langt hår på samme alder. Jeg fikk aldri noen kommentarer da, men farmoren (som er gammel hippie), kommenterer gjerne at han burde ha langt hår igjen.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 12:20   #18
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Poden hadde også langt hår på samme alder. Jeg fikk aldri noen kommentarer da, men farmoren (som er gammel hippie), kommenterer gjerne at han burde ha langt hår igjen.

Kan vi bytte farmor?

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 12:50   #19
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Vi er i såfall fler som gjør det, SpetakkelRandi.

Gutten min ble tatt for å være jente veldig lenge, med blonde krøller og klær i nøytrale farger. Da ble han fortsatt kalt "hun", selv om jeg la trykk på "han" da jeg svarte. Stort sett måtte jeg si fra at det var en gutt. Nå har han halvlangt englehår og kan godt få på seg røde eller lilla klær, men av en eller annen grunn er det ikke så mange som tror han er jente lenger. Det tror jeg aldeles ikke barnet tar skade av. Det var mange som trodde at jeg var en gutt da jeg var liten (fordi jeg var den eneste jenta med bukse på ), uten at det har skadet selvbildet mitt for ettertiden.

Når den eldre garde mener det er på tide å klippe håret er meg revnende likegylding. Det vil ikke falle meg inn å ta de nydelige lokkene før det blir nødvendig.

Opprinnelig lagt inn av Chanett

Godt sagt!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-10, 13:51   #20
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Og etter hvert som folk blir vant til at du gjør som du vil, slutter folk å gidde å kommentere og bry seg. -Eller kanskje du bare slutter å legge merke til det. Noen kritikere skifter til og med mening, og synes det er litt stilig med folk som gjør små og store annerledesvalg. :erfart:

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.